Najdawniejsi mieszkańcy Sudanu
To właśnie rozległe płaskowyże Afryki Wschodniej były kolebką gatunku ludzkiego.
Dzięki badaniom archeologicznym wiemy obecnie, iż najwcześniejsze ślady pobytu
praczłowieka nad Środkowym Nilem sięgają 500.000 lat. - tak bowiem datowane
są, pojedyncze zaledwie, znaleziska kamiennych pięściaków aszelskich, charakterystycznych
dla grup neandertalczyków. Około 40.000 lat temu, wraz z pojawieniem się homo
sapiens , na terenach dzisiejszego Sudanu rozpoczyna się późna faza starszej
epoki kamienia. Skrajnie suchy i chłodniejszy od dzisiejszego klimat sprawił,
iż osadnictwo ludzkie skupiło się w pobliżu rzek - Błękitnego Nilu i Atbary.
Wśród narzędzi kamiennych, głównego wyróżnika kultury materialnej tego okresu,
dominować zaczęły mikrolity - niewielkie ostrza krzemienne, zbrojniki geometryczne
i skrobacze.
Początki ceramiki
Pomiędzy 10.000 i 8.000 lat p.n.e., tzn. u schyłku ery plejstoceńskiej i we wczesnym
holocenie, miała miejsce kolejna fala głębokich zmian klimatycznych, które spowodowały
relatywne ocieplenie i zwiększenie poziomu opadów. W rezultacie tego Środkowy
Sudan znalazł się wówczas w strefie subsaharyjskiej sawanny, a fauna i flora
tego obszaru przypominała występującą dziś na południu Sudanu. Spora część dotychczas
nieprzyjaznych terenów stała się ponownie dostępna dla kolonizacji, prowadzonej
tak z południa, jaki i z północy, a także z odleglejszych pustynnych oaz. Model
ówczesnej gospodarki przyswajalnej oparty był na eksploatacji środowiska w pobliżu
rzek i zbiorników wodnych przez niewielkie społeczności mezolityczne, zamieszkujące
sezonowe obozy i półstałe osady. Podstawą wyżywienia było myślistwo, rybołówstwo,
zbieractwo owoców i dzikich zbóż. Na stanowiskach kultury wczesnochartumskiej,
jak Saqqai koło VI katarakty czy Chartum-Szpital, znaleziono fragmentów najstarszych
naczyń glinianych, które pojawiły się tam nawet wcześniej, niż w Egipcie. Zastosowany
do dekoracji tej ceramiki motyw - ryte liniami faliste, uzupełniane nakłuwanymi
punktami - stanie się później charakterystyczny dla całej strefy południowosaharyjskiej
od Mauretanii po Kenię.
W tym samym okresie na północy, na terenach Dolnej Nubii pojawiły się grupy ludzkie
wysoce wyspecjalizowane w wybranych metodach zdobywania pożywienia. Zamieszkujący
rejon 2 katarakty łowcy tzw. kultury arkińskiej polowali głównie na duże ssaki
sawanny. Pomiędzy IX i schyłkiem VII tysiąclecia p.n.e. rozwinęła się także kultura
Qadan, bazująca na zbieractwie mięczaków i rybołówstwo, a zatem uzależniona od
ekosystemu dolin rzecznych, zaś w porze wilgotnej - od okresowo występujących
bagien i stawów.
Pierwsi hodowcy
Na przełomie VI i V tysiąclecia p.n.e. następuje drugi etap schyłku pradziejów
północnego Sudanu - pogłębia się wówczas dwutorowy rozwój cywilizacyjny tego
obszaru. W rejonie Wadi Halfa ludność kultury Abkan zamieszkuje wówczas duże
osady, rozlokowane wśród wąwozów i starorzeczy Doliny Nilu. Wprawdzie na abkańskich
stanowiskach znaleziono nieliczne kości zwierząt domowych, jednak podstawą bytu
były tam nadal tradycyjne myślistwo i zbieractwo.
Natomiast
w Sudanie centralnym rozpowszechnia się na znaczną skalę hodowla udomowionych
zwierząt (bydło, owca, koza). Tradycję tę wprowadzają niewielkie społeczności,
migrujące wzdłuż biegu Nilu z egipskiej Pustyni Zachodniej. Kulturę tę określa
się mianem neolitu chartumskiego, a najbardziej charakterystycznym jej elementem
jest niewątpliwie doskonałej jakości ceramika, poza tym kościane harpuny, a także
pracochłonne w wykonaniu przedmioty z kamienia gładzonego, jak głowice maczug
czy palety kosmetyczne.
Wprawdzie na powierzchni naczyń czytelne są odciski ziaren sorgo czy prosa, a
na terenie osad notowano liczne znaleziska żaren i rozcieraczy, nie stanowią
one jednak żadnego dowodu na intencjonalną uprawę zbóż, jako że równie dobrze
mogą jedynie poświadczać wykorzystanie na szeroką skalę dziko rosnących gatunków.
W każdym razie, z terytorium Sudanu podstawy neolitycznej gospodarki wytwórczej
rozprzestrzenią się wkrótce w głąb kontynentu afrykańskiego.
Poza centralnym Sudanem, w 2 połowie V tysiąclecia neolityczni hodowcy docierają
również w okolice na południe od III katarakty. Tamtejsze cmentarzyska robią
wrażenie swymi rozmiarami, składają się bowiem z setek przykrytych niewielkimi
kopcami grobów. Na nekropoli w Kadruka przynajmniej jeden z pochówków, wyjątkowo
duży i bogato wyposażony, położony w centralnej partii terenu, mógł należeć do
przywódcy plemiennego.
Neolityczne społeczeństwo
Neolit wprowadził fundamentalne zmiany w ewolucji cywilizacyjnej tego regionu.
Prowadzone przez poznańskich archeologów od ponad 30 lat badania położonego około
20 km na północ od Chartumu stanowiska w Kadero, gdzie zlokalizowano osadę i
rozległe cmentarzysko kultury neolitu chartumskiego, stwarzają niepowtarzalną
możliwość oceny różnych aspektów życia ówczesnej społeczności pasterskiej.
Odsłonięto
ponad 200 pochówków, a ich zróżnicowanie pod względem bogactwa wyposażenia pozwala
zrekonstruować strukturę społeczną grzebanej ludności. Zdecydowana większość
grobów zawierała ubogie wyposażenie lub nie posiadała go wcale. Jednak niewielki
procent stanowiły pochówki zamożniejsze, skupione w wydzielonym miejscu cmentarzyska.
Zmarłym składano do grobów doskonałej jakości ceramikę (w tym charakterystyczne,
dzwonowate puchary, bogato zdobione ornamentami geometrycznymi, zapewne używane
w rytuałach pogrzebowych) oraz ozdoby, wykonane z kości słoniowej, zeolitu, ryolitu,
karneolu, a także - importowanych z odleglejszych terenów, np. znad Morza Czerwonego
- malachitu i muszelek. Oznaką władzy były też zapewne maczugi o kamiennych głowicach.
Bogate pochówki dzieci wskazują, iż przynależność do elity społecznej była dziedziczona.
Podobne zróżnicowanie społeczne charakterystyczne jest także dla późnego neolitu
i zaobserwować je można choćby na cmentarzysku z 1 połowy IV tysiąclecia p.n.e.
w Kadada.