W cieniu świętej skały
Napata zostaje założona przez królów
XVIII dynastii jako najbardziej na południe wysunięta placówka egipskich posiadłości
w Nubii.
Lokalizacja nie była przypadkowa - zadecydował
o niej kształt wznoszącą się w pobliżu 80-metrowej wysokości skały, w której
dostrzeżono gigantyczne wyobrażenie Ureusza. Już w XV w. p.n.e. Egipcjanie uważają
to miejsce za świętą siedzibę boga Amona. W ten sposób Dżebel Barkal staje się
jednym z najważniejszych ośrodków kultowych Nubii, a wokół niego wyrosło miasto
Napata. Mając oparcie w teologii, napatańscy królowie mogą odtąd czuć się spadkobiercami
tradycji faraonów i posiadaczami władzy, jakiej nie posiadała żadna inna ówczesna
lokalna dynastia.
Gdy w XI w. p.n.e. Egipt definitywnie traci kontrolę nad swymi posiadłościami
nubijskimi, tron Napaty obejmuje rodzima, kuszycka rodzina panująca, której przedstawicieli
chowa się na nekropoli w pobliskim el-Kurru. Wówczas właśnie ma miejsce jeden
z największych fenomenów w dziejach doliny Nilu: w ciągu kilku zaledwie wieków
niewielkie państewko napatańskie przekształca się w potężną monarchię, której
granice za panowania Kaszty (VIII w. p.n.e.), tytułującego się już Panem Dolnego
i Górnego Egiptu, sięgnęły Elefantyny.
Czarni faraonowie
Groby królów Kusz początkowo mają formę kręgów kamiennych, które wkrótce ustępują
miejsca niedużym, smukłym piramidom schodkowym. Prawdopodobnie pierwszymi znanym
z imienia władcami, twórcami prawdziwej potęgi kuszyckiej, są żyjący w VIII w.
p.n.e. Alara i jego następca Kaszta. Syn tego ostatniego, Pije (Pianchi, ok.
747-716 p.n.e.), pod pretekstem ochrony Górnego Egiptu przed zakusami władców
Sais w Delcie, dokonuje podboju tych ziem, ogłaszając się faraonem, władcą wszystkich
krain. I oto nieoczekiwanie Nubijczycy, przez Egipcjan postrzegani dotąd jako
niewolnicy, ukazywani jako jeńcy na podeszwach sandałów, stali się faraonami
i klasą panującą w Egipcie, zakładając w 716 r. p.n.e. XXV dynastię, za której
faktycznego twórcę historycy uznają jednak brata Pianchiego, Szabakę, który zdołał
zdławić rebelię egipską i utrzymał stałą kontrolę nad krajem.. Jedynie Delta
pozostaje pod władzą rdzennie egipskich, prowincjonalnych dynastii, uznających
jednak na ogół zwierzchnictwo kuszyckie.
Nowi
faraonowie, choć zachowują swój egzotyczny strój i szereg własnych obyczajów,
przejawiają jednocześnie fascynację tradycją i kulturą Egiptu, który zawdzięcza
im okres niebywałego odrodzenia sztuki, architektury i piśmiennictwa, jakie wówczas
nastąpiło, z jednoczesnym nawiązaniem do tradycji archaicznych, sięgających Starego
i Średniego Państwa. Królowie XXV dynastii przyjmują oficjalną tytulaturę faraonów
memfickich, inicjują budowę piramid, odnawiają też stare świątynie. W Tebach
faktyczną władzę sprawują arcykapłanki - Boskie Adoratorki Amona, którymi są
wyłącznie kobiety z panującej dynastii, na ogół siostry lub córki króla.
Szczytową potęgę osiągają władcy XXV
dynastii za panowania Taharki (690-664 p.n.e.). Funduje on monumentalny kiosk
na 20-m wys. kolumnach w Karnaku, a także szereg innych budowli. W roku 669 p.n.e
Taharka zostaje jednak przez najazd Asyryjczyków wyparty z Egiptu do Nubii, gdzie
wkrótce umiera. Pochowany zostaje ze splendorem należnym prawdziwemu spadkobiercy
faraonów na nowym cmentarzysku w Nuri, w swej piramidzie - największej, jaka
kiedykolwiek stanęła w Nubii (ok. 60 m wys.). Nie udają się, podejmowane przez
następnego władcę, Tanutamaniego, próby odzyskania panowania nad Egiptem i Kuszyci
zostają stamtąd definitywnie wyparci. W następnych wiekach królestwo kuszyckie
na terenie Środkowego Sudanu trwać będzie nadal, choć w oderwaniu od świata śródziemnomorskiego
i Północy, Grecy, którzy jako najemnicy i kupcy zaczynają w następnych wiekach
coraz liczniej napływać do Egiptu, nazywać będą Nubijczyków "Etiopami" (Aethiopae)
i tworzą ich legendę jako ludzi bez skazy, założycieli egipskiego państwa. Jednak
Egipt, ponownie zjednoczony, wzrasta w potęgę i w 593 r. p.n.e. armia faraona
Psametyka II najeżdża Nubię. Armia napatańska zostaje rozbita, a zwycięzcy prawdopodobnie
zdobywają i łupią stolicę, niszcząc tamtejsze świątynie i posągi.