Język egipski należy do wielkiej
	       rodziny języków afro-azjatyckich (semito-chamickich), do której zalicza
	       się również hebrajski, kuszycki, etiopski. Powstał w okresie predynastycznym
	       i rozwijał się przez tysiące lat; jego ostatnią fazą był język koptyjski,
	       który przestał być językiem żywym około XV wieku, a zachował się do
	       dzisiaj jako język liturgiczny Kościoła Koptyjskiego w Egipcie. Geneza
	       pisma jest wciąż przedmiotem badań. Dawno odrzucono teorie o bezpośrednim
                związku mezopotamskiego systemu, który rozwinął się jako pismo
                klinowe, na "wynalazek" pisma hieroglificznego. Zarówno forma
                jak i struktura pisma, a także materiały piśmiennicze, były w
                obu przypadkach zupełnie różne. Przyjmowano jednak możliwość
                tzw. dyfuzji stymulatywnej, czyli pośrednego przejęcia samej
                idei zapisu. Nowe odkrycia na archaicznej nekropoli władców w
                Abydos dowodzą jednak, że pismo powstało w Egipcie nie tylko
                niezależnie, ale najprawdopodobniej wcześniej niż w Mezopotamii.
                Napisy na tabliczkach z drewna i kości, oraz na ceramicznych
                naczyniach, odkryte w grobowcu tzw. Skorpiona I datowanym na
                ok. 3200 p.n.e., zawierały m.in. imiona i nazwy geograficzne.
                Dowodzą one, że już wówczas istniał skodyfikowany system zapisu,
                w którym hieroglify nie tylko pelniły funkcje prostych piktogramów
                (znak=przedmiot) czy ideogramów (znak=pojęcie), lecz miały również
                wartości fonetyczne. Jest to cecha rozwiniętego pisma hieroglificznego,
                w którym poszczególne znaki ("obrazki") mogą
                funkcjonować jako logogramy (odpowiadające słowom określającym
                przedmiot, który
              znak wyobraża, lub pojęcia abstrakcyjne), fonogramy
                    (odpowiadające dźwiękom), oraz determinatywy (charakteryzujące
                    kategorię istot, przedmiotów lub zjawisk, do której należy
                    dane słowo, zapisane fonetycznie). Niewykluczone, że pismo
                    nie rozwijało się od prostej notacji cyfrowo-pojęciowej,
                lecz stworzono je od razu w postaci złożonego systemu. Mogło
                się to wiązać z potrzebami rozwijającej się administracji królewskiej,
                    zwłaszcza w kwestii poboru podatków. Wskazywałby na to fakt,
                    że najstarsze zapisy podają imiona władców i miejsce pochodzenia
                    dóbr stanowiących daninę dostarczaną na dwór [
01].
                     Charakter najstarszych zapisów (znaki ryte i malowane) sprawiał,
              że od samego początku forma pisma ewoluowała w dwóch kierunkach.
              Precyzyjne znaki klasycznych hieroglifów pojawiały się w oficjalnych
              tekstach rzeźbionych w drewnie i kamieniu (zwłaszcza na stelach,
              pieczęciach cylindrycznych, a od końca Okresu Wczesnodynastycznego
              również w dekoracji budowli). Równolegle rozwijała się hieratyka
              - kursywna forma zapisu, umożliwiająca szybkie pisanie listów,
                dokumentów administracyjnych i wszelkiego rodzaju notatek. Jej
                rozwój nabrał przyspieszenia wraz z wprowadzeniem za 1. dynastii
                nowego materiału piśmienniczego - papirusu. Na papirusowym zwoju
                można było pisać pędzelkiem, przechowując potem dokument w archiwum,
                a w razie potrzeby zmyć tekst, używając
              papirus ponownie (powstaje wtedy tzw. palimpsest).
                    Przez pierwszych kilkaset lat hieroglify służyły głównie
                do zapisu imion, tytułów, nazw instytucji i toponimów; pierwsze
                    dłuższe teksty pojawiły się za 3. dynastii. W okresie Starego
                    Państwa wszechobecne stały się monumentalne inskrypcje w
                świątyniach i grobowcach, pojawiły się też teksty o złożonej
                gramatyce, które można już zaklasyfikować jako literaturę (Teksty
                Piramid wykute na ścianach królewskich grobowców, inskrypcje
                autobiograficzne dostojników w ich mastabach). Magiczna rola
                pisma sprawia, że napisy identyfikujące właściciela pojawiały
                się licznie nie tylko na jego wizerunkach, ale także na należących
                do niego przedmiotach [
02].
                Klasyczne hieroglify służące do zapisu języka średnioegipskiego
                (z czasów Średniego Państwa) stały się standardem w dekoracji
                świątyń i formą zapisu oficjalnych tekstów aż do końca historii
                starożytnego Egiptu [
08]. Jej wersja uproszczona, tzw. kursywa
                hieroglificzna służyła do zapisywania tekstów o charakterze religijnym,
                zwłaszcza na papirusach [
03].
                Hieratyka natomiast, jako bliżej związana z życiem codziennym
                ewoluowała wraz ze zmianami języka [
04].
              Pod koniec Nowego Państwa pojawił się język nowoegipski (późnoegipski),
              zaś ok. 700 r. p.n.e. język demotyczny, będący gwarową odmianą
                późnoegipskiego. Przystosowana do nich forma zapisu, charakterystyczna
                dla Górnego Egiptu, tak zwana hieratyka anormalna, została wyparta
                za 26. dynastii przez pismo demotyczne, które rozwinęło się w
                Dolnym Egipcie [
05].
                 O ile hieroglify i hieratyka odpowiadają w jakiś sposób naszym
                tekstom drukowanym i pismu ręcznemu, o tyle demotykę przyrównuje
                się do stenografii. W czasach rzymskich zarówno pismo hieroglificzne,
                jak i demotyka stopniowo wychodziły z użycia. Ostatnia inskrypcja
                hieroglificzna w świątyni Izydy na File datowana jest na 394
                r. n.e. Demotyka przetrwała tylko nieco dłużej, zastępowana od
                dawna alfabetem greckim, a następnie pismem koptyjskim (24 litery
                alfabetu greckiego, uzupełnione o 6 znaków demotycznych), które
                pojawiło się w I w. n.e. [
06]
              Zastosowane pierwotnie do zapisu pogańskich tekstów magicznych,
                wraz z rozwojem chrześcijaństwa zdominowało i wyparło inne rodzaje
                pisma. Ostatnia inskrypcja demotyczna na File powstała w 450
                r. n.e. 
               Piśmiennictwo starożytnego
        Egiptu było niezwykle bogate i obejmowało tak różne gatunki i formy jak
        rozprawy teologiczne, zbiory formuł magicznych, opisy rytuałów, hymny,
        utwory dydaktyczne (nauki), opowiadania, biografie i autobiografie, lirykę
        miłosną, listy, traktaty matematyczne i medyczne, roczniki królewskie,
        wyroki sądowe, umowy handlowe, zapisy administracyjne i gospodarcze,
        a nawet senniki. Teksty skierowane ku wieczności pokrywały ściany budowli,
        posągi i stele, wyposażenie i papirusy grobowe. Papirusy z zapisami dotyczącymi
        życia na tym świecie przechowywano w archiwach pałaców, świątyń, sądów
        i urzędów. Do szybkich zapisów umów, listów, podręcznych notatek, uczniowskich
        ćwiczeń wykorzystywano ostraka - skorupy ceramiczne lub odłupki wapienne [
07].
            Upodobanie Egipcjan do porządku i potrzeba ciągłej
                  systematyzacji wiedzy o świecie leżały u podstaw funkcjonowania
                  biurokracji i tworzenia archiwów, list, onomastykonów (spisów
                  słów pogrupowanych według kategorii), annałów. Rola biurokracji
                  na równi z wiarą w magiczne własności pisma decydowała o pozycji
                  pisarzy w społeczeństwie. Umiejętności związane z czytaniem
                  i komponowaniem tekstów otwierały możliwości kariery. Egipcjanie
                  ogromnie cenili wiedzę i mądrość. Dlatego dostojnicy często
                  kazali się portretować w pozie skryby, co miało symbolizować
                  ich wykształcenie. Patronem pisarzy i uczonych był Thot, bóg
                  mądrości, wynalazca pisma i sekretarz Ra. Poświęcone mu były
                  ibis i pawian, pod postacią których mógł się objawiać [
09].