1. Organizatorem Konkursu jest Muzeum
Archeologiczne w Poznaniu oraz Fundacja PATRIMONIUM.
2. Konkurs jest organizowany dla uczniów gimnazjów, szkół
ponadgimnazjalnych i zawodowych (z wyłączeniem szkół i studiów
policealnych) w ramach 2 grup wiekowych: grupa gimnazjalna obejmująca
uczniów gimnazjów i grupa ponadgimnazjalana obejmująca uczniów
szkół ponadgimnazjalnych i zawodowych.
3. Nad przebiegiem konkursu czuwa Komisja Konkursu w
skład, której wchodzą:
prof. dr hab. Hanna Kóčka-Krenz - Dyrektor
Instytutu Prahistorii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof dr hab. Michał Kobusiewicz - Kierownik
Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Oddział
w Poznaniu
prof. dr hab. Tadeusz Makiewicz - Prezes Stowarzyszenia
Naukowego Archeologów Polskich
dr Marek Chłodnicki - Dyrektor Muzeum Archeologicznego
w Poznaniu
dr Michał Brzostowicz - Kierownik Działu Archeologii
Wielkopolski Muzeum Archeologicznego w Poznaniu
dr Agnieszka Mączyńska - Kierownik Działu Wystaw
i Edukacji Muzeum Archeologicznego w Poznaniu
dr Małgorzata Winiarska-Kabacińska - Kierownik
Działu Archeologii Powszechnej Muzeum Archeologicznego w Poznaniu
dr Jacek Kabaciński - Prezes Poznańskiego Towarzystwa
Prehistorycznego
mgr Marek Bańczyk - Prezes Fundacji PATRIMONIUM
Mec. Rafał Adamczyk - Radca prawny Muzeum Archeologicznego
w Poznaniu
4. Konkurs składa się z eliminacji oraz 5 etapów.
Eliminacje odbędą 30 listopada 2005 r. w formie testu sprawdzającego
ogólną wiedzę z archeologii Polski oraz archeologii jako nauki,
jej metod badawczych, podstawowych zagadnień związanych z historią
archeologii. Ich celem jest wyłonienie 100 uczestników o największej
liczbie punktów, którzy przejdą do kolejnych 5 etapów, odbywających
się raz w miesiącu od stycznia 2006 roku do maja 2006 roku w
Muzeum Archeologicznym w Poznaniu przy ul. Wodnej 27. Każdy
z 5 etapów ma określony temat, dotyczący jednego okresu chronologicznego:
Eliminacje -
30 listopada 2005 r.
ARCHEOLOGIA POLSKI, HISTORIA ARCHEOLOGII, ARCHEOLOGIA
JAKO NAUKA, METODY BADAWCZE ARCHEOLOGII
I etap -
12 stycznia 2006 r.
STARSZA I ŚRODKOWA EPOKA KAMIENIA (PALEOLIT, MEZOLIT),
ANTROPOGENEZA
II etap -
9 luty 2006 r.
MŁODSZA EPOKA KAMIENIA - NEOLIT
III etap -
16 marzec 2006 r.
EPOKA BRĄZU
IV etap -
27 kwiecień 2006 r.
EPOKA ŻELAZA
V etap -
19 maj 2006 r.
ŚREDNIOWIECZE I OKRES NOWOWŻYTNY
5. Uczestnictwo w Konkursie jest dobrowolne.
Szkoła zainteresowana Konkursem informuje uczniów o możliwości
udziału oraz przekazuje formularze zgłoszeniowe zainteresowanym
uczniom. W terminie do 10 listopada 2005 roku (liczy się data
stempla pocztowego) szkoła przesyła formularze zgłoszeniowe
uczniów na adres
Muzeum Archeologicznego w Poznaniu ul. Wodna
27, 61-781 Poznań z dopiskiem
KONKURS ARCHEOLOGICZNY.
6. Wszyscy uczestnicy, których zgłoszenia zostaną
przyjęte przez Komisję Konkursową mają prawo udziału w eliminacjach.
7. Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest podpisanie
na formularzu, o którym mowa w pkt. 6 regulaminu, przez rodziców
zgody na przetwarzanie danych osobowych ucznia w celu umieszczenia
ich w zbiorze danych i wykorzystania do celów promocyjno-edukacyjnych,
w szczególności publikowania na stronie internetowej Muzeum
oraz publikowania przez Patronów Medialnych Konkursu.
8. Wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz
podpisanie zgody na udział jest traktowane jako akceptacja warunków
konkursu zawartych w regulaminie.
9. Konkurs polega na wypełnieniu testu, który
składa się z 30 zróżnicowanych zadań dotyczących tematu danego
etapu.
10. Pytania zostaną przygotowane w oparciu
o listę lektur dołączoną do regulaminu Konkursu. Zostaną przygotowane
dwa odrębne testy dla obu grup wiekowych.
11. Na wypełnienie testu przeznacza się 45
minut w eliminacjach oraz 45 minut dla każdego kolejnego etapu
konkursu.
12. Pierwszych 100 osób (50 osób w grupie gimnazjalnej
i 50 osób w grupie ponadgimnazjalnej), które zdobędą największa
ilość punktów w eliminacjach zostanie dopuszczone do kolejnych
5 etapów Konkursu.
13. Każdy z uczestników zakwalifikowanych na
miejscu od 1 do 50 w grupie ponadgimnazjalnej i od 1 do 50 w
grupie gimnazjalnej w rankingu po ogłoszeniu wyników w eliminacjach
ma prawo udziału w kolejnych 5 etapach Konkursu.
14. Konkurs odbywa się w warunkach kontrolowanej
samodzielności.
15. Komisja przeprowadzająca konkurs może zdyskwalifikować
uczestnika na skutek stwierdzenia niesamodzielnej odpowiedzi.
16. Komisja ocenia przyznając każdej poprawnej
odpowiedzi odpowiednią ilość punktów.
17. Po sprawdzeniu prac i ustaleniu liczby
punktów zdobytych przez poszczególnych uczestników, złożeniu
podpisów przez sprawdzających, Komisja sporządza protokół oraz
zamieszcza wyniki na stronie internetowej Muzeum Archeologicznego
w Poznaniu oraz Fundacji PATRIMONIUM.
Wyniki nie będą wysyłane
do szkół uczestników.
18. Punktacja z poszczególnych etapów ulega
sumowaniu i stanowi podstawę kwalifikacji uczniów.
19. Zwycięzcą konkursu jest uczeń, który zdobył
największą ilość punktów w swojej grupie wiekowej podczas wszystkich
etapów konkursu.
20. W przypadku równej liczby punktów u większej
liczby zawodników Komisja Konkursu przeprowadza eliminacje ustne
na podstawie przygotowanych przez nią pytań, obejmujących tematycznie
całość konkursu.
21. W ciągu 15 dni od zakończenia ostatniego
etapu Konkursu Komisja zamieszcza wyniki końcowe na stronie
internetowej Muzeum Archeologicznego w Poznaniu oraz Fundacji
PATRIMONIUM oraz wysyła zaproszenie na oficjalne ogłoszenie
wyników i wręczenie nagród zwycięzcom.
22. Nagrodą główną za zajęcie I miejsca dla
obu grup wiekowych jest udział w wykopaliskach archeologicznych,
tygodniowy staż w Muzeum Archeologicznym oraz notebook dla zwycięzcy
w grupie ponadgimnazjalnej i aparat cyfrowy dla zwycięzcy w
grupie gimnazjalnej. Za zajęcie II i III miejsca w obu grupach
wiekowych zostaną przyznane nagrody książkowe, programy komputerowe.
23. Od decyzji Komisji Konkursu przysługuje
pisemne odwołanie w ciągu siedmiu dni od ogłoszenia wyników
drogą pocztową (liczy się data stempla pocztowego) lub mailową
(liczy się data wysłania e-maila).
24. Komisja Konkursowa ma prawo zmiany niniejszych
wytycznych w czasie Konkursu. Informacja o zmianie regulaminu
musi zostać opublikowana na stronie internetowej muzeum przed
rozpoczęciem kolejnego etapu Konkursu.
25. Komitet Konkursu wydaje uczestnikom oraz
nauczycielom przygotowującym uczniów zaświadczenia o udziale
w Konkursie
na ich życzenie.
Regulamin w formie pliku do pobrania
(format MS Word)