Strona główna >> Wystawy >> Obelisk faraona Ramzesa II na dziedzińcu Muzeum
|
|
Obelisk faraona Ramzesa II na dziedzińcu Muzeum
|
Ustawianie obelisku - zdjęcia | Ustawianie obelisku - film | Zobacz również |
Obelisk faraona Ramzesa II na dziedzińcu Muzeum
OBELISK
Berlin, Ägyptisches Museum und Papyrussammlung, Inv. Nr. 12800 Materiał : szary granit (granodioryt) Wymiary: wysokość: 300 cm szerokość podstawy trzonu: 54 cm szerokość zwieńczenia trzonu (podstawy piramidionu): 38 cm. Piramidion uszkodzony. Waga: ok. 1800 kg Więcej...
Obelisk Ramzesa II znalazł się w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu jako wieloletni depozyt dzięki osobistej inicjatywie profesora Dietricha Wildunga, dyrektora berlińskiego Muzeum Egipskiego i Zbiorów Papirusów. Trzymetrowej wysokości granitowy monolit, noszący inskrypcje trzech władców XIX dynastii, jest obiektem wyjątkowym. Jest to jedyny faraoński obelisk w Polsce i jeden z niewielu w Europie. Poznań dołączył w ten sposób do Londynu, Paryża, Rzymu, Florencji, Istambułu i Monachium, miast udzielających schronienia innym "wygnańcom" z kraju piramid. Obelisk jest nie tylko jednym z najbardziej charakterystycznych elementów staroegipskiej kultury, lecz należy także do tradycji architektury i sztuki europejskiej. Niezliczone są przykłady wykorzystania tego motywu w postaci pomników nagrobnych lub upamiętniających ważne wydarzenia. Słowo "obelisk" stało się wręcz synonimem pojęcia "pomnik", nawet jeśli forma monumentu odbiega daleko od starożytnego pierwowzoru. Korzenie naszej kultury sięgają głęboko - nic nie symbolizuje tego lepiej niż obelisk stojący pośrodku placu Świętego Piotra w Watykanie. Staroegipski symbol solarny, sięgający swym zaostrzonym wierzchołkiem nieba, wyznacza oś świata łącząc ziemię i niebo, ludzkość i sferę boską, doczesność i życie wieczne. Życiodajny promień słońca zaklęty w kamieniu symbolizuje zarazem to, co w religii egipskiej najbardziej optymistyczne: światło, afirmację życia, potęgę pozytywnej magii. Starożytni Egipcjanie wierzyli, że nie tylko ludzie i bogowie, ale również niektóre budowle i przedmioty mają swe dusze - ba. Obelisk Ramzesa II goszczący w Poznaniu dzięki polsko-niemieckiej przyjaźni, jest więc żywym dowodem względności granic - nie tylko politycznych - i jedności świata. Obelisk wykonany jest z szarego granitu (granodiorytu) wydobywanego w okolicach Asuanu. Bok podstawy obelisku mierzy ok. 53 cm, co odpowiada 1 łokciowi egipskiemu. Jego wysokość, zaprojektowana prawdopodobnie jako nieco ponad 6 łokci egipskich, zredukowana jest wskutek uszkodzenia piramidionu (zwieńczenia) do 300 cm. Obelisk waży blisko dwie tony. Zabytek pochodzi z miasta Hut-heri-ib (gr. Athribis, obecnie Tell Atrib, dzielnica miasta Benha) w Delcie Nilu. Była to stolica X nomu ("województwa") Dolnego Egiptu, Wznosił się niegdyś przed świątynią lokalnego bóstwa Chenti-cheti wraz z drugim obeliskiem, którego fragmenty zachowane są w muzeum kairskim. Wywieziony z Athribis, został użyty jako próg w arabskim domu w Kairze, a po jego odkryciu tamże zakupiony w 1895 r. przez C. Reinhardta. Przywieziony do Europy, od 1896 r. znajdował się w muzeum berlińskim. Cztery boki obelisku noszą wykute inskrypcje z imionami i tytułami trzech władców XIX dynastii: Ramzesa II (1279-1213 p.n.e.), Merenptaha (1213-1203 p.n.e.) i Seti II (1200-1194 p.n.e.). Układ tekstu jest analogiczny na wszystkich ścianach, inskrypcje różnią się natomiast w szczegółach, podając różne warianty imion i epitetów faraonów. Tekst Ramzesa II (środkowa kolumna) jest wykuty na płaszczyźnie wyraźnie obniżonej w stosunku do powierzchni ściany, co sugeruje istnienie wcześniejszej inskrypcji, usuniętej przed dekoracją obelisku przez Ramzesa. Prawdopodobnie więc władca ten uzurpował obelisk ustawiony w Athribis przez jednego z wcześniejszych faraonów. Syn i następca Ramzesa II, Merenptah dodał swoje imiona na dole obelisku po obu stronach tekstu ojca. Górna część obu bocznych kolumn tekstu zawiera natomiast tytulaturę Seti II. Znaki wyobrażające boga Setha, występujące w zapisie imienia władcy, zostały w czasach późniejszych zniszczone. Związane było to z narastającą w Okresie Późnym niechęcią do tego boga, uważanego za wroga Ozyrysa i patrona obcych ludów, najeżdżających Egipt. Bazy obu obelisków z Athribis, znajdujące się obecnie w Muzeum Egipskim w Kairze, wykonane były z kwarcytu i dekorowane przedstawieniami Ramzesa II składającego ofiary lokalnym bóstwom i dwóm bogom słonecznym: Horachti i Atumowi. OBELISKI fot. 1
Nazwa Forma i materiał: Powstawanie, transport i ustawianie: Symbolika: HISTORIA Starożytnoć
Najstarszy znany obelisk, a właściwie obeliskoid, był gigantycznych rozmiarów budowlą, stanowiącą centralny obiekt w świątyni solarnej króla Niuserra (V dynastia, ok. 2400 p.n.e.) w Abusir. Był to przysadzisty obelisk stojący na wysokiej, trapezoidalnej bazie (fot. 8). Strukturę tę wzniesiono z bloków wapiennych i oblicowano granitem. Całość sięgała wysokości 57 m. Pierwsze "klasyczne" monolitowe obeliski ustawili w świątyni Ra w Heliopolis władcy VI dynastii (odkryto tam kwarcytowy obelisk króla Teti), a po nich liczni inni królowie z późniejszych epok. Do dzisiaj na miejscu dawnego Heliopolis (obecnie el-Matarija, dzielnica Kairu) wznosi się granitowy obelisk Sezostrisa (Senusereta) I (XII dynastia, ok.1950 p.n.e.). W okresie Średniego i Nowego Państwa powszechne stało się ustawianie obelisków przed wejściami do świątyń. Poświęcano je bogom państwowym, zwłaszcza związanym z kultem słonecznym jak Ra-Horachti czy Amon-Ra, często z okazji ważnych wydarzeń, np. jubileuszu królewskiego czy zwycięstwa nad wrogami. Obeliski z czasów Nowego Państwa osiągały niekiedy olbrzymie rozmiary. Obelisk Tutmozisa (Totmesa) III, stojący obecnie na Lateranie w Rzymie, ma wysokość ponad 32 m. i waży ok. 455 ton. Największy ze znanych, tak zwany Niedokończony Obelisk, wciąż spoczywający w kamieniołomie granitu w Asuanie, ma długość 41,75 m., a jego waga jest szacowana na 1168 ton (fot. 9). Pochodzi on prawdopodobnie z czasów XVIII dynastii. Porzucono go, gdyż kamień zaczął pękać, uniemożliwiając wydobycie obelisku, nawet po zmniejszeniu planowanych wymiarów. Spośród wielu obelisków wznoszących się niegdyś w Egipcie zachowały się zaledwie niektóre. Obecnie stoją monolity Ramzesa II w Luksorze (fot. 10), (fot. 11), Tutmozisa I i Hatszepsut w Karnaku, Sezostrisa I w Heliopolis, a także obeliski Ramzesa II z Tanis, ustawione współcześnie w Kairze. Wiele faraońskich obelisków wywieziono z Egiptu, a rozpoczęło się to jeszcze w czasach starożytnych. Oktawian August w 10 r. p.n.e. sprowadził do Rzymu dwa obeliski, które ustawiono w Circus Maximus i na Polach Marsowych. Rzymscy cesarze nie tylko przywłaszczali sobie obeliski dawnych władców Egiptu, lecz także kazali wykonywać nowe, by ustawiać je ku swej chwale w budowlach publicznych. Stąd Rzym może się dziś pochwalić największą liczbą stojących obelisków: wznosi się ich tam aż trzynaście. Również w czasach starożytnych przetransportowano jeden z obelisków do Konstantynopola (ob. Istambuł), gdzie ustawiono go na hipodromie. Czasy nowożytne
W okresie Odrodzenia zainteresowano się ponownie
wydobytymi z ruin Rzymu obeliskami. W 1586 r. Domenico Fontana
przy pomocy 1000 ludzi i 100 koni ustawił na placu św. Piotra w
Watykanie obelisk wysokości 25 m. (fot.
12), umieszczony niegdyś w Aleksandrii na polecenie Augusta,
a następnie sprowadzony do Rzymu przez Kaligulę. Z inicjatywy
papieży obeliski ustawiono na wielu rzymskich placach, wieńcząc
je chrześcijańskimi symbolami. Odkrycia dokonane podczas wyprawy
Napoleona do Egiptu (1798-99) i odczytanie hieroglifów przez
J.-F. Champolliona w 1822 r. zapoczątkowały rozwój naukowej egiptologii,
a zarazem modę na starożytny Egipt. Dziewiętnastowieczna egiptomania
nie ominęła budzących podziw monolitowych pomników. Ówcześni
władcy Egiptu podarowali obeliski znalezione w Aleksandrii (tzw.
Igły Kleopatry, fot. 13) Wielkiej Brytanii
i Stanom Zjednoczonym, zaś jeden ze stojących przed świątynią w
Luksorze - Francji. Zostały one przetransportowane do Paryża (1831-33),
Londynu (1877-78) i Nowego Jorku (1880-81). Powszechne stało się
ozdabianie założeń pałacowych, czy placów w miastach pomnikami
naśladującymi oryginalne obeliski. Największy na świecie obelisk
w wzniesiono w Waszyngtonie w USA. Nie jest wprawdzie monolitem,
lecz zbudowano go z bloków. Ma wysokość 169 m., a na jego szczycie
znajduje się obserwatorium astronomiczne. |
Copyright © 2009 Muzeum Archeologiczne w Poznaniu
|