OBELISK 
            Berlin, Ägyptisches Museum und Papyrussammlung, 
        Inv. Nr. 12800 
            
              Materiał : szary granit (granodioryt) 
              
Wymiary: 
        wysokość: 300 cm 
        szerokość podstawy trzonu: 54 cm 
        szerokość zwieńczenia trzonu (podstawy piramidionu): 
        38 cm. 
        Piramidion uszkodzony. 
        
Waga:  ok. 1800 kg        
Więcej... 
          
          
          
          
          
          
            
              | 
                 "Wzięty spomiędzy ruin, prochów, pogorzelisk,  
  Poszedł po obcych krajach błąkać się obelisk,  
  Wygnaniec, już jakoby samolub z kamienia,  
  Żebrakowi na czoło nawet nie da cienia!  
  Z nikim nie gada, stoi myślą w krajach ducha..."  
       (J. Słowacki, List do Aleksandra H.) 
               | 
            
          
        
        
        
        
        
        
        
		
		
		
		
        Obelisk Ramzesa II  znalazł się w Muzeum Archeologicznym
                w Poznaniu jako wieloletni depozyt dzięki osobistej inicjatywie
                profesora Dietricha Wildunga, dyrektora berlińskiego Muzeum Egipskiego
                i Zbiorów Papirusów. Trzymetrowej wysokości granitowy monolit,
                noszący inskrypcje trzech władców XIX dynastii, jest obiektem wyjątkowym.
                Jest to jedyny faraoński obelisk w Polsce i jeden z niewielu w
                Europie. Poznań dołączył w ten sposób do Londynu, Paryża, Rzymu,
                Florencji, Istambułu i Monachium, miast udzielających schronienia
                innym "wygnańcom" z kraju piramid.
              
			  
              
			   
			  
              
              Obelisk jest  nie tylko jednym z najbardziej charakterystycznych
              elementów staroegipskiej kultury, lecz należy także do tradycji architektury
              i sztuki europejskiej. Niezliczone są przykłady wykorzystania tego
              motywu w postaci pomników nagrobnych lub upamiętniających ważne wydarzenia.
              Słowo "obelisk" stało się wręcz synonimem pojęcia "pomnik", nawet
              jeśli forma monumentu odbiega daleko od starożytnego pierwowzoru.
              Korzenie naszej kultury sięgają głęboko - nic nie symbolizuje tego
              lepiej niż obelisk stojący pośrodku placu Świętego Piotra w Watykanie.
              Staroegipski symbol solarny, sięgający swym zaostrzonym wierzchołkiem
              nieba, wyznacza oś świata łącząc ziemię i niebo, ludzkość i sferę
              boską, doczesność i życie wieczne. Życiodajny promień słońca zaklęty
              w kamieniu symbolizuje zarazem to, co w religii egipskiej najbardziej
              optymistyczne: światło, afirmację życia, potęgę pozytywnej magii.
              Starożytni Egipcjanie wierzyli, że nie tylko ludzie i bogowie, ale
              również niektóre budowle i przedmioty mają swe dusze - ba. Obelisk
              Ramzesa II goszczący w Poznaniu dzięki polsko-niemieckiej przyjaźni,
              jest więc żywym dowodem względności granic - nie tylko politycznych
              - i jedności świata.
              Obelisk wykonany jest  z szarego granitu (granodiorytu)
                wydobywanego w okolicach Asuanu. Bok podstawy obelisku mierzy ok.
                53 cm, co odpowiada 1 łokciowi egipskiemu. Jego wysokość, zaprojektowana
                prawdopodobnie jako nieco ponad 6 łokci egipskich, zredukowana
                jest wskutek uszkodzenia piramidionu (zwieńczenia) do 300 cm. Obelisk
                waży blisko dwie tony. 
              Zabytek pochodzi  z miasta Hut-heri-ib (gr. Athribis, obecnie
                Tell Atrib, dzielnica miasta Benha) w Delcie Nilu. Była to stolica
                X nomu ("województwa") Dolnego Egiptu, Wznosił się niegdyś przed
                świątynią lokalnego bóstwa Chenti-cheti wraz z drugim obeliskiem,
                którego fragmenty zachowane są w muzeum kairskim. Wywieziony z
                Athribis, został użyty jako próg w arabskim domu w Kairze, a po
                jego odkryciu tamże zakupiony w 1895 r. przez C. Reinhardta. Przywieziony
                do Europy, od 1896 r. znajdował się w muzeum berlińskim. 
              Cztery boki obelisku  noszą wykute inskrypcje z imionami
                i tytułami trzech władców XIX dynastii: Ramzesa II (1279-1213 p.n.e.),
                Merenptaha (1213-1203 p.n.e.) i Seti II (1200-1194 p.n.e.). Układ
                tekstu jest analogiczny na wszystkich ścianach, inskrypcje różnią
                się natomiast w szczegółach, podając różne warianty imion i epitetów
                faraonów. Tekst Ramzesa II (środkowa kolumna) jest wykuty na płaszczyźnie
                wyraźnie obniżonej w stosunku do powierzchni ściany, co sugeruje
                istnienie wcześniejszej inskrypcji, usuniętej przed dekoracją obelisku
                przez Ramzesa. Prawdopodobnie więc władca ten uzurpował obelisk
                ustawiony w Athribis przez jednego z wcześniejszych faraonów. Syn
                i następca Ramzesa II, Merenptah dodał swoje imiona na dole obelisku
                po obu stronach tekstu ojca. Górna część obu bocznych kolumn tekstu
                zawiera natomiast tytulaturę Seti II. Znaki wyobrażające boga Setha,
                występujące w zapisie imienia władcy, zostały w czasach późniejszych
                zniszczone. Związane było to z narastającą w Okresie Późnym niechęcią
                do tego boga, uważanego za wroga Ozyrysa i patrona obcych ludów,
                najeżdżających Egipt. Bazy obu obelisków z Athribis, znajdujące
                się obecnie w Muzeum Egipskim w Kairze, wykonane były z kwarcytu
                i dekorowane przedstawieniami Ramzesa II składającego ofiary lokalnym
                bóstwom i dwóm bogom słonecznym: Horachti i Atumowi. 
              
            
            OBELISKI        
        
        
        
         
        
        
        
        
        
        fot. 1
        
        Nazwa 
        Słowo obelisk określające w językach europejskich egipskie i egiptyzujące
          pomniki pochodzi od gr. οβελισκοç
(obeliskos), "mały rożen".
          Była to nazwa nadana egipskim monolitom przez greckich najemników w
służbie faraonów w VI w. p.n.e. Odzwierciedla ona fascynacje niezwykłą formą
          obelisków, podobnie jak arab. nazwa ﺔﺂﺳﻤ  misalla,
          czyli "duża
          igła". Egipskim terminem określającym obelisk było 
 techen.
          Etymologia tego słowa nie jest jasna; być może ma ono pewien związek
          z podobnie brzmiącym słowem oznaczającym skrzydło drzwi. Zgadzałoby
          się to z rolą obelisków jako symbolicznej bramy między niebem a ziemią.
          Ponieważ obeliski często występowały parami, ustawiane po obu stronach
          wejścia do świątyni, zazwyczaj w tekstach egipskich wzmiankowane były
          dwa obeliski - techenui. Hatszepsut, kobieta-faraon panująca
          w latach 1473-1458 p.n.e., tak chwaliła się w swej inskrypcji w świątyni
          w Karnaku (fot.
          1): "Król (tj. Hatszepsut) osobiście wzniósł dwa wielkie obeliski
          dla swego ojca Amona-Ra przed główną salą kolumnową, obłożone elektronem
          w wielkiej ilości. Ich wierzchołki dotykają nieba i rozświetlają oba
          kraje niczym tarcza słońca. Nie uczyniono niczego podobnego od pradawnych
          czasów." 
        
Forma i materiał: 
          Obelisk jest to monumentalny czworokątny słup kamienny, zwężający
          się ku górze, którego szczyt (piramidion) ma kształt ostrosłupa. Staroegipskie
          obeliski były monolitowe tj. wykonane z jednego bloku kamiennego. Materiałem,
          z którego wykonywano obeliski był zazwyczaj granit, ale znane są również
          przykłady użycia wapienia, kwarcytu i szarogłazu. Na powierzchniach
          ścian wykuwano zazwyczaj inskrypcje hieroglificzne zawierające tytulaturę
          (imiona i epitety) faraona i teksty dedykujące obeliski bogom.
       Piramidiony były często dekorowane przedstawieniami
                symboli solarnych (np. uskrzydlonych skarabeuszy) lub króla protegowanego
                przez bóstwo (fot.
                2).
                Związki obelisków z kultem słonecznym były dodatkowo podkreślone
                przez szczególną formę dekoracji: piramidiony lub całe górne
                partie obelisków mogły być obłożone miedzianą, elektronową (tj.
                ze stopu srebra i złota) lub złotą blachą, odbijając promienie
                słońca.
        Powstawanie, transport i ustawianie: 
"Technologia produkcji" wielkich obelisków wykuwanych z granitu lub kwarcytu
  została odtworzona w oparciu o teksty, ślady na zachowanych zabytkach, odnalezione
  narzędzia, a przede wszystkim niedokończone obeliski spoczywające do dzisiaj
  w kamieniołomach Asuanu. Skałę kruszono przy użyciu bazaltowych młotów, wykuwając
  wokół planowanego monolitu rów, a następnie częściowo podcinając kamień od spodu.
  Następnie drewnianymi lewarami podważano obelisk, odspajając go od podłoża. Dopiero
  w okresie grecko-rzymskim zaczęto wydobywać bloki skalne wykuwając wąskie otwory,
  w które wbijano metalowe kliny. Jak wskazuje przykład obelisku Seti I zachowanego
  w Gebel Gulab, monolity dekorowano niekiedy już w kamieniołomie, a nawet wykuwano
  inskrypcje na trzech dostępnych ścianach jeszcze przed "odcięciem" obelisku.
  Do miejsca przeznaczenia (np. z Asuanu do Teb) przewożono obeliski drogą wodną,
  na specjalnie skonstruowanych barkach transportowych ciągniętych przez cały zespół
  statków. Przedstawienie takiej flotylli zachowało się w świątyni królowej Hatszepsut
  w Deir el-Bahari (fot. 3). Między kamieniołomem a
  portem, a następnie po rozładunku w miejscu przeznaczenia, obeliski transportowano
  na saniach, ciągniętych przez brygady robotników po specjalnych drogach (fot.
  4). Umieszczano je przed pylonami świątyń, wciągając po nasypach (rampach)
  o niewielkim nachyleniu lub podważając stopniowo jeden koniec kamienia tak, by
  podstawa obelisku znalazła się na specjalnie przygotowanej bazie, a następnie
  stawiano do pionu przy pomocy lin (fot. 5).
  
        
        
        
			
        Symbolika: 
        Obeliski były związane z kultem solarnym, wyobrażając promienie słońca "zaklęte" w
        kamień. Wyznaczały zarazem symboliczną oś świata, będąc kosmicznym "łącznikiem" między
        ziemią a niebem i słonecznym bogiem Ra. Dedykowane przez władców, uosabiały
        rolę faraona jako pośrednika między ludzkością a światem boskim. W takiej
        funkcji wznosiły się przed wejściami do świątyń (pylonami), ustawiane
        zazwyczaj parami symetrycznie względem osi bramy. Pokryte złotą blachą
        szczyty obelisków błyszczały w promieniach słońca, symbolizując życiodajną
        siłę Ra. W okresie Starego Państwa obeliski ustawiano parami po dwu stronach
        wejścia do grobowca lub przed ślepymi wrotami - symbolicznym przejściem
        między krainą umarłych a światem żywych (fot. 6),
        (fot. 7).
        Wiązało się to z faktem, że obeliski nawiązywały zarazem do idei benben,
        mitycznego prapagórka czyli pierwszej ziemi, która na początku świata
        wyłoniła się z praoceanu i na której objawił się po raz pierwszy słoneczny
        bóg-stwórca Atum (Atum-Ra). W świątyni w Heliopolis znajdował się kamień
        benben (być może meteoryt o charakterystycznym kształcie), upamiętniający
        to wydarzenie. Także piramidy i obeliski symbolizowały prapagórek, a
        ich szczyty (piramidiony) nazywano benbenet. Zmarły, odradzając się do
        nowego życia, nie tylko powtarzał niejako swoje narodziny, ale również
        identyfikował się z prabogiem stwarzającym świat i włączał się w cykl
        podróży wiecznie odradzającego się słońca. 
			  
  
      | 
      | 
  
        
        HISTORIA 
              Starożytnoć 
        
            
                              "Ten, który wypełnia Heliopolis obeliskami,
                  aby ich promienie oświetlały świątynię Ra" 
"Tworzący pomniki tak liczne jak gwiazdy na niebie. Jego dzieła sięgają niebios. 
Gdy Ra wschodzi, raduje się z powodu [obelisków] w swej świątyni milionów lat"  
               (Inskrypcje Seti I i Ramzesa II na obelisku na Piazza del Popolo w Rzymie)  | 
            
            
        
        
        
        
        
        
        
        
Najstarszy
          znany obelisk, a właściwie obeliskoid, był gigantycznych rozmiarów
          budowlą, stanowiącą centralny obiekt w świątyni solarnej króla Niuserra
          (V dynastia, ok. 2400 p.n.e.) w Abusir. Był to przysadzisty obelisk
          stojący na wysokiej, trapezoidalnej bazie (fot.
          8).
          Strukturę tę wzniesiono z bloków wapiennych i oblicowano granitem.
          Całość sięgała wysokości 57 m. Pierwsze "klasyczne" monolitowe obeliski
          ustawili w świątyni Ra w Heliopolis władcy VI dynastii (odkryto tam
          kwarcytowy obelisk króla Teti), a po nich liczni inni królowie z
        późniejszych epok. Do dzisiaj na miejscu dawnego
                Heliopolis (obecnie el-Matarija, dzielnica Kairu) wznosi się
                granitowy obelisk Sezostrisa (Senusereta) I (XII dynastia, ok.1950
                p.n.e.). W okresie Średniego i Nowego Państwa powszechne stało
                się ustawianie obelisków przed wejściami do świątyń. Poświęcano
                je bogom państwowym, zwłaszcza związanym z kultem słonecznym
                jak Ra-Horachti czy Amon-Ra, często z okazji ważnych wydarzeń,
                np. jubileuszu królewskiego czy zwycięstwa nad wrogami. Obeliski
                z czasów Nowego Państwa osiągały niekiedy olbrzymie rozmiary.
                Obelisk Tutmozisa (Totmesa) III, stojący obecnie na Lateranie
              w Rzymie, 
ma
              wysokość ponad 32 m. i waży ok. 455 ton. Największy ze znanych,
              tak zwany Niedokończony Obelisk, wciąż spoczywający w kamieniołomie
          granitu w Asuanie, ma długość 41,75 m., a jego waga jest szacowana
          na 1168 ton (fot. 9).
                Pochodzi on prawdopodobnie z czasów XVIII dynastii. Porzucono
          go, gdyż kamień zaczął pękać, uniemożliwiając wydobycie obelisku, nawet
                po zmniejszeniu planowanych wymiarów. Spośród wielu obelisków
          wznoszących się niegdyś w Egipcie zachowały się zaledwie niektóre.
          Obecnie stoją monolity Ramzesa II w Luksorze (fot. 10),
          (fot. 11),
                Tutmozisa I i Hatszepsut w Karnaku, Sezostrisa I w Heliopolis,
                a także obeliski Ramzesa II z Tanis, ustawione współcześnie w
          Kairze. Wiele faraońskich obelisków wywieziono z Egiptu, a rozpoczęło
          się to jeszcze w czasach starożytnych. Oktawian August w 10 r. p.n.e.
                sprowadził do Rzymu dwa obeliski, które ustawiono w Circus Maximus
                i na Polach Marsowych. Rzymscy cesarze nie tylko przywłaszczali
                sobie obeliski dawnych władców Egiptu, lecz także kazali wykonywać
                nowe, by ustawiać je ku swej chwale w budowlach publicznych.
          Stąd Rzym może się dziś pochwalić największą liczbą stojących obelisków:
                wznosi się ich tam aż trzynaście. Również w czasach starożytnych
                przetransportowano jeden z obelisków do Konstantynopola (ob.
          Istambuł), gdzie ustawiono go na hipodromie. 
        
            
                | 
                | 
            
            
        
        Czasy nowożytne 
        
            
              "Żegnaj! A jak będziesz w Tebach, przyślij mi jakiś mały obelisk."  
                     (Józefina
              do Napoleona wyruszającego do Egiptu)  | 
            
            
        
        
        
        W okresie Odrodzenia zainteresowano się ponownie
                wydobytymi z ruin Rzymu obeliskami. W 1586 r. Domenico Fontana
                przy pomocy 1000 ludzi i 100 koni ustawił na placu św. Piotra w
                Watykanie obelisk wysokości 25 m. (fot.
                12), umieszczony niegdyś w Aleksandrii na 
polecenie Augusta,
                a następnie sprowadzony do Rzymu przez Kaligulę. Z inicjatywy
                papieży obeliski ustawiono na wielu rzymskich placach, wieńcząc
                je chrześcijańskimi symbolami. Odkrycia dokonane podczas wyprawy
                Napoleona do Egiptu (1798-99) i odczytanie hieroglifów przez
                J.-F. Champolliona w 1822 r. zapoczątkowały rozwój naukowej egiptologii,
                a zarazem modę na starożytny Egipt. Dziewiętnastowieczna egiptomania
                nie ominęła budzących podziw monolitowych pomników. Ówcześni
                władcy Egiptu podarowali obeliski znalezione w Aleksandrii (tzw.
                Igły Kleopatry, fot. 13) Wielkiej Brytanii
                i Stanom Zjednoczonym, zaś jeden ze stojących przed świątynią w
                Luksorze - Francji. Zostały one przetransportowane do Paryża (1831-33),
                Londynu (1877-78) i Nowego Jorku (1880-81). Powszechne stało się
                ozdabianie założeń pałacowych, czy placów w miastach pomnikami
                naśladującymi oryginalne obeliski. Największy na świecie obelisk
                w wzniesiono w Waszyngtonie w USA. Nie jest wprawdzie monolitem,
                lecz zbudowano go z bloków. Ma wysokość 169 m., a na jego szczycie
                znajduje się obserwatorium astronomiczne. 
        Gdy okazało się, że stolica Egiptu nie może pochwalić się żadnym stojącym
        obeliskiem, przywieziono z Tanis w Delcie i ustawiono w Kairze dwa obeliski
        Ramzesa II (na wyspie Zamalek i na lotnisku). Najmłodszym obeliskiem wzniesionym
        w Egipcie jest obelisk stojący pośrodku dziedzińca mauzoleum żołnierzy
        niemieckich w El-Alamein, upamiętniający poległych w jednej z najważniejszych
        bitew II wojny światowej (fot. 14). Analogiczną
        rolę pełni jeden z najbardziej znanych pomników Poznania - monumentalny
        obelisk na Cytadeli wzniesiony ku czci wyzwalających miasto w 1945 r. (fot.
        15).