Wystawa czasowa 
        Grudzień 2009 - styczeń 2010 
        Kurator: Urszula Narożna-Szamałek 
          
        Wystawa z cyklu "Bliskie spotkanie z.." 
        URNY TWARZOWE 
          
        Urna to naczynie wykonane specjalnie do celów pogrzebowych,
              do niej składano spalone szczątki zmarłych . 
          
               Idea zdobienia urn wizerunkami twarzy ludzkiej sięga korzeniami V-IV
          tys. p.n.e. Ceramikę grobową z przedstawieniem twarzy spotykamy już
          w starożytnych kulturach Bliskiego Wschodu, Azji Mniejszej i Europy. 
               W początkach VI stulecia p.n.e. we wschodniej i środkowej części Pomorza
          nastąpiły przemiany w kulturze duchowej społeczności tam zamieszkującej.
          Owe przemiany są widoczne przede wszystkim w obrzędowości pogrzebowej.
        Na obszarze między rzeką Wisłą, Notecią
        i Parsętą obserwujemy wykształcenie się nowej kultury, którą archeolodzy
        nazwali kulturą pomorską -
          bowiem to właśnie na Pomorzu pojawiły się nowe formy grobów w postaci
          zbudowanych z kamieni skrzyń oraz popielnic - naczyń wytwarzanych specjalnie
          do celów pogrzebowych. Urny twarzowe to najbardziej charakterystyczny
          zabytek kultury pomorskiej. Upowszechniły się w okresie od VI w. p.n.e.
          do IV w. p.n.e. na Pomorzu Gdańskim, północnej i środkowej Wielkopolsce. 
               Urna miała najczęściej kształt wazy o baniastym brzuścu, smukłej szyjce
          o często lśniącej czarnej powierzchni. Cechą charakterystyczną są elementy
          twarzy umieszczane na górnej partii urny, tworząc mniej lub bardziej
          pełny wizerunek. Być może były to pierwsze próby sportretowania zmarłego.
          Na popielnicach zwanych twarzowymi zaznaczano oczy, uszy, niekiedy
          małe lub odstające, w których tkwią brązowe kolczyki z paciorkami z
          bursztynu lub niebieskiego szkła. Nosy też były różne: duże, zadarte,
          albo haczykowate. Czasami próbowano uchwycić mimikę twarzy w postaci
          poprzecznych zmarszczek czy uniesionych brwi. Usta z reguły zaznaczone
          są pojedynczą rytą bruzdą, często jest to poziomo ryta szpila, czyżby
          po śmierci zamykano nią usta? Na naczyniach są przedstawione symboliczne
          sceny polowań, na jelenie z udziałem pieszych i jeźdźców. Są też sceny
          procesji obrzędowych scena figuralna wyobrażająca czterokołowy wóz
          z zaprzęgiem końskim i woźnicą z tarczą. Przedstawione są wozy ciągnione
          przez parę wołów lub koni postacie ludzkie, siedzące na wozie lub poruszające
          się pieszo. Postacie te mają w rękach oszczepy lub lejce. Być może
          było to przedstawienie orszaku pogrzebowego w ostatniej podróży. 
        Na popielnicach często jest przedstawienie
        jodełki - wiecznie zielonego świerku, który uosabiał siłę witalną przyrody
        czy płynącą wodę w postaci falistych rytych linii.
        Pod koniec IV w p.n.e. zwyczaj chowanie
        zmarłych w urnach twarzowych. zanika 
          
        Urszula Narożna-Szamałek