W listopadzie i grudniu 2007 roku miał miejsce 5 sezon badawczy Polskiej
        Misji Archeologicznej prowadzącej prace w obrębie koncesji Centrum Archeologii
        Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego. W skład zespołu, kierowanego
        przez dr Marka Chłodnickiego z Muzeum Archeologicznego w Poznaniu, wchodzili
        archeologowie: Piotr Osypiński, Marta Osypińska, Anna Longa, Ewa Kuciewicz,
        Eliza Jaroni, Agata Drejer, Artur Buszek; ceramolog dr Dobiesława Bagińska;
        zoolog dr Jan Śmiełowski, fotograf Maciej Jawornicki oraz dokumentalista
        Halina Żarska-Chłodnicka. Stronę sudańską reprezentował inspektor NCAM
        Musa Elfdul Abdalla El Tayeb.
             W trakcie sezonu badawczego przeprowadzono badania powierzchniowe pomiędzy
        El Ar (Szemchija) i El-Gamamija. Odkryte zostały 173 nowe stanowiska
        archeologiczne, datowane od środkowego paleolitu po czasy nowożytne (islamskie).
        Warta zauważenia jest koncentracja stanowisk neolitycznych w okolicach
        El Ar, nad i w obrębie wyschniętego starorzecza Nilu. Wśród nich znajduje
        się największa, jak dotąd, osada neolityczna odkryta w tym rejonie, o
        powierzchni ok. 4 ha oraz dwie nowoodkryte galerie sztuki naskalnej -
        w El-Gamamija i Keheili. Ponadto odkryto szereg osad oraz cmentarzysk
        kurhanowych datowanych na horyzont kermański oraz okres post-meroicki.
        W trakcie tego sezonu przeprowadzone zostały również prace wykopaliskowe
        na kilku cmentarzyskach kurhanowych, które na podstawie form nasypów
        określone były w badaniach powierzchniowych jako cmentarzyska horyzontu
        kermańskiego. Badania te miały za zadanie weryfikację prawidłowości ich
        klasyfikacji na podstawie form terenowych. Prace zostały przeprowadzone
        na 5 stanowiskach: El Ar 1 (A. Longa), El Ar 7 i 29 (M. Chłodnicki) oraz
        El-Gamamija 19 i 55 (P. Osypiński). Część ekspedycji skoncentrowała swoje
        prace na dokumentacji sztuki naskalnej na stanowiskach odkrytych w latach
        2005-2006 w rejonie Gebel Gurgurib jak i odkrytych w tym sezonie w El-Gamamija
        and Keheili (E.Kuciewicz, E.Jaroni). 
      El-Gamamija st. 55 
             W trakcie badań powierzchniowych, na niewielkim wzgórzu pomiędzy domami
        zostało odkryte niewielkie cmentarzysko. Tworzyła je grupa niewielkich
        kurhanów, z których większość nosiła ślady rabunku. Na szczycie wzgórza,
        gdzie widoczne były cztery w miarę dobrze zachowane kurhany, wytyczony
        został wykop o powierzchni 1 ara. Po oczyszczeniu powierzchni wykopu
        odkryto 12 grobów różnych typów.
             Typ pierwszy to groby o raczej płytkiej komorze grobowej, o ścianach
        wyłożonych większymi kamieniami. Grób był przykryty płaskimi kamieniami
        oraz usypanym nad nimi żwirowym kurhanem. Dolna część kurhanu była otoczona
        płaskimi kamiennymi płytami o wysokości 15 cm. Zmarli wyposażeni byli
        w ceramikę oraz inne przedmioty (kościana szpila, nóż brązowy, paciorki
        fajansowe).
             Drugi typ grobu jest znacznie głębszy (do 1 m), również z prostokątną
        komorą grobową zablokowaną dużymi kamieniami. Nad nią usypany był kopiec
        z kamieni. Groby te wyposażone były w ceramikę (w tym również importowaną).
             Trzeci typ to groby dziecięce. Miały one dość małą, okrągłą komorę grobową,
        czasem jednak dość głęboką (do 1 m) i wyłożoną kamiennymi płytkami. Groby
        zablokowane były płaskimi kamieniami i przykryte płaskim nasypem. Zmarli
        wyposażeni byli prawie wyłącznie w paciorki. Tylko w jednym z grobów
        znaleziono dwa małe naczynia.
             Ciała ułożone były w pozycji skurczonej, na prawym boku. W niektórych
        grobach stwierdzono obecność czerwonej ochry oraz pozostałości maty przykrywającej
        zmarłego.
             Jedynie dwa groby były nienaruszone. Pozostałe były rabowane w starożytności
        oraz w ostatnich latach. Na podstawie zachowanych zabytków cmentarzysko
        można datować na okres Kermy Klasycznej (Old Kush III) 
      El-Gamamiya st. 19 
             Podczas badań powierzchniowych odkryta została również grupa niewielkich
        kurhanów (2,5 m średnicy) ulokowanych na niewielkim wzgórzu, na pustyni
        na południe od el-Gamamiya. Na powierzchni znaleziono kilka fragmentów
        ceramiki datowanych na horyzont kermański a cmentarzysko nosiło ślady
        splądrowania. 
             Z przebadanych dwóch grobów jeden był nienaruszony. Zawierał on zwłoki
        dziecka, które było wyposażone w trzy naczynia, w tym butlę importowaną
        z Egiptu. Na podstawie ceramiki grób ten można datować na okres Old Kush
        I lub II. Drugi z grobów był wyrabowany a zachowała się jedynie część
        szkieletu oraz fajansowe paciorki. 
      El Ar st. 1 (Shemkhiya) 
             Stanowisko El Ar 1 ( El Al ) usytuowane jest na wierzchołku skalistego
        wyniesienia, w pobliżu ujścia starorzecza Nilu. Leżąca na powierzchni
        ceramika związana była głównie z horyzontem kermańskim (Old Kush) ale
        spotkać można było również ceramikę neolityczną i post-meroicką.
             Obszar badań objął sam wierzchołek wzgórza, gdzie przebadano 10 kurhanów.
        Pierwszy z badanych grobów, o kolistym kamiennym nasypie zawierał kompletnie
        zachowany szkielet, ułożony w pozycji skurczonej, z dłońmi przy twarzy,
        z głową skierowaną na wschód i twarzą na południe. Wyposażony był on
        w dwa naczynia, cztery żelazne groty strzał oraz paciorki z fajansu,
        strusiego jaja, kamienia i szkła, które wskazują na jego post-meroicką
        chronologię. 
             Pozostałe kurhany datowane są na kulturę Kerma (Old Kush). Wartymi
        zwrócenia uwagi są groby otoczone pojedynczym rzędem kamieni, w których
        wnętrzu odkryto szkielet ludzki prawą ręką obejmujące szkielet barana,
        który został pochowany razem ze zmarłym człowiekiem. Groby czasem zawierały
        ślady czerwonej ochry a wśród darów grobowych znajduje się ceramika oraz
        bransolety wykonane z paciorków z fajansu i strusiego jaja.
             Przykłady pochówków ludzkich z cała owcą, jako ofiarą, znane są z cmentarzysk
        kuszyckich w Nubii. Kształty grobów i ceramika wskazuję na okres Old
        Kush II. 
      El Ar st. 7 (Shemkhiya) 
             Stanowisko El Ar 7 usytuowane jest na krawędzi starego koryta Nilu.
        Składa się ono z grupy płaskich kurhanów o średnicy 3-4 m oraz z grobów
        umieszczonych pomiędzy skałami, których wychodnia znajduje się na krawędzi
        wadi. Badaniami objęto trzy z nich, wszystkie były splądrowane. W pierwszym
        z grobów zachowało się zaledwie kilka nienaruszonych kości ludzkich.
        W drugim z grobów jedynie górna część szkieletu była nienaruszona. Jedynie
        fragmenty rozbitych naczyń świadczą o kermańskiej chronologii tego grobu.
        W obu grobach zmarli leżeli w pozycji skurczonej, na prawym boku, a głowa
        była ochraniana przez naturalne skały.
             Trzeci z kurhanów skrywał pod kamiennym płaszczem krąg kamienny oraz
        małą komorę otoczoną dużymi kamieniami, ze zmarłym pochowanym w pozycji
        skurczonej, na prawym boku. Grób był naruszony i zachowało się w nim
        zaledwie kilka paciorków ze strusiego jaja. 
      El Ar site 29 (Shemkhiya) 
             Stanowisko El Ar 29 usytuowane jest na pustyni, pomiędzy wadi zmierzającymi
        do wyschniętego koryta Nilu. Badaniom poddano tu dwa niewielkie kurhany
        znajdujące się na stanowisku, gdzie funkcjonowała również osada neolityczna.
        Obydwa miały średnice ok. 4 m. Jeden z nich to kamienny kopiec, drugi
        to kurhan z czytelnym zaklęśnięciem po wkopie rabunkowym.
             Pierwszy z nich zawierał zmarłego w pozycji silnie skurczonej, pochowanego
        w szczelinie skalnej, bez jakiegokolwiek wyposażenia.
             W drugim prostokątna komora grobowa wypełniona była kamieniami, bez
        jakichkolwiek śladów pochówku. W samym nasypie znaleziono natomiast fragmenty
        6 żaren. 
      Badania sztuki naskalnej 
      
      Gebel Gurgurib 
             W sezonie 2006 przeprowadzono krótki rekonesans w rejonie Gebel Grugurib.
        Efektem jego było odkrycie 22 stanowisk z rytami naskalnymi. W 2007 roku
        podjęta została decyzja o kontynuacji pracy w tym rejonie, która na celu
        miała skompletowania dokumentacji. W trakcie prac odkrytych zostało kolejnych
        20 stanowisk. Petroglify były wykonane w dobrze widocznych miejscach
        a poszczególne stanowiska liczyły od pojedynczego przedstawienia po zespoły
        rytów na kilku głazach liczące po ok. 10 przedstawień. Większość przedstawień
        powstała techniką piketażu, ale mamy także przedstawienia wykonane poprzez
        rycie i wycieranie lub kombinacje tych technik. Większość petroglifów
        przedstawia wielbłądy (lub jeźdźców na wielbłądach) oraz bydło długorogie.
        W jednym przypadku scena przedstawia jeźdźca na koniu (?), również w
        jednym mamy do czynienia z dwoma strusiami.
             Styl i patyna na petroglifach wskazują, że przedstawienia bydła długorogiego
        są zwykle starsze niż przedstawienia wielbłądów, chociaż niektóre wizerunki
        bydła mogą być im współczesne. 
      
      El-Gamamija st. 67 
      
             To potężna wychodnia skalna, zlokalizowana na wchód od wsi Gamamiya.
        Petroglify usytuowane są u podstawy, w rejonie środkowym oraz na szczycie
        góry. Większość przedstawień to bydło, ale również i postacie ludzkie
        (w kilku przypadkach sceny ludzi z bydłem), żyrafy i antylopy (lub gazele?).
        Sylwetki są przedstawione z profilu, za pomocą jedynie konturu lub z
        pełnym wypełnieniem. Kształty bydła wykazują duże zróżnicowanie. Dużą
        uwagę zwracano na kształty rogów a w kilku przypadkach uwidoczniony jest
        wisior uwiązany u szyi zwierzęcia. 
      Keheili st. 5 
             To szczególna formacja skalna utworzona w rejonie, gdzie wadi przełamuje
      się przez skały nad Nilem. Ukształtowana w rodzaj kilkustopniowej, pionowej
      galerii, która pokryta jest rytami. Zlokalizowano tu około 30 miejsc ze
      sztuka naskalną. Tematyką petroglifów są głownie przedstawienia bydła,
      czasem w powiązaniu z sylwetkami ludzkimi.