Muzeum
Archeologiczne
strona główna
Muzeum Archeologiczne w Poznaniu
 
English



Góry Nuba

IV Katarakta

Kadero

Naga'a




Badania archeologiczne na koncesji Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego
(Hamdab Dam Rescue Project) 5 sezon badań



       W listopadzie i grudniu 2007 roku miał miejsce 5 sezon badawczy Polskiej Misji Archeologicznej prowadzącej prace w obrębie koncesji Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego. W skład zespołu, kierowanego przez dr Marka Chłodnickiego z Muzeum Archeologicznego w Poznaniu, wchodzili archeologowie: Piotr Osypiński, Marta Osypińska, Anna Longa, Ewa Kuciewicz, Eliza Jaroni, Agata Drejer, Artur Buszek; ceramolog dr Dobiesława Bagińska; zoolog dr Jan Śmiełowski, fotograf Maciej Jawornicki oraz dokumentalista Halina Żarska-Chłodnicka. Stronę sudańską reprezentował inspektor NCAM Musa Elfdul Abdalla El Tayeb.
       W trakcie sezonu badawczego przeprowadzono badania powierzchniowe pomiędzy El Ar (Szemchija) i El-Gamamija. Odkryte zostały 173 nowe stanowiska archeologiczne, datowane od środkowego paleolitu po czasy nowożytne (islamskie). Warta zauważenia jest koncentracja stanowisk neolitycznych w okolicach El Ar, nad i w obrębie wyschniętego starorzecza Nilu. Wśród nich znajduje się największa, jak dotąd, osada neolityczna odkryta w tym rejonie, o powierzchni ok. 4 ha oraz dwie nowoodkryte galerie sztuki naskalnej - w El-Gamamija i Keheili. Ponadto odkryto szereg osad oraz cmentarzysk kurhanowych datowanych na horyzont kermański oraz okres post-meroicki. W trakcie tego sezonu przeprowadzone zostały również prace wykopaliskowe na kilku cmentarzyskach kurhanowych, które na podstawie form nasypów określone były w badaniach powierzchniowych jako cmentarzyska horyzontu kermańskiego. Badania te miały za zadanie weryfikację prawidłowości ich klasyfikacji na podstawie form terenowych. Prace zostały przeprowadzone na 5 stanowiskach: El Ar 1 (A. Longa), El Ar 7 i 29 (M. Chłodnicki) oraz El-Gamamija 19 i 55 (P. Osypiński). Część ekspedycji skoncentrowała swoje prace na dokumentacji sztuki naskalnej na stanowiskach odkrytych w latach 2005-2006 w rejonie Gebel Gurgurib jak i odkrytych w tym sezonie w El-Gamamija and Keheili (E.Kuciewicz, E.Jaroni).

El-Gamamija st. 55
       W trakcie badań powierzchniowych, na niewielkim wzgórzu pomiędzy domami zostało odkryte niewielkie cmentarzysko. Tworzyła je grupa niewielkich kurhanów, z których większość nosiła ślady rabunku. Na szczycie wzgórza, gdzie widoczne były cztery w miarę dobrze zachowane kurhany, wytyczony został wykop o powierzchni 1 ara. Po oczyszczeniu powierzchni wykopu odkryto 12 grobów różnych typów.
       Typ pierwszy to groby o raczej płytkiej komorze grobowej, o ścianach wyłożonych większymi kamieniami. Grób był przykryty płaskimi kamieniami oraz usypanym nad nimi żwirowym kurhanem. Dolna część kurhanu była otoczona płaskimi kamiennymi płytami o wysokości 15 cm. Zmarli wyposażeni byli w ceramikę oraz inne przedmioty (kościana szpila, nóż brązowy, paciorki fajansowe).
       Drugi typ grobu jest znacznie głębszy (do 1 m), również z prostokątną komorą grobową zablokowaną dużymi kamieniami. Nad nią usypany był kopiec z kamieni. Groby te wyposażone były w ceramikę (w tym również importowaną).
       Trzeci typ to groby dziecięce. Miały one dość małą, okrągłą komorę grobową, czasem jednak dość głęboką (do 1 m) i wyłożoną kamiennymi płytkami. Groby zablokowane były płaskimi kamieniami i przykryte płaskim nasypem. Zmarli wyposażeni byli prawie wyłącznie w paciorki. Tylko w jednym z grobów znaleziono dwa małe naczynia.
       Ciała ułożone były w pozycji skurczonej, na prawym boku. W niektórych grobach stwierdzono obecność czerwonej ochry oraz pozostałości maty przykrywającej zmarłego.
       Jedynie dwa groby były nienaruszone. Pozostałe były rabowane w starożytności oraz w ostatnich latach. Na podstawie zachowanych zabytków cmentarzysko można datować na okres Kermy Klasycznej (Old Kush III)

El-Gamamiya st. 19
       Podczas badań powierzchniowych odkryta została również grupa niewielkich kurhanów (2,5 m średnicy) ulokowanych na niewielkim wzgórzu, na pustyni na południe od el-Gamamiya. Na powierzchni znaleziono kilka fragmentów ceramiki datowanych na horyzont kermański a cmentarzysko nosiło ślady splądrowania.
       Z przebadanych dwóch grobów jeden był nienaruszony. Zawierał on zwłoki dziecka, które było wyposażone w trzy naczynia, w tym butlę importowaną z Egiptu. Na podstawie ceramiki grób ten można datować na okres Old Kush I lub II. Drugi z grobów był wyrabowany a zachowała się jedynie część szkieletu oraz fajansowe paciorki.

El Ar st. 1 (Shemkhiya)
       Stanowisko El Ar 1 ( El Al ) usytuowane jest na wierzchołku skalistego wyniesienia, w pobliżu ujścia starorzecza Nilu. Leżąca na powierzchni ceramika związana była głównie z horyzontem kermańskim (Old Kush) ale spotkać można było również ceramikę neolityczną i post-meroicką.
       Obszar badań objął sam wierzchołek wzgórza, gdzie przebadano 10 kurhanów. Pierwszy z badanych grobów, o kolistym kamiennym nasypie zawierał kompletnie zachowany szkielet, ułożony w pozycji skurczonej, z dłońmi przy twarzy, z głową skierowaną na wschód i twarzą na południe. Wyposażony był on w dwa naczynia, cztery żelazne groty strzał oraz paciorki z fajansu, strusiego jaja, kamienia i szkła, które wskazują na jego post-meroicką chronologię.
       Pozostałe kurhany datowane są na kulturę Kerma (Old Kush). Wartymi zwrócenia uwagi są groby otoczone pojedynczym rzędem kamieni, w których wnętrzu odkryto szkielet ludzki prawą ręką obejmujące szkielet barana, który został pochowany razem ze zmarłym człowiekiem. Groby czasem zawierały ślady czerwonej ochry a wśród darów grobowych znajduje się ceramika oraz bransolety wykonane z paciorków z fajansu i strusiego jaja.
       Przykłady pochówków ludzkich z cała owcą, jako ofiarą, znane są z cmentarzysk kuszyckich w Nubii. Kształty grobów i ceramika wskazuję na okres Old Kush II.

El Ar st. 7 (Shemkhiya)
       Stanowisko El Ar 7 usytuowane jest na krawędzi starego koryta Nilu. Składa się ono z grupy płaskich kurhanów o średnicy 3-4 m oraz z grobów umieszczonych pomiędzy skałami, których wychodnia znajduje się na krawędzi wadi. Badaniami objęto trzy z nich, wszystkie były splądrowane. W pierwszym z grobów zachowało się zaledwie kilka nienaruszonych kości ludzkich. W drugim z grobów jedynie górna część szkieletu była nienaruszona. Jedynie fragmenty rozbitych naczyń świadczą o kermańskiej chronologii tego grobu. W obu grobach zmarli leżeli w pozycji skurczonej, na prawym boku, a głowa była ochraniana przez naturalne skały.
       Trzeci z kurhanów skrywał pod kamiennym płaszczem krąg kamienny oraz małą komorę otoczoną dużymi kamieniami, ze zmarłym pochowanym w pozycji skurczonej, na prawym boku. Grób był naruszony i zachowało się w nim zaledwie kilka paciorków ze strusiego jaja.

El Ar site 29 (Shemkhiya)
       Stanowisko El Ar 29 usytuowane jest na pustyni, pomiędzy wadi zmierzającymi do wyschniętego koryta Nilu. Badaniom poddano tu dwa niewielkie kurhany znajdujące się na stanowisku, gdzie funkcjonowała również osada neolityczna. Obydwa miały średnice ok. 4 m. Jeden z nich to kamienny kopiec, drugi to kurhan z czytelnym zaklęśnięciem po wkopie rabunkowym.
       Pierwszy z nich zawierał zmarłego w pozycji silnie skurczonej, pochowanego w szczelinie skalnej, bez jakiegokolwiek wyposażenia.
       W drugim prostokątna komora grobowa wypełniona była kamieniami, bez jakichkolwiek śladów pochówku. W samym nasypie znaleziono natomiast fragmenty 6 żaren.

Badania sztuki naskalnej

Gebel Gurgurib
       W sezonie 2006 przeprowadzono krótki rekonesans w rejonie Gebel Grugurib. Efektem jego było odkrycie 22 stanowisk z rytami naskalnymi. W 2007 roku podjęta została decyzja o kontynuacji pracy w tym rejonie, która na celu miała skompletowania dokumentacji. W trakcie prac odkrytych zostało kolejnych 20 stanowisk. Petroglify były wykonane w dobrze widocznych miejscach a poszczególne stanowiska liczyły od pojedynczego przedstawienia po zespoły rytów na kilku głazach liczące po ok. 10 przedstawień. Większość przedstawień powstała techniką piketażu, ale mamy także przedstawienia wykonane poprzez rycie i wycieranie lub kombinacje tych technik. Większość petroglifów przedstawia wielbłądy (lub jeźdźców na wielbłądach) oraz bydło długorogie. W jednym przypadku scena przedstawia jeźdźca na koniu (?), również w jednym mamy do czynienia z dwoma strusiami.
       Styl i patyna na petroglifach wskazują, że przedstawienia bydła długorogiego są zwykle starsze niż przedstawienia wielbłądów, chociaż niektóre wizerunki bydła mogą być im współczesne.

El-Gamamija st. 67

       To potężna wychodnia skalna, zlokalizowana na wchód od wsi Gamamiya. Petroglify usytuowane są u podstawy, w rejonie środkowym oraz na szczycie góry. Większość przedstawień to bydło, ale również i postacie ludzkie (w kilku przypadkach sceny ludzi z bydłem), żyrafy i antylopy (lub gazele?). Sylwetki są przedstawione z profilu, za pomocą jedynie konturu lub z pełnym wypełnieniem. Kształty bydła wykazują duże zróżnicowanie. Dużą uwagę zwracano na kształty rogów a w kilku przypadkach uwidoczniony jest wisior uwiązany u szyi zwierzęcia.

Keheili st. 5

       To szczególna formacja skalna utworzona w rejonie, gdzie wadi przełamuje się przez skały nad Nilem. Ukształtowana w rodzaj kilkustopniowej, pionowej galerii, która pokryta jest rytami. Zlokalizowano tu około 30 miejsc ze sztuka naskalną. Tematyką petroglifów są głownie przedstawienia bydła, czasem w powiązaniu z sylwetkami ludzkimi.


 01
 02
 03
 04
 05
 06
 07
 08
 09
 10
 11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
 20
 21
 22




strona główna   do góry    

© Muzeum Archeologiczne w Poznaniu