Kiedy przed laty udało się w archiwum Muzeum 
                Archeologicznego w Poznaniu wznowić akcję tłumaczenia dawnych 
                archiwaliów, pisanych po niemiecku i neogotykiem, tłumacze stanęli 
                bezradnie przed tajemniczym słowem "Pletsche". Wszyscy znali doskonale 
                język niemiecki, ale o takim słowie nie słyszeli, nie pomogło 
                dzieciństwo spędzone w Niemczech.
				Sięgnęli więc do słowników ogólnych, archeologicznych i XIX-wiecznych - bez rezultatu
Przepytali wszystkich Niemców, z jakimi się spotkali, a potem obowiązek tej kwerendy pozostawili mi "w spadku" - i nic.
                
                Wreszcie zaczęli zgadywać - może to proca?
                Ale proca nie pasowała do kontekstu zdania, w jakim wystąpiło 
                słowo "Pletsche". Wyraz spotkać można było w 2. połowie XIX wieku, 
                często przy opisach materiałów z czasów kultury łużyckiej. 
                Mijały lata, odpytywanie kolejnych gości niemieckich w sprawie 
                "Pletsche" nie dały rezultatu. Wreszcie słowo pojawiło się znowu 
                przy okazji tłumaczenia inwentarza niemieckiego Towarzystwa Historycznego 
                Prowincji Poznańskiej. Wówczas postanowiłam porównać wpis w inwentarzu 
                z katalogiem, a następnie z konkretnym zabytkiem, leżącym do dziś 
                w muzealnych magazynach - i znów nic. Albo katalog zaginął, albo 
                nie było zabytku.
                
                Wreszcie prawie znalazłam. W jednej z XIX-wiecznych notatek polskich, 
                opisujących zabytki znalezione na cmentarzysku, wymieniono słowo 
                "plećka".
 A więc Pletsche = plećka. Ale co to jest ta "plećka". 
                W dostępnych mi słownikach takiego słowa nie było. 
                
                Wreszcie, kiedy już straciłam nadzieję, notatka w teczce Kępno 
                (wypis z Verhandlungen, 1875, s. 122), wyjaśniła wszystko: 
"Pletsche 
                (hohe Napf)", czyli wysoka misa; czyli w każdym razie 
                naczynie w kształcie misy-czary-wazy, zważywszy na dość płynne 
                nazewnictwo w tym czasie.
                
				Dwie dekady poszukiwań nie poszło na marne.
                          Plećka 
                to nie jedyne słowo, które trudno dzisiaj zrozumieć. Inne, to 
                np. Celt (siekierka), czy Nucleus (rdzeń). Nie wszystkie takie 
                wyrazy znalazły się w słowniku polsko-niemieckim autorstwa J. 
                Kostrzewskiego. Przy tłumaczeniach starych tekstów niemieckich 
                nie słowa są zresztą największym problemem, a hiper-barokowy styl. 
                Czasem, aby oddać sens zdania, poza spójnikami nie można było 
                użyć ani jednego słowa, które byłyby dosłownym przekładem niemieckiego 
                tekstu. 
                          W 
                dawnych dokumentach polskich także nie brak słów, których dzisiaj 
                nie sposób zrozumieć, bądź które zmieniły dzisiaj sens. Dla przykładu 
                przytoczę fragment inwentarza dawnego "Działu kulturno-historycznego 
                Muzeum im. Mielżyńskich Towarzystwa Przyjaciół Nauk":
                
                
                  
                    14.  | 
                    Kopia patyny z czasów Bolesława Chrobrego 
                        (?). [dopisek Mieczysława III)   | 
                  
                  
                    61.  | 
                    [Stankowo]. Grot żelazny 
                        oszczepu i krzyż śpiżowy grecki z napisami kirylskimi, 
                        znalezione w Stankowie. Dar Józefa Szmyta ze Stankowa. 
                        (1874:D.P.235)  | 
                  
                  
                    104.  | 
                    [NN] Taszanki z Kobylca 
                        p. Wągrówcem. Ostroga starożytna.   | 
                  
                  
                    115.  | 
                    Chobienice, pow. babimojski, 
                        4 szpady i pałasz z pod Chobienic. Dar Hr. J.Mielżyńskiego 
                        (1872.D.P.52)  | 
                  
                  
                    125.  | 
                    Zdziechowice Starożytny 
                        nóż łowiecki, ozdobny, znaleziony w Zdziechowicach w torfie. 
                        Dar Maks. Radzimickiego z Zdziechowic.  | 
                  
                  
                    127.  | 
                    Żnin Miecz szwedzki 
                        znaleziony pod Żninem. Dar Ks. Januszewskiego ze Żnina.  | 
                  
                  
                    128.  | 
                    Dzierzchnica. Pow. Średzki 
                        Dwie ostrogi i pałasz wykopane w Dzierzchnicy, przy górze, 
                        na której stać miał kiedyś zamek Przemysława. Dar. Antonina 
                        Niemojowska z Dzierzchnicy.(1873)  | 
                  
                  
                    133.  | 
                    Cykowo. Pow. kościański 
                        Żelazo halebardy znalezione w torfowisku wsi Cykowa p. 
                        Grodziskiem. Dar. Julian Jezierski  | 
                  
                  
                    135.  | 
                    Sławno. Pow. czarnkowski. 
                        Der Kopf einer Streitkeule von Eisen. Główka żelazna buzdygana 
                        czy maczugi, znaleziona w (Sławkowie) Sławnie pod Czarnkowem 
                        w ogrodzie dworskim wśród kościotrupów ludzkich w dawnych 
                        okopach. Dar Jakóba Stanowskiego. (? Sławno pod Czarnkowem?)  | 
                  
                  
                    136.  | 
                    [NN - okol. Konojadu?] 
                        Rurka jakiejś strzelby bardzo dawnej, w okopie szwedzkim 
                        znaleziona. Dar Ks. Tomickiego proboszcza z Konojadu.  | 
                  
                  
                    263.  | 
                    Rybitwy. Pow. mogilnicki. 
                        Kłódka i celt żelazny, znalezione w Rybitwach pod Pakością. 
                        Dar Dra. Daszkiewicza.  | 
                  
                  
                    265.  | 
                    Kościan. Kachel z 
                        XVII.w. z popiersiem w ówczesnym ubiorze wykopany w Kościanie 
                        9 stóp głęboko, w miejscu, na którem niewątpliwie w r. 
                        1655 przy napadzie szwedzkim domy spalone zostały. Dar 
                        Dra. Koehlera z Kościana. (1876)   | 
                  
                  
                    332/336.   | 
                    
                        [Kruchowo] 
                          2. Munsztuk żelazny (Dług.0,330.) z Kruchowa. Dar A. 
                          Malczewskiego. 
                          3. Kachel gliniany, wykopany w Kruchowie (r. 1503). 
                          Dar A. Malczewskiego. 
                          4. Lewek w Kruchowie znaleziony. Dar A. Skarbka Malczewskiego. 
                          Cf. Bibl. Warsz. 1852. T. II (1874. D.P. 240) 
                          5. Garnek z dziurką okrągłą u dołu znaleziony w Kruchowie. 
                          Wys. 0,270, obw. 0,660.  
                        | 
                  
                  
                    337/343.  | 
                    Białe Piątkowo. Pow. wrzesiński. 
					Siedm paciorków (1 pomiędzy temi emaliowany), szklanych i agatowych,  | 
                  
                  
                    344.  | 
                    obrączka mosiężna i  | 
                  
                  
                    345/347.  | 
                    trzy małe kółka kabłąkowate (zausznice?) 
                        z srebrnego drutu (Hakenringe) znalezione przy kościotrupie 
                        w Białem Piątkowie, 1873. r. Dar Milewski gospodarz z 
                        Białego Piątkowa.  | 
                  
                  
                    348.  | 
                    [NN] Wurdygun (!?) 
                        (tartar.-Streitkolben oder Commandostab) żelazny wykładany 
                        złotem. Schwartz, W. Dr. Materialien, 1875 str.  | 
                  
                  
                    358/372.   | 
                    
                        Litwa. Odlewy gipsowe 15 przedmiotów 
                          znalezionych na ziemi litewskiej: 
                          1. Perkunas, bożek litewski znaleziony w Kierunowie 
                          w okolicach Wilna. 
                          2. Kawas, bóg wojny u Litwinów znaleziony na Żmudzi 
                          w powiecie Rossieńskim na polu majątku Buraczki. 
                          3. Milda, bogini miłości u Litwinów, znaleziona w lochu 
                          na górze zamkowej w Wilnie pod ruinami kościoła Św. 
                          Marcina przerobionego z kontyny pogańskiej przez Jagiełłę. 
                          4. Pasterz Faustulus z wilczycą. Figura Faustulusa znaleziona 
                          w ruinach zamku mińskiego, wilczyca zaś w wyżej wspomnianym 
                          lochu, obie te części złożyły całość. 
                          5. Jaszczurka z kości, litewski Giwojt, bóstwo domowe. 
                          6. Niedźwiadek z kości, godło Żmudzi. Mógł być noszony 
                          na drewku przed wodzem. 
                          7. Rycerz siedzący w tak zwanej koronie Dawida z kości.Niewiadomego 
                          znaczenia. 
                          8. Instrument muzyczny w rodzaju klarnety, używany na 
                          Litwie jeszcze za czasów Kazimierza Jagiellończyka, 
                          jak świadczy Bergeron. Miał się nazywać diapuzon. 
                          Nra. 5,6,7,8 znalezione w wyżej wspomnianym lochu. 
                          9. Posążek mongolski znaleziony na piersiach kościotrupa 
                          w okolicy Połocka. 
                          10.-14. Bóstwa egipskie znalezione na Żmudzi w Szwekszniach, 
                          majątku Adama Hr. Platera. 
                          15. Jajko kamienne mistyczne. Dar Adama Honorego Kirkora. 
                          (1859.21/2)  
                        | 
                  
                  
                    374.  | 
                    Torsko. Starożytna 
                        gruchawka wykopana w Torsku w Galicyi. Dar Nikodema Biernackiego. 
                        (1862)  | 
                  
                  
                    375/377.   | 
                    
                        Egipt. 
                          1. Dziewięć skarabców ciekawych i rzadkich, z Egiptu 
                          przywiezionych przez ś.p. ks. Ordynata Augusta Sułkowskiego. 
                          Dar kś. Maryi Sułkowskiej i kś. Ant. Sułkowskiego ordynata 
                          na Rydzynie. (1882)  
                        | 
                  
                  
                    386.  | 
                    Ostrowite. Dwa garnki 
                        do cycenia miodu z dziurkami u dołu. Wykopane w Ostrowitem 
                        pod Trzemesznem.  | 
                  
                  
                    437.  | 
                    [Czarkowo?] Urywek 
                        odzieży z grobów ariańskich z XVI. wieku w Czarkawie. 
                        (1886)  | 
                  
                
                Teks ten jest jednocześnie próbką stylu języka, jakim posługiwano 
                się wówczas w archeologii. Dla porównania przytoczę jeden z bardzo 
                naukowych tekstów (autora mogę podać wyłącznie na życzenie autora, 
                ale nie chodzi tu o konkretne nazwisko, a jedynie przykład stylu 
                języka używanego niekiedy w archeologii współczesnej): 
                
                "Stosując zasadę eksplifikacji hipotetyczno-dedukcyjnej (ujęcie 
                antypozytywistyczne) (...) możemy rozpatrzone powyżej struktury 
                labilne (ceramika), ujęte jako materialne korelaty kultury, morfologicznie 
                i stylistycznie uważać za wykazujące filiacje z formami należącymi 
                do ludności tzw. kultury wejherowsko-krotoszyńskiej, stanowiące 
                z jednej strony formy przeżytkowe z okresów HC i HD (popielnice 
                nr 2, 3 oraz ich pokrywy z grobu nr 4) koincydentalne z formami 
                z fazy A młodszego okresu przedrzymskiego (misy i pozostałe naczynia 
                wraz z kloszem). Pamiętamy jednak o fakcie, iż w ostatnim czasie, 
                według trendu amerykańskiej antropologii kulturowej, typologia 
                ulega przewartościowaniu i łączona bywa z zachowaniami kulturowymi 
                (...)
                          Relewantna 
                dla takiego ujęcia klasyfikującego tąże strukturę labilną w obrębie 
                tejże kultury, którą rozumiemy instrumentalistycznie, jako jednostkę 
                taksonomiczną "martwą" - nie denotującą niczego realnego, a więc 
                w opozycji do ujęcia pozytywistycznego (naturalizm metodologiczny), 
                będzie partytatywnie również ontologiczna koncepcja przedmiotu 
                identyfikująca go poprzez jego kontekst, holistycznie, a więc 
                poprzez strukturę stabilną tzn. cmentarzysko, a szczególnie zaś 
                poprzez koincydencję różnych form grobów. Tak więc na podstawie 
                relacji między układem labilnym (ceramika), a układem stabilnym 
                (cmentarzysko), pamiętając o powyższych konstatacjach, możemy 
                omawiane stanowisko datować na fazę A młodszego okresu przedrzymskiego".
				Który styl ładniejszy, każdy może sobie sam ocenić. 
                
                  
                    |   | 
                    
                        opracowała Jarmila Kaczmarek, na podstawie materiałów z archiwum naukowego MAP, XI. 2005 
                        |