Kiedy przed laty udało się w archiwum Muzeum
Archeologicznego w Poznaniu wznowić akcję tłumaczenia dawnych
archiwaliów, pisanych po niemiecku i neogotykiem, tłumacze stanęli
bezradnie przed tajemniczym słowem "Pletsche". Wszyscy znali doskonale
język niemiecki, ale o takim słowie nie słyszeli, nie pomogło
dzieciństwo spędzone w Niemczech.
Sięgnęli więc do słowników ogólnych, archeologicznych i XIX-wiecznych - bez rezultatu
Przepytali wszystkich Niemców, z jakimi się spotkali, a potem obowiązek tej kwerendy pozostawili mi "w spadku" - i nic.
Wreszcie zaczęli zgadywać - może to proca?
Ale proca nie pasowała do kontekstu zdania, w jakim wystąpiło
słowo "Pletsche". Wyraz spotkać można było w 2. połowie XIX wieku,
często przy opisach materiałów z czasów kultury łużyckiej.
Mijały lata, odpytywanie kolejnych gości niemieckich w sprawie
"Pletsche" nie dały rezultatu. Wreszcie słowo pojawiło się znowu
przy okazji tłumaczenia inwentarza niemieckiego Towarzystwa Historycznego
Prowincji Poznańskiej. Wówczas postanowiłam porównać wpis w inwentarzu
z katalogiem, a następnie z konkretnym zabytkiem, leżącym do dziś
w muzealnych magazynach - i znów nic. Albo katalog zaginął, albo
nie było zabytku.
Wreszcie prawie znalazłam. W jednej z XIX-wiecznych notatek polskich,
opisujących zabytki znalezione na cmentarzysku, wymieniono słowo
"plećka".
A więc Pletsche = plećka. Ale co to jest ta "plećka".
W dostępnych mi słownikach takiego słowa nie było.
Wreszcie, kiedy już straciłam nadzieję, notatka w teczce Kępno
(wypis z Verhandlungen, 1875, s. 122), wyjaśniła wszystko:
"Pletsche
(hohe Napf)", czyli wysoka misa; czyli w każdym razie
naczynie w kształcie misy-czary-wazy, zważywszy na dość płynne
nazewnictwo w tym czasie.
Dwie dekady poszukiwań nie poszło na marne.
Plećka
to nie jedyne słowo, które trudno dzisiaj zrozumieć. Inne, to
np. Celt (siekierka), czy Nucleus (rdzeń). Nie wszystkie takie
wyrazy znalazły się w słowniku polsko-niemieckim autorstwa J.
Kostrzewskiego. Przy tłumaczeniach starych tekstów niemieckich
nie słowa są zresztą największym problemem, a hiper-barokowy styl.
Czasem, aby oddać sens zdania, poza spójnikami nie można było
użyć ani jednego słowa, które byłyby dosłownym przekładem niemieckiego
tekstu.
W
dawnych dokumentach polskich także nie brak słów, których dzisiaj
nie sposób zrozumieć, bądź które zmieniły dzisiaj sens. Dla przykładu
przytoczę fragment inwentarza dawnego "Działu kulturno-historycznego
Muzeum im. Mielżyńskich Towarzystwa Przyjaciół Nauk":
14. |
Kopia patyny z czasów Bolesława Chrobrego
(?). [dopisek Mieczysława III) |
61. |
[Stankowo]. Grot żelazny
oszczepu i krzyż śpiżowy grecki z napisami kirylskimi,
znalezione w Stankowie. Dar Józefa Szmyta ze Stankowa.
(1874:D.P.235) |
104. |
[NN] Taszanki z Kobylca
p. Wągrówcem. Ostroga starożytna. |
115. |
Chobienice, pow. babimojski,
4 szpady i pałasz z pod Chobienic. Dar Hr. J.Mielżyńskiego
(1872.D.P.52) |
125. |
Zdziechowice Starożytny
nóż łowiecki, ozdobny, znaleziony w Zdziechowicach w torfie.
Dar Maks. Radzimickiego z Zdziechowic. |
127. |
Żnin Miecz szwedzki
znaleziony pod Żninem. Dar Ks. Januszewskiego ze Żnina. |
128. |
Dzierzchnica. Pow. Średzki
Dwie ostrogi i pałasz wykopane w Dzierzchnicy, przy górze,
na której stać miał kiedyś zamek Przemysława. Dar. Antonina
Niemojowska z Dzierzchnicy.(1873) |
133. |
Cykowo. Pow. kościański
Żelazo halebardy znalezione w torfowisku wsi Cykowa p.
Grodziskiem. Dar. Julian Jezierski |
135. |
Sławno. Pow. czarnkowski.
Der Kopf einer Streitkeule von Eisen. Główka żelazna buzdygana
czy maczugi, znaleziona w (Sławkowie) Sławnie pod Czarnkowem
w ogrodzie dworskim wśród kościotrupów ludzkich w dawnych
okopach. Dar Jakóba Stanowskiego. (? Sławno pod Czarnkowem?) |
136. |
[NN - okol. Konojadu?]
Rurka jakiejś strzelby bardzo dawnej, w okopie szwedzkim
znaleziona. Dar Ks. Tomickiego proboszcza z Konojadu. |
263. |
Rybitwy. Pow. mogilnicki.
Kłódka i celt żelazny, znalezione w Rybitwach pod Pakością.
Dar Dra. Daszkiewicza. |
265. |
Kościan. Kachel z
XVII.w. z popiersiem w ówczesnym ubiorze wykopany w Kościanie
9 stóp głęboko, w miejscu, na którem niewątpliwie w r.
1655 przy napadzie szwedzkim domy spalone zostały. Dar
Dra. Koehlera z Kościana. (1876) |
332/336. |
[Kruchowo]
2. Munsztuk żelazny (Dług.0,330.) z Kruchowa. Dar A.
Malczewskiego.
3. Kachel gliniany, wykopany w Kruchowie (r. 1503).
Dar A. Malczewskiego.
4. Lewek w Kruchowie znaleziony. Dar A. Skarbka Malczewskiego.
Cf. Bibl. Warsz. 1852. T. II (1874. D.P. 240)
5. Garnek z dziurką okrągłą u dołu znaleziony w Kruchowie.
Wys. 0,270, obw. 0,660.
|
337/343. |
Białe Piątkowo. Pow. wrzesiński.
Siedm paciorków (1 pomiędzy temi emaliowany), szklanych i agatowych, |
344. |
obrączka mosiężna i |
345/347. |
trzy małe kółka kabłąkowate (zausznice?)
z srebrnego drutu (Hakenringe) znalezione przy kościotrupie
w Białem Piątkowie, 1873. r. Dar Milewski gospodarz z
Białego Piątkowa. |
348. |
[NN] Wurdygun (!?)
(tartar.-Streitkolben oder Commandostab) żelazny wykładany
złotem. Schwartz, W. Dr. Materialien, 1875 str. |
358/372. |
Litwa. Odlewy gipsowe 15 przedmiotów
znalezionych na ziemi litewskiej:
1. Perkunas, bożek litewski znaleziony w Kierunowie
w okolicach Wilna.
2. Kawas, bóg wojny u Litwinów znaleziony na Żmudzi
w powiecie Rossieńskim na polu majątku Buraczki.
3. Milda, bogini miłości u Litwinów, znaleziona w lochu
na górze zamkowej w Wilnie pod ruinami kościoła Św.
Marcina przerobionego z kontyny pogańskiej przez Jagiełłę.
4. Pasterz Faustulus z wilczycą. Figura Faustulusa znaleziona
w ruinach zamku mińskiego, wilczyca zaś w wyżej wspomnianym
lochu, obie te części złożyły całość.
5. Jaszczurka z kości, litewski Giwojt, bóstwo domowe.
6. Niedźwiadek z kości, godło Żmudzi. Mógł być noszony
na drewku przed wodzem.
7. Rycerz siedzący w tak zwanej koronie Dawida z kości.Niewiadomego
znaczenia.
8. Instrument muzyczny w rodzaju klarnety, używany na
Litwie jeszcze za czasów Kazimierza Jagiellończyka,
jak świadczy Bergeron. Miał się nazywać diapuzon.
Nra. 5,6,7,8 znalezione w wyżej wspomnianym lochu.
9. Posążek mongolski znaleziony na piersiach kościotrupa
w okolicy Połocka.
10.-14. Bóstwa egipskie znalezione na Żmudzi w Szwekszniach,
majątku Adama Hr. Platera.
15. Jajko kamienne mistyczne. Dar Adama Honorego Kirkora.
(1859.21/2)
|
374. |
Torsko. Starożytna
gruchawka wykopana w Torsku w Galicyi. Dar Nikodema Biernackiego.
(1862) |
375/377. |
Egipt.
1. Dziewięć skarabców ciekawych i rzadkich, z Egiptu
przywiezionych przez ś.p. ks. Ordynata Augusta Sułkowskiego.
Dar kś. Maryi Sułkowskiej i kś. Ant. Sułkowskiego ordynata
na Rydzynie. (1882)
|
386. |
Ostrowite. Dwa garnki
do cycenia miodu z dziurkami u dołu. Wykopane w Ostrowitem
pod Trzemesznem. |
437. |
[Czarkowo?] Urywek
odzieży z grobów ariańskich z XVI. wieku w Czarkawie.
(1886) |
Teks ten jest jednocześnie próbką stylu języka, jakim posługiwano
się wówczas w archeologii. Dla porównania przytoczę jeden z bardzo
naukowych tekstów (autora mogę podać wyłącznie na życzenie autora,
ale nie chodzi tu o konkretne nazwisko, a jedynie przykład stylu
języka używanego niekiedy w archeologii współczesnej):
"Stosując zasadę eksplifikacji hipotetyczno-dedukcyjnej (ujęcie
antypozytywistyczne) (...) możemy rozpatrzone powyżej struktury
labilne (ceramika), ujęte jako materialne korelaty kultury, morfologicznie
i stylistycznie uważać za wykazujące filiacje z formami należącymi
do ludności tzw. kultury wejherowsko-krotoszyńskiej, stanowiące
z jednej strony formy przeżytkowe z okresów HC i HD (popielnice
nr 2, 3 oraz ich pokrywy z grobu nr 4) koincydentalne z formami
z fazy A młodszego okresu przedrzymskiego (misy i pozostałe naczynia
wraz z kloszem). Pamiętamy jednak o fakcie, iż w ostatnim czasie,
według trendu amerykańskiej antropologii kulturowej, typologia
ulega przewartościowaniu i łączona bywa z zachowaniami kulturowymi
(...)
Relewantna
dla takiego ujęcia klasyfikującego tąże strukturę labilną w obrębie
tejże kultury, którą rozumiemy instrumentalistycznie, jako jednostkę
taksonomiczną "martwą" - nie denotującą niczego realnego, a więc
w opozycji do ujęcia pozytywistycznego (naturalizm metodologiczny),
będzie partytatywnie również ontologiczna koncepcja przedmiotu
identyfikująca go poprzez jego kontekst, holistycznie, a więc
poprzez strukturę stabilną tzn. cmentarzysko, a szczególnie zaś
poprzez koincydencję różnych form grobów. Tak więc na podstawie
relacji między układem labilnym (ceramika), a układem stabilnym
(cmentarzysko), pamiętając o powyższych konstatacjach, możemy
omawiane stanowisko datować na fazę A młodszego okresu przedrzymskiego".
Który styl ładniejszy, każdy może sobie sam ocenić.
|
opracowała Jarmila Kaczmarek, na podstawie materiałów z archiwum naukowego MAP, XI. 2005
|