Andrzej Prinke
Sprawozdanie z badań wykopaliskowych grobowca kultury amfor
kulistych w Chodzieży, woj. Piła
Fontes Archaeologici Posnanienses,
t. 26:1975 (1977), s. 198-199. Muzeum Archeologiczne w Poznaniu.
Report from excavations of a grave of the Globular Amphorae Culture at Chodzież, Voivodeship of Piła
Bericht über Ausgrabungen eines Grabes der Kugelamphorenkultur in Chodzież, Wojewodschaft Piła
W styczniu 1974
r., podczas prowadzenia prac ziemnych na terenie posesji Kazimierza
Nowaka przy ul. Słonecznej w Chodzieży, odkryto skupisko kości
ludzkich, m. in. dwie czaszki, wraz z wyposażeniem w postaci
dwóch siekierek krzemiennych i tłuka (rozcieracza?) kamiennego.
Zawiadomiony przez właściciela posesji Wojewódzki Konserwator
Zabytków Archeologicznych w Poznaniu zabezpieczył odkryty
obiekt podczas natychmiastowej wizji lokalnej, a w sierpniu
1974 r. zorganizował na tym miejscu ratownicze badania wykopaliskowe.
Badania, trwające od l do 15 sierpnia 1974 r., prowadziło
Muzeum Archeologiczne w Poznaniu, a kierował nimi autor niniejszego
sprawozdania. W trakcie prac odsłonięto wielopochówkowy grób
płaski kultury amfor kulistych. Obiekt, oznaczony jako stan.
3, leżał w pn.-wsch. części miasta, na samej granicy ze wsią
Rataje, bezpośrednio na pd. od ul. Słonecznej (ryc. l). Teren
ten stanowi kulminację gliniastego zbocza, łagodnie opadającego
ku pd. do Jez. Chodzieskiego, które leży w odległości 320
m od stanowiska. Granice grobowca wyznaczała nieregularna
obstawa z kamieni polnych, która wystąpiła tuż pod humusem,
począwszy od głęb. 0,24 m, w ciężkiej glebie morenowej, Część
kamieni obstawy wypełniała wnętrze grobowca, tworząc w nim
rodzaj trzech niezbyt wyraźnie wyodrębnionych komór. Wymiary
obiektu wynoszą 6,0 X 3,2 m. Nierówne, nieckowate dno jamy
grobowej leżało na głęb. 0,4 - 0,58 m. Złożono w niej liczne
szczątki kostne (ludzkie i zwierzęce) oraz bogate wyposażenie
pochówków: naczynia gliniane, wyroby z kości, rogu, krzemienia,
skał krystalicznych i bursztynu. Wstępna analiza antropologiczna
wykazała, że w grobowcu spoczywały szczątki około 30 osobników
ludzkich, zróżnicowanych pod względem wieku i płci. Kości
ludzkie spoczywały w kilku skupiskach, nie zachowując jednak
nigdzie porządku anatomicznego. Stan zachowania kości określić
można jako dobry (odkryto m. in. 12 całych względnie niemal
całych czaszek). Wśród kości zwierzęcych przeważają szczątki
świni i dzika (około 50 fragmentów); ponadto rozpoznano pojedyncze
fragmenty kości owcy i żbika.
Najliczniejszą
grupę zabytków tworzą 24 naczynia gliniane, w tym 5 okazów
zachowanych fragmentarycznie. W zespole tym dominują amfory
różnych typów i odmian, przede wszystkim amfory kuliste z
wyraźnie podkreśloną, zwężoną szyjką, kulistym lub baniastym
brzuścem i zaokrąglonym dnem (typ IA1 i IA2 wg typologii T.
Wiślańskiego1 - ryc. 2 : 10) oraz
zbliżone do nich okazy ze słabo wyodrębnioną szyjką (typ IB2
i IB3). Obok nich reprezentowane są płaskodenne amfory szerokootworowe
z wyodrębnioną szyjką (typ IIAl), szerokie, półkuliste misy
z wyodrębnioną, wychyloną na zewnątrz szyjką (typ lVIAl),
misy stożkowate o prostych ściankach (typ IV C - ryc. 2 :
9) oraz przysadziste naczynia bez wyodrębnionej szyjki, o
baniastym brzuścu i uszkach (typ VIII B 2 - ryc. 2: l, 11).
Na szczególną uwagę zasługują dwa baniaste naczyńka miniaturowe,
stanowiące niezmiernie rzadkie formy w zespołach kultury amfor
kulistych (ryc. 2: l, 2).Około połowy naczyń posiada zdobienie;
zwykle jest to trzy-, cztero-, pięcio- względnie ośmiowątkowy
ornament stempelkowy. Kilka okazów zdobionych jest ornamentem
sznurowym. Wystąpiły ponadto przykłady łącznego stosowania
obu technik zdobniczych (ryc. 2: 3). Wstępna analiza typologiczno-chronologiczna
ceramiki wykazała obecność cech zarówno fazy starszej, jak
i późnej kultury amfor kulistych. Wyroby z krzemienia obejmują
5 siekierek o różnych proporcjach, m. in. mały, smukły okaz
zbliżony do klina, następnie okaz duży, masywny, krępy oraz
średnich rozmiarów siekierkę o asymetrycznym, lekko esowatym
ostrzu. Jedna z siekierek jest pófabrykatem o niewygładzonych
ściankach. Ponadto wystąpiło kilka drobnych wyrobów krzemiennych,
m. in. łuszczeń i rylec. Dwa przedmioty wykonane ze skał krystalicznych,
to mała, silnie spękana siekierka i tłuk względnie rozcieracz
o owalnym przekroju i regularnych ściankach. Osobną grupę
stanowią ozdoby bursztynowe, wśród których znajduje się 9
paciorków rurkowych i 2 okrągłe tarczki - pierwsze okazy tego
typu z terenu Wielkopolski. Unikalnym wyrobem kościanym o
nieokreślonej dotąd funkcji jest płaskie, wrzecionowate ostrze
dwustronne o przewierconych końcach, wykonane z przepołowionego
żebra dużego ssaka. Drugim wyrobem kościanym jest niewielkie
szydeło z zachowaną główką stawową.. Pojedyncze narzędzia
rogowe stanowi mały nożyk z otworem u nasady. Pozostałe składniki
wyposażenia grobu, to trzy kły dzika względnie świni; dwa
z nich noszą ślady obróbki.
W bezpośrednim sąsiedztwie
grobowca odkryto 6 palenisk, otaczających go nieregularnym
owalem. Paleniska wystąpiły na głęb. od 0,4 do 0,58 m i nie
zawierały materiału zabytkowego; wymiary ich wynoszą od 0,34
X 0,23 (palenisko VI) do 1,5 X 0,84 m (palenisko V). Większość
z nich była częściowo przykryta kamieniami obstawy grobu.
Chronologię obiektu
ustalono wstępnie na środkową (II) względnie późną (III) fazę
kultury amfor kulistych. Szereg cech naczyń, np. obecność
form dwuuchych i spłaszczenie brzuśców (ryc. 2: 1, 10), jak
również obecność półfabrykatu siekierki krzemiennej wskazują
na związki tego zespołu z grupą zachodnią kultury amfor kulistych
(teren Meklemburgii i Brandenburgii).
Znaczenie powyższego
odkrycia dla dalszych studiów nad wymienioną kulturą w Polsce
północno-zachodniej polega głównie na bogatej serii form naczyń,
tworzącej podstawy do analizy typologicznej, co powinno wzbogacić
dotychczasowe ustalenia o chronologii względnej późnego neolitu.
Szereg cennych informacji antropologicznych można będzie uzyskać
po zbadaniu licznego i dobrze zachowanego zespołu ludzkich
szczątków kostnych. Fakt odkrycia na złożu pierwotnym dużej
ilości węgli drzewnych i kości
stwarza rzadką szansę uzyskania pierwszych na tym obszarze
dat radiowęglowych dla kultury amfor kulistych. Wreszcie szereg
obserwacji o sposobie zalegania i rozmieszczeniu szczątków
ludzkich w grobie dostarczyło nowych danych o obrządku pogrzebowym
tej kultury.
1 T. Wiślański, Kultura amfor
kulistych w Polsce północno-zachodniej, Wrocław-Warszawa-Kraków
1966, s.23 - 25.