Wprawdzie 
                w czasach Słowackiego umiano już odczytywać staroegipskie hieroglify, 
                jednak wciąż trochę powątpiewano w to, czy po tysiącleciach udało 
                się wskrzesić zapomniany język kraju faraonów. Jean-François Champollion, 
                który odtworzył wymowę znaków i strukturę zapisu, wykorzystując 
                m.in. dwujęzyczny (egipski i grecki) tekst na słynnym kamieniu 
                z Rosetty, ogłosił swe odkrycie w 1822 roku. Dość długo jednak 
                greckie słowo hieroglify ("święte ryty") było synonimem kryjących 
                pradawne tajemnice, trudnych do odcyfrowania, skomplikowanych 
                symboli. W powszechnym odbiorze jest tak do dzisiaj, mimo blisko 
                dwustu lat rozwoju egiptologii. Dzisiaj jednak umiemy odczytywać 
                nie tylko teksty zapisane na ścianach świątyń i grobowców, czy 
                listy i rachunki nagryzmolone w pośpiechu na ceramicznych skorupach, 
                ale nawet zapisy kryptograficzne - staroegipskie szyfry.
                
 
                          Wystawa 
                "Mowa bogów. Egipskie hieroglify" w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu 
                została pomyślana jako nawiązanie do otwartej właśnie wystawy 
                czasowej o piśmie chińskim (mówi się wszak o chińskich hieroglifach 
                i obie kultury - faraońska i chińska - są często porównywane). 
                Jednocześnie jest ona uzupełnieniem stałej wystawy "Śmierć i życie 
                w starożytnym Egipcie" - oprócz plansz o najważniejszych aspektach 
                egipskiego pisma, tworzą ją między innymi tłumaczenia wybranych 
                tekstów na zabytkach. W kilku gablotach zaprezentowane są również 
                słowniki hieroglificzne i książki do nauki egipskiego, a dodatkową 
                atrakcją jest zbiór współczesnych przedmiotów dekorowanych hieroglifami 
                - od dziecięcych zabawek do biżuterii.
                
                
 
                
                Wystawie patronuje bóg mądrości Thot, wynalazca pisma.