kurator: dr Andrzej Ćwiek, mgr Kamila Dolata-Goszcz 
                
                
                marzec-kwiecień 2009 r. 
                
                "pars pro toto  łac., przyjmowanie części za całość;
                  wyrażanie całości przez jej część; por. synekdocha" (W. Kopaliński, Słownik
                  wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych , Warszawa 1983) 
                
                Wystawa, której centralnym punktem są dwa egipskie zabytki
                  z prywatnej kolekcji GPB-GHM we Florencji, przekazane Muzeum
                  Archeologicznemu jako czasowy depozyt. Drewniany posążek grobowy
                  i fragment polichromowanej trumny ze staroegipskimi przedstawieniami
                  eschatologicznymi, pochodzące z czasów grecko-rzymskich, nigdy
                  wcześniej nie były prezentowane publicznie. Wystawa zatytułowana
                  jest "Pars pro toto" gdyż ukazuje materialny kontekst (grobowiec,
                  mumia, trumna, wyposażenie grobowe), z jakiego pochodzą fragmentarycznie
                  zachowane zabytki. Jednocześnie jest pretekstem do zaprezentowania
                  szerszego tła egipskich wierzeń, do których odwoływano się
                  poprzez pojedyncze obrazy, symbole, czy słowa, reprezentujące
                  złożone pojecia i idee. 
                Dlaczego pars pro toto? Były co najmniej trzy dobre
                  powody, żeby nadać taki tytuł wystawie prezentującej figurkę
                  grobową i fragment malowanej trumny z prywatnej kolekcji we
                  Florencji - przedmioty, które mówią o głębokiej wierze starożytnych
                  Egipcjan w życie wieczne. 
                Po pierwsze, zabytki w muzeach z zasady wyrwane są ze swego
                  pierwotnego kontekstu. Są jak pojedyncze elementy skomplikowanej
                  układanki, które muszą nam wystarczyć do wyobrażenia sobie
                  całego obrazka. 
                Po drugie, egipskie wierzenia były niezwykle rozbudowane i
                  bogate. Pojedyncze symbole, motywy i słowa pojawiające się
                  w architekturze i dekoracji grobowców, na trumnach, papirusach,
                  przedmiotach wyposażenia grobowego - były odnośnikami do złożonych
                  koncepcji kosmologicznych i eschatologicznych. 
                Po trzecie, motywy ikonograficzne i teksty na obiektach z
                  czasów grecko-rzymskich, takich jak prezentowane na wystawie,
                  często były już tylko "skrótowcami" - ogólnymi, coraz mniej
                  zrozumiałymi symbolami tradycyjnych egipskich koncepcji religijnych,
                  powoli odchodzących w przeszłość. 
                Okruchy dawnej kultury, w oparciu o które rekonstruujemy jej
                złożoną wizję, skłaniają do refleksji. Nad możliwościami nauki,
                nad niezmiennością ludzkiej natury, nad śmiercią i życiem.