Paweł Pawlak
(Pracownia Archeologiczno-Konserwatorska Henryka Klundera w Poznaniu)
Wczesnośredniowieczne cmentarzysko "szkieletowe" na Śródce
w Poznaniu
Stanowisko odkryto
w 1994 roku, w trakcie nadzoru archeologicznego, prowadzonego przez Pracownię
Archeologiczno-Konserwatorską z Poznania, w związku z zakładaniem wodociągu
na Śródce w Poznaniu. W ramach nadzoru założono kilka sondaży. Groby odkryto
w sondażu IV, o powierzchni 20 m., zlokalizowanym w odległości ok. 120
m na wschód od rzeki Cybiny - prawego dopływu Warty, na skwerze między
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego a zabudowaniami przy Rynku Śródeckim
4. Odkryto wówczas 26 pochówków, zalegających na kilku poziomach stratyfikacyjnych.
W latach 1996-97 kontynuowano prace archeologiczne na cmentarzysku. W dwóch
ostatnich sezonach odkryto 145 grobów. Łącznie, podczas trzech sezonów
badawczych, zarejestrowano 168 pochówków.
W efekcie dużego nagromadzenia
grobów, wynikającego z wielowarstwowego ich zalegania, część antropologicznego
materiału kostnego (ok. 50 %) znalazła się na złożu wtórnym, tj. w obrębie
warstwy bądź też w ramach wkopów grobowych innych pochówków. W przypadkach,
w których rejestrowano kompletne zespoły grobowe (czyli jamę grobową, szkielet
i inwentarz), stwierdzano zróżnicowaną orientację szkieletów. Przeważnie
zmarłych orientowano głowami na zachód. Dla 25 % pochówków stwierdzono
orientację wschodnią, natomiast w pojedynczych przypadkach odnotowano ułożenie
na osi północny wschód - południowy zachód bądź północ-południe. Nie stwierdzono
zależności między kierunkiem ułożenia głowy a płcią pochowanych osobników,
choć zauważalna jest tendencja do częstszego układania kobiet na osi W-E
niż E-W. W przypadku grobów dziecięcych tendencja jest podobna, jednakże
stwierdzono tutaj większą dowolność w ułożeniu szkieletów. Dla grobów męskich
trudno jest wskazać jakąkolwiek prawidłowość; zmarli chowani byli albo
głowami na zachód, albo na wschód. Zmarłych układano zwykle w pozycji wyprostowanej
(na wznak), z rękoma wyciągniętymi wzdłuż tułowia. Istnieją jednak, w niektórych
przypadkach, odstępstwa od powyższej reguły. Stwierdzono bowiem w kilku
grobach ułożenie zmarłego na boku z podgiętymi nogami, natomiast w jednym
przypadku pochowany spoczywał na brzuchu. Jamy grobowe miały zwykle kształt
zbliżony do prostokąta z zaokrąglonymi nieco narożami bądź do owalu a ich
parametry wielkościowe były zróżnicowane; w przypadku pochówków dziecięcych
- mniejsze, w przypadku grobów osobników dorosłych - większe. Cechą wyróżniającą
nekropolę śródecką jest stan zachowania oraz różnorodność reliktów drewnianych
konstrukcji w obrębie jam grobowych. Wyróżnić można tutaj cztery zasadnicze
typy owych konstrukcji: pojedyncze dranice, obstawy/szalunki, kłodę (?)
oraz trumny.
Kompletny zestaw form konstrukcji
grobowych obejmuje kilkanaście kategorii; począwszy od najprostszych, w
postaci pojedynczych desek, poprzez różne warianty obstaw/szalunków a na
trumnach w kilku odmianach kończąc. W tej ostatniej grupie wyróżniają się
pochówki 66 i 67, w których zmarłych pochowano w dwóch osobnych trumnach
i przykryto wspólnym wiekiem. We wszystkich przypadkach drewnianych konstrukcji
stwierdzono użycie drewna sosnowego. Poszczególne elementy konstrukcji
spajane były zapewne za pomocą kołków drewnianych bądź łączono je na tzw.
wpust. Odkryte pojedyncze egzemplarze gwoździ nie były związane z drewnianą
konstrukcją grobową, lecz miały znaczenie symboliczne (por. np.. A. Cz.
Sós 1960, s. 244). W przypadkach, w których nie stwierdzono reliktów konstrukcji
grobowej zachodzi możliwość użycia innej formy zabezpieczenia zmarłego
przed bezpośrednim, destrukcyjnym działaniem ziemi (np. całunów lub specjalnych
derek grobowych). W kilkunastu grobach stwierdzono intencjonalne użycie
kamieni w formie obstaw bądź bruków przykrywających zmarłego. Niekiedy
pojedyncze kamienie odkrywano nad głową, miednicy bądź na stopach zmarłych.
W jednym przypadku użycie kamienia miało charakter szczególny; za głową
pochowanego osobnika ustawiono pionowo biegun kamienia żarnowego. W tym
przypadku użycie żarna, oprócz znaczenia symbolicznego, miało cel praktyczny
- kamień ów chronił głowę zmarłego przed ogniem rozpalonym na skraju jamy
grobowej. Zmarłych pochowanych na Śródce chowano wraz z wyposażeniem, w
postaci ozdób i narzędzi codziennego użytku.
Największą liczebnie
grupę stanowią ozdoby, a wśród nich kabłączki skroniowe (w liczbie 31 sztuk)
wykonane z drutu bądź brązowego bądź srebrnego. Wszystkie egzemplarze cechuje
podobna forma, zbliżone parametry wielkościowe i podobny sposób wykonania.
Do ich produkcji używano drutu o grubości ok. 0,1 - 0,3 cm. Odkryte kabłączki
uformowane były na jednym z końców w uszko stanowiÜce esowaty zaczep ozdoby,
co pozwala zaliczyć egzemplarze śródeckie do typu III wg K. Musianowicz
(1949, s. 195-206). Wszystkie egzemplarze (zarówno brązowe, jak i srebrne)
mieszczą się w granicach metrycznych odmiany A wg H. Kócki-Krenz (1993,
s. 47), czyli ich średnice wewnętrzne są mniejsze niż 2 cm (wymiary okazów
śródeckich mieszczą się w przedziale 0,8 - 2 cm). Czas występowania tego
typu kabłączków określa się na okres od 2 połowy X do poczÜtku XIII wieku,
głównie zaś w XI i XII wieku (H. KóĘka-Krenz 1993, s. 56). Zwraca uwagę
fakt, że nie odkryto, jak do tej pory, kabłączków o większych rozmiarach,
choć ten typ ozdoby rejestrowano na kilku poziomach stratyfikacyjnych
cmentarzyska. Z innych ozdób wymienić należy dwie kaptorgi prostokątne
wykonane z blachy brązowej, odkryte w grobie 7. Obydwie zaopatrzone były
w górnej części w rurkowaty zaczep, przez który przeciągano sznurek, służący
do zawieszenia ozdób na szyi. Przy jednej z kaptorg stwierdzono pozostałość
lnianego sznurka. Wymiary obydwu ozdób były zbliżone i wynosiły 2,2 x 1,7
x 0,3 cm oraz 2 x 1,6 x 0,3 cm. Na jednej z kaptorg stwierdzono nikłe ślady
zdobienia w postaci pionowych, wytłaczanych żeberek. Wewnątrz owych pojemników
znajdowały się po dwie kapsuły takiej samej wielkości, wykonane również
z blachy brązowej . W kapsułach tych stwierdzono nasiona prosa zwyczajnego
(panicum miliaceum L.) lub włośnicy beru (setaria italica [L.] P. B.).
Obecność nasion w kaptorgach nasuwa przypuszczenie, że miały one znaczenie
magiczne, stąd więc dwojaka interpretacja funkcji powyższych schowków,
postrzeganych bądź jako amulety, bądź jako rodzaj relikwiarzy (E.Stattler
1966, s. 240; E. Kihl-Byczko 1970, s. 424 in). Na cmentarzysku śródeckim
pozyskano również cztery paciorki wykonane z różnych surowców; z
muszli kauri, szkła, gliny oraz bursztynu. Odkryto również dwa egzemplarze
pierścionków, reprezentujące tzw. formę otwartą (ze ścienionymi końcami),
wykonanych z drutu brązowego. Wśród zabytków pozyskanych na cmentarzysku,
największy walor datujący ma moneta (jedyna, jak do tej pory), którą określono
jako denar krzyżowy i ustalono jej chronologię na ostatnią ćwierć XI wieku.
Oprócz powyższych elementów, z grobów pozyskano przedmioty i narzędzia
codziennego użytku. Wymienić tutaj należy dwa całe naczynia ceramiczne,
relikty dwóch wiader drewnianych okutych trzema obręczami żelaznymi, kilkanaście
noży żelaznych, dwie osełki kamienne, przęślik gliniany, żelazny haczyk
oraz liczne fragmenty naczyń ceramicznych, szczątków zwierzęcych (w tym
pozostałości ryb) i inne. Zarówno obydwa
pojemniki ceramiczne, jak i pozostałości wiader zarejestrowano przy
stopach zmarłych. Jedno z odkrytych naczyń ceramicznych reprezentuje tzw.
formę "grobową", cechującą się wyraźnie mniejszymi parametrami wielkościowymi
(por. J. Gąssowski 1952, s. 161 in.; J. Marciniak 1960, s. 167, H.Zoll-Adamikowa
1971, s. 111 in.). Obydwa naczynia to formy wykonane w technice całkowitego
obtaczania i zdobione są dookolnie biegnącymi liniami równoległymi. Reprezentują
one pod względem techno-stylistycznym ceramikę występującą powszechnie
w fazie E1 wczesnego średniowiecza w Wielkopolsce (tj. ok. 1050-1100),
(W. Dzieduszycki 1982, s. 111). W przypadku wiader mamy do czynienia jedynie
z pozostałościami żelaznych okuć oraz uchwytów-uszek do których przytwierdzone
były żelazne kabłąki. Na obręczach
jednego z wiader, stwierdzono relikty drewna cisowego, z którego wykonane
były klepki. Wiadra, podobnie jak i naczynia ceramiczne dość często spotykane
są na cmentarzyskach z okresu od końca X do końca XII wieku. Obydwa pochówki
śródeckie zawierające wiadra należy raczej łączyć ze starszym XI-wiecznym
horyzontem czasowym, gdyż wystąpiły one na najniższym poziomie grobów.
Inną cechą wyróżniającą nekropolę na Śródce jest obecność obiektów paleniskowych,
funkcjonalnie związanych z cmentarzyskiem. Odkryto (jak do tej pory) siedem
obiektów tego typu, w różnych częściach nekropoli. W dwóch przypadkach
paleniska zarejestrowano w obrębie jam grobowych, natomiast w jednym ognisko
stwierdzono nad trzema pochówkami usytuowanymi w tym samym miejscu, na
trzech kolejnych poziomach stratyfikacyjnych. Tak więc niekiedy rozpalano
ognisko wewnątrz jamy grobowej albo bezpośrednio przed złożeniem zmarłego
do grobu, albo już po tej czynności. W innym przypadku palono ogień na
grobie (bądź grobach), zapewne w określone dni w roku, dla uczczenia pamięci
zmarłych. Kilka z obiektów paleniskowych wykorzystywano zapewne wielokrotnie,
o czym świadczy obecność kamieni ułożonych niekiedy warstwowo. Z obecnością
palenisk, w najbliższym sąsiedztwie pochówków bądź w obrębie niektórych
wkopów grobowych, wiązać należy liczne występowanie węgli drzewnych oraz
ewidentne ślady opalenia drewnianych konstrukcji grobowych. Jest to prawdopodobnie
relikt zwyczaju mającego na celu rytualne oczyszczenie jamy grobowej. Na
omawianym stanowisku nekropolicznym stwierdzono również możliwość istnienia
wydzielonych stref, grupujących pochówki o zbieżnych cechach. Do tej pory
natrafiono na jedną ze stref skupiającej głównie pochówki dziecięce oraz
pojedyncze groby osobników dorosłych, charakteryzującymi się wyraźnymi
defektami morfologicznymi. Cechą tego miejsca są bardzo płytkie wkopy
grobowe, brak reliktów drewnianych konstrukcji oraz prawie wyłączny
brak wyposażenia. Istnienie powyższej, wydzielonej części cmentarzyska
nasuwa przypuszczenie, że przestrzeń zajmowana pierwotnie przez nekropolę,
podzielona być mogła na kilka stref, w których chowano zmarłych o różnej
kondycji społecznej i/lub ekonomicznej.
Przedstawione powyżej
cechy obrządku pogrzebowego widoczne w zwyczajach funeralnych "uchwytnych"
archeologicznie, pozwalają datować omawiany obiekt na okres od przełomu
X i XI wieku po połowę XII wieku. W oparciu o przeprowadzone do tej pory
prace na cmentarzysku, przyjąć można, że pochowaną na nim ludność wiązać
należy z Ostrowem Tumskim. Upoważnia do tego następujący zespół cech:
- duże nagromadzenie pochówków na małej przestrzeni, mające charakter
cmentarzyska przykościelnego
bądź pozostającego w kręgu wpływów dużego ośrodka
sakralnego,
- stosunkowa mała odległość od Wyspy Tumskiej,
- brak innego, niż gród poznański, ośrodka cechującego się tak
liczną i stabilną biologicznie populacją,
- duży stopień zorganizowania widoczny w obrządku pogrzebowym
(np. obecność drewnianych trumien).
Nekropola śródecka jest więc jednym z kluczowych obiektów, mogących
posłużyć badaniom
paleodemograficznym mieszkańców grodu poznańskiego. Byłoby to szczególnie
cenne głównie w odniesieniu do roli, jaką odgrywał gród poznański w analizowanym
tutaj okresie.
Literatura:
Dzieduszycki W. 1982 Wczesnomiejska ceramika kruszwicka w okresie od
2 połowy X w. do połowy XIV w. , Wrocław.
Gąssowski J. 1952 Cmentarzysko w Końskich na tle zagadnienia południowej
granicy Mazowsza we wczesnym średniowieczu, Materiały Wczesnośredniowieczne,
t. 2, s. 71-175. Kihl-Byczko E. 1970 W sprawie pochodzenia i funkcji kaptorg
trapezowatych, [w:] W. Hensel (red.) Pierwszy Międzynarodowy Kongres Archeologii
Słowiańskiej, t. 5, Wrocław, s. 423-428.
Kócka-Krenz H. 1993 Biżuteria północno-zachodnio-słowiańska we wczesnym
średniowieczu, Poznań.
Marciniak J. 1960 Cmentarzysko szkieletowe z okresu wczesnośredniowiecznego
w Strzemieszycach Wielkich, pow. Będzin, Materiały Wczesnośredniowieczne,
t. 5, s . 141-187 Musianowicz K. 1949 Kabłączki skroniowe - próba typologii
i chronologii, Światowit, t. 22, s. 115-232.
Sós A. Cz. 1960 Wykopaliska w Zalawßr, Slavia Antiqua, t. VII, s. 211-303.
Stattler E. 1966 Kontakty handlowe ludności wczesnopolskiej z krajami
arabskimi we wczesnym średniowieczu (IX-XI w.), Slavia Antiqua, t. XIII,
s. 199-267.
Zoll-Adamikowa H. 1971 Wczesnośredniowieczne cmentarzyska szkieletowe
Małopolski, cz. 2. Analiza, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk.
|