ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA,
ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 5 czerwca 1995 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrady na środowisko, grunty rolne i leśne oraz na dobra kultury objęte ochroną

DZIENNIK USTAW Nr 64, poz. 332

   

§ 1. 1. Ocena oddziaływania autostrady na środowisko powinna uwzględniać okresy jej budowy i eksploatacji i spełniać następujące wymagania:

1) określać wpływ autostrady na następujące elementy: powietrze, powierzchnię ziemi łącznie z glebą, złoża kopalin, wody powierzchniowe i podziemne, klimat akustyczny, ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, a także krajobraz, we wzajemnym ich powiązaniu.

2. Ocena oddziaływania na środowisko, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

2) charakterystykę środowiska w obszarze potencjalnego oddziaływania autostrady, uwzględniającą:

a) zasoby i walory środowiska,
b) stan środowiska i tendencje zmian w nim zachodzących,
c) obszary wymagające szczególnej ochrony, określone na podstawie przepisów szczególnych,
d) walory krajobrazowe.
5) opis i określenie skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko.

§ 3. 1. Ocena oddziaływania autostrady na dobra kultury, objęte ochroną na podstawie odrębnych przepisów, powinna uwzględniać okresy budowy i eksploatacji autostrady, a nadto:

1) zawierać charakterystykę wartości kulturowych, uwzględniającą:

a) zasoby i walory dóbr kultury,
b) krajobraz kulturowy,
c) obszary podlegające i kwalifikujące się do ochrony, opartą na istniejącej dokumentacji, inwentaryzacji i rejestrze konserwatorskim oraz na uzupełniających archeologicznych badaniach powierzchniowych i sondażowych.

2) zawierać analizę rozpatrywanych wariantów przebiegu autostrady z uwzględnieniem zarejestrowanych dóbr kultury (obiekty archeologiczne, architektoniczne, historyczne, urbanistyczne, etnograficzne) oraz wartości krajobrazu kulturowego.

3) zawierać analizę i ocenę potencjalnych zagrożeń i szkód dla dóbr kultury ze wskazaniem obiektów lub stanowisk archeologicznych narażonych na całkowite zniszczenie oraz ze wskazaniem narażonych na zniszczenie dużych części trwałych obiektów architektonicznych, fragmentów założeń parkowych i innych dóbr kultury w obrębie terenu budowy autostrady,

4) zawierać założenia programów przeprowadzenia badań i studiów poprzedzających wydanie pozwolenia na budowę:

a) uzupełniających archeologicznych badań rozpoznawczych,
b) uzupełniających studiów dotyczących krajobrazu kulturowego,
c) archeologicznych badań wykopaliskowych obiektów (stanowisk) narażonych na całkowite zniszczenie.

5) zawierać założenia:

a) ratowniczych badań obiektów (stanowisk) archeologicznych i historycznych, odkrywanych w fazie prac budowlanych,
b) programu zabezpieczenia istniejących dóbr kultury przed negatywnym oddziaływaniem autostrady.

6) zawierać wnioski dotyczące potrzeby zmian przebiegu autostrady, w odniesieniu do wybranych jej odcinków,

7) zawierać propozycje przedsięwzięć ograniczających niekorzystne oddziaływanie budowy i eksploatacji autostrady na objęte ochroną dobra kultury, a w przypadkach koniecznych propozycje przesunięcia obiektów historycznych,

8) zawierać syntetyczne zestawienie dóbr kultury objętych ochroną na podstawie przepisów szczególnych, wraz z ich wskazaniem.

2. Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej. Opracowanie graficzne powinna stanowić mapa w skali 1:25000, zawierająca informacje i dane wymienione w załączniku nr 3.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Załączniki do rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 5 czerwca 1995 r. (poz. 332)

Załącznik Nr 1


ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY
NA ŚRODOWISKO ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
(mapy w skali 1:25000)

I. Elementy użytkowania terenu:

a) tereny zabudowane,
b) tereny leśne,
c) tereny zieleni urządzonej,
d) tereny rolne (grunty orne, łąki i pastwiska trwałe),
e) wody powierzchniowe (rzeki i jeziora),
f) urządzenia infrastruktury technicznej znaczenia ponadlokalnego:

- sztuczne zbiorniki wodne, stawy, kanały, rowy,
- drogi publiczne,
- linie kolejowe,
- linie energetyczne wysokiego napięcia,
- obiekty i linie telekomunikacyjne,
- ropociągi,
- gazociągi wysoko- i średniociśnieniowe,
- wodociągi i kanalizacje,
- inne rurociągi (solanki, chemikaliów),
- ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych oraz strefy ochronne ujęć i źródeł wód.

II. Elementy projektowania autostrady:

a) pas drogowy,
b) węzły drogowe,
c) mosty,
d) miejsca obsługi podróżnych,
e) obwody utrzymania autostrady,
f) wiadukty drogowe,
g) wiadukty kolejowe,
h) przepusty pod autostradą na rozpoznanych szlakach przemieszczania się i imigracji zwierząt,
i) ekrany akustyczne.

III. Wybrane elementy środowiska i jego zagospodarowania:

a) obszary źródliskowe,
b) topograficzny dział wodny,
c) wody powierzchniowe, wraz z ich klasyfikacją,
d) oczyszczalnie ścieków,
e) charakterystyka geologiczna utworów powierzchniowych,
f) obszary występowania procesów geodynamicznych,
g) udokumentowanie i perspektywiczne złoża kopalin,
h) strefy ochronne ujęć wód podziemnych,
i) obszary zasilania wód podziemnych,
j) obszary eksploatacji surowców mineralnych,
k) obszary i tereny górnicze,
I) urządzone wysypiska odpadów,
ł) emitory zanieczyszczeń,
m) udokumentowane obszary o okresowo lub stale przekroczonych normach aerosanitarnych.

IV. Przestrzenne formy ochrony przyrody i krajobrazu:

a) parki narodowe istniejące i projektowane,
b) otuliny parków narodowych (istniejące i projektowane),
c) rezerwaty przyrody (istniejące i projektowane) i ich otuliny,
d) pomniki przyrody (istniejące i projektowane),
e) parki wiejskie i ogrody zabytkowe,
f) parki krajobrazowe (istniejące i projektowane) i ich otuliny,
g) obszary chronionego krajobrazu,
h) zlewnie chronione,
i) strefy ochrony uzdrowiskowej,
j) użytki ekologiczne,
k) miejsca lęgowe chronionych ptaków drapieżnych,
1) zespoly przyrodniczo-krajobrazowe,
ł) stanowiska dokumentacyjne przyrody,
m) lasy ochronne,
n) ekosystemy chronione, uwzględnione w załączniku nr 1 do Dyrektywy Rady z dnia 21 maja 1992 r. o ochronie
naturalnych ekosystemów i dzikiej fauny i flory (92/43/ /EWG) oraz innych przepisach Unii Europejskiej i konwencjach międzynarodowych,
o) obszary chronione o statusie międzynarodowym (istniejące i projektowane).

V. Obszary problemowe przebiegu autostrady:

a) obszary problemowe z powodu wymagań ochrony i kształtowania środowiska przyrodniczego,
b) obszary problemowe z powodu złożonych uwarunkowań środowiskowo-przestrzennych.

VI. Skutki dla zdrowia ludzi i środowiska spowodowane budowy i eksploatacji autostrady:

a) zasięg ponadnormatywnego oddziaływania autostrady, w tym:

- zanieczyszczeń powietrza,
- zanieczyszczeń gleby,
- hałasu,

b) obszary nieodwracalnych przekształceń środowiska, krajobrazu i zagospodarowania przestrzennego oraz zabudowy mieszkalnej,
c) skutki dla obszarów i ekosystemów chronionych,
d) obszary zakłóceń stosunków wodnych.

  Załącznik nr 2


ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH
DOTYCZĄCYCH WARUNKÓW GLEBOWO-ROLNICZYCH I LASÓW
DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA GRUNTY ROLNE I LEŚNE
ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
(mapy w skali 1:25000)

I. Warunki glebowo - rolnicze:

a) kompleksy rolniczej przydatności gleb,
b) użytki rolne klas I-III,
c) użytki rolne klas IV, V i VI, wytworzone z gleb pochodzenia organicznego,
d) pozostałe użytki rolne, w tym przeznaczone do zalesienia,
e) nieużytki.

II. Lasy:

a) typy siedlisk,
b) wiek drzewostanu,
c) funkcje ochronne,
d) stan zdrowotny.

III. Skutki dla gruntów rolnych i leśnych spowodowane budową i eksploatacji autostrady:

a) obszary zanieczyszczenia gleb, roślin i lasów o różnym stopniu degradacji,
b) przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej na terenach rolnych i leśnych.

  Załącznik nr 3


ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DOTYCZĄCYCH ELEMENTÓW I OBIEKTÓW
ARCHEOLOGICZNYCH, ARCHITEKTONICZNYCH, HISTORYCZNYCH, URBANISTYCZNYCH I ETNOGRAFICZNYCH
DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA OBJĘTE OCHRONĄ DOBRA KULTURY
ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
(mapy w skali 1: 25000)

I. Naziemne i podziemne formy dóbr kultury podlegąjące ochronie:

a) obiekty (stanowiska) archeologiczne zarejestrowane lub ujawnione, w tym nie wpisane do rejestru konserwatorskiego,
b) założenia miejskie i zabudowy osiedli,
c) kościoły, cmentarzyska, kapliczki przydrożne,
d) pojedyncze i zespołowe inne obiekty architektoniczne (w tym zabytkowa architektura przemysłowa i etnograficzna),
e) założenia parkowe (podworskie) oraz parków etnograficzno-przyrodniczych (m. in. skanseny),
f) kopalnie o charakterie historycznym (np. pradziejowe miejsca eksploatacji krzemienia),
g) krajobraz kulturowy w formie istniejących i projektowanych parków i rezerwatów kulturowych oraz stref ochrony konserwatorskiej.

II. Skutki dla dóbr kultury objętych ochroną spowodowane budową i eksploatacją autostrady:

a) obiekty lub stanowiska archeologiczne narażone na całkowite zniszczenie, wymagające badań ratowniczych lub weryfikacyjnych,
b) obiekty architektoniczne, historyczne, urbanistyczne i etnograficzne narażone na całkowite lub częściowe zniszczenie, wymagające badań ratowniczych lub zabiegów konserwatorskich.

 

Powrót do strony PRZEPISY PRAWNE