§ 1. 1. Ocena oddziaływania autostrady na środowisko powinna
uwzględniać okresy jej budowy i eksploatacji i spełniać następujące wymagania:
1) określać wpływ autostrady na następujące elementy: powietrze,
powierzchnię ziemi łącznie z glebą, złoża kopalin, wody powierzchniowe i podziemne,
klimat akustyczny, ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, a także krajobraz, we wzajemnym
ich powiązaniu.
2. Ocena oddziaływania na środowisko, o której mowa w ust. 1, powinna
zawierać:
2) charakterystykę środowiska w obszarze potencjalnego oddziaływania
autostrady, uwzględniającą:
a) zasoby i walory środowiska,
b) stan środowiska i tendencje zmian w nim zachodzących,
c) obszary wymagające szczególnej ochrony, określone na podstawie przepisów
szczególnych,
d) walory krajobrazowe.
5) opis i określenie skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania
ujemnego wpływu na środowisko.
§ 3. 1. Ocena oddziaływania autostrady na dobra kultury, objęte ochroną na
podstawie odrębnych przepisów, powinna uwzględniać okresy budowy i eksploatacji
autostrady, a nadto:
1) zawierać charakterystykę wartości kulturowych, uwzględniającą:
a) zasoby i walory dóbr kultury,
b) krajobraz kulturowy,
c) obszary podlegające i kwalifikujące się do ochrony, opartą na istniejącej
dokumentacji, inwentaryzacji i rejestrze konserwatorskim oraz na uzupełniających
archeologicznych badaniach powierzchniowych i sondażowych.
2) zawierać analizę rozpatrywanych wariantów przebiegu autostrady z
uwzględnieniem zarejestrowanych dóbr kultury (obiekty archeologiczne, architektoniczne,
historyczne, urbanistyczne, etnograficzne) oraz wartości krajobrazu kulturowego.
3) zawierać analizę i ocenę potencjalnych zagrożeń i szkód dla dóbr
kultury ze wskazaniem obiektów lub stanowisk archeologicznych narażonych na całkowite
zniszczenie oraz ze wskazaniem narażonych na zniszczenie dużych części trwałych
obiektów architektonicznych, fragmentów założeń parkowych i innych dóbr kultury w
obrębie terenu budowy autostrady,
4) zawierać założenia programów przeprowadzenia badań i studiów
poprzedzających wydanie pozwolenia na budowę:
a) uzupełniających archeologicznych badań rozpoznawczych,
b) uzupełniających studiów dotyczących krajobrazu kulturowego,
c) archeologicznych badań wykopaliskowych obiektów (stanowisk) narażonych na
całkowite zniszczenie.
5) zawierać założenia:
a) ratowniczych badań obiektów (stanowisk) archeologicznych i historycznych,
odkrywanych w fazie prac budowlanych,
b) programu zabezpieczenia istniejących dóbr kultury przed negatywnym
oddziaływaniem autostrady.
6) zawierać wnioski dotyczące potrzeby zmian przebiegu autostrady, w
odniesieniu do wybranych jej odcinków,
7) zawierać propozycje przedsięwzięć ograniczających niekorzystne
oddziaływanie budowy i eksploatacji autostrady na objęte ochroną dobra kultury, a w
przypadkach koniecznych propozycje przesunięcia obiektów historycznych,
8) zawierać syntetyczne zestawienie dóbr kultury objętych ochroną na
podstawie przepisów szczególnych, wraz z ich wskazaniem.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna przedstawiać zagadnienia w formie
opisowej i graficznej. Opracowanie graficzne powinna stanowić mapa w skali 1:25000,
zawierająca informacje i dane wymienione w załączniku nr 3.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska,
Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 5 czerwca 1995 r. (poz. 332)
Załącznik Nr 1
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY
NA ŚRODOWISKO ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
(mapy w skali 1:25000)
I. Elementy użytkowania terenu:
a) tereny zabudowane,
b) tereny leśne,
c) tereny zieleni urządzonej,
d) tereny rolne (grunty orne, łąki i pastwiska trwałe),
e) wody powierzchniowe (rzeki i jeziora),
f) urządzenia infrastruktury technicznej znaczenia ponadlokalnego:
- sztuczne zbiorniki wodne, stawy, kanały, rowy,
- drogi publiczne,
- linie kolejowe,
- linie energetyczne wysokiego napięcia,
- obiekty i linie telekomunikacyjne,
- ropociągi,
- gazociągi wysoko- i średniociśnieniowe,
- wodociągi i kanalizacje,
- inne rurociągi (solanki, chemikaliów),
- ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych oraz strefy ochronne ujęć i źródeł
wód.
II. Elementy projektowania autostrady:
a) pas drogowy,
b) węzły drogowe,
c) mosty,
d) miejsca obsługi podróżnych,
e) obwody utrzymania autostrady,
f) wiadukty drogowe,
g) wiadukty kolejowe,
h) przepusty pod autostradą na rozpoznanych szlakach przemieszczania się i
imigracji zwierząt,
i) ekrany akustyczne.
III. Wybrane elementy środowiska i jego zagospodarowania:
a) obszary źródliskowe,
b) topograficzny dział wodny,
c) wody powierzchniowe, wraz z ich klasyfikacją,
d) oczyszczalnie ścieków,
e) charakterystyka geologiczna utworów powierzchniowych,
f) obszary występowania procesów geodynamicznych,
g) udokumentowanie i perspektywiczne złoża kopalin,
h) strefy ochronne ujęć wód podziemnych,
i) obszary zasilania wód podziemnych,
j) obszary eksploatacji surowców mineralnych,
k) obszary i tereny górnicze,
I) urządzone wysypiska odpadów,
ł) emitory zanieczyszczeń,
m) udokumentowane obszary o okresowo lub stale przekroczonych normach
aerosanitarnych.
IV. Przestrzenne formy ochrony przyrody i krajobrazu:
a) parki narodowe istniejące i projektowane,
b) otuliny parków narodowych (istniejące i projektowane),
c) rezerwaty przyrody (istniejące i projektowane) i ich otuliny,
d) pomniki przyrody (istniejące i projektowane),
e) parki wiejskie i ogrody zabytkowe,
f) parki krajobrazowe (istniejące i projektowane) i ich otuliny,
g) obszary chronionego krajobrazu,
h) zlewnie chronione,
i) strefy ochrony uzdrowiskowej,
j) użytki ekologiczne,
k) miejsca lęgowe chronionych ptaków drapieżnych,
1) zespoly przyrodniczo-krajobrazowe,
ł) stanowiska dokumentacyjne przyrody,
m) lasy ochronne,
n) ekosystemy chronione, uwzględnione w załączniku nr 1 do Dyrektywy Rady z dnia
21 maja 1992 r. o ochronie
naturalnych ekosystemów i dzikiej fauny i flory (92/43/ /EWG) oraz innych przepisach Unii
Europejskiej i konwencjach międzynarodowych,
o) obszary chronione o statusie międzynarodowym (istniejące i projektowane).
V. Obszary problemowe przebiegu autostrady:
a) obszary problemowe z powodu wymagań ochrony i kształtowania środowiska
przyrodniczego,
b) obszary problemowe z powodu złożonych uwarunkowań
środowiskowo-przestrzennych.
VI. Skutki dla zdrowia ludzi i środowiska spowodowane budowy i eksploatacji
autostrady:
a) zasięg ponadnormatywnego oddziaływania autostrady, w tym:
- zanieczyszczeń powietrza,
- zanieczyszczeń gleby,
- hałasu,
b) obszary nieodwracalnych przekształceń środowiska, krajobrazu
i zagospodarowania przestrzennego oraz zabudowy mieszkalnej,
c) skutki dla obszarów i ekosystemów chronionych,
d) obszary zakłóceń stosunków wodnych.
Załącznik nr 2
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH
DOTYCZĄCYCH WARUNKÓW GLEBOWO-ROLNICZYCH I LASÓW
DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA GRUNTY ROLNE I LEŚNE
ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
(mapy w skali 1:25000)
I. Warunki glebowo - rolnicze:
a) kompleksy rolniczej przydatności gleb,
b) użytki rolne klas I-III,
c) użytki rolne klas IV, V i VI, wytworzone z gleb pochodzenia organicznego,
d) pozostałe użytki rolne, w tym przeznaczone do zalesienia,
e) nieużytki.
II. Lasy:
a) typy siedlisk,
b) wiek drzewostanu,
c) funkcje ochronne,
d) stan zdrowotny.
III. Skutki dla gruntów rolnych i leśnych spowodowane budową i eksploatacji
autostrady:
a) obszary zanieczyszczenia gleb, roślin i lasów o różnym
stopniu degradacji,
b) przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej na terenach rolnych i leśnych.
Załącznik nr 3
ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DOTYCZĄCYCH ELEMENTÓW I OBIEKTÓW
ARCHEOLOGICZNYCH, ARCHITEKTONICZNYCH, HISTORYCZNYCH, URBANISTYCZNYCH I
ETNOGRAFICZNYCH
DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA OBJĘTE OCHRONĄ DOBRA KULTURY
ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY
(mapy w skali 1: 25000)
I. Naziemne i podziemne formy dóbr kultury podlegąjące ochronie:
a) obiekty (stanowiska) archeologiczne zarejestrowane lub ujawnione, w tym nie
wpisane do rejestru konserwatorskiego,
b) założenia miejskie i zabudowy osiedli,
c) kościoły, cmentarzyska, kapliczki przydrożne,
d) pojedyncze i zespołowe inne obiekty architektoniczne (w tym zabytkowa
architektura przemysłowa i etnograficzna),
e) założenia parkowe (podworskie) oraz parków etnograficzno-przyrodniczych (m.
in. skanseny),
f) kopalnie o charakterie historycznym (np. pradziejowe miejsca eksploatacji
krzemienia),
g) krajobraz kulturowy w formie istniejących i projektowanych parków i
rezerwatów kulturowych oraz stref ochrony konserwatorskiej.
II. Skutki dla dóbr kultury objętych ochroną spowodowane budową i eksploatacją
autostrady:
a) obiekty lub stanowiska archeologiczne narażone na całkowite zniszczenie,
wymagające badań ratowniczych lub weryfikacyjnych,
b) obiekty architektoniczne, historyczne, urbanistyczne i etnograficzne narażone
na całkowite lub częściowe zniszczenie, wymagające badań ratowniczych lub zabiegów
konserwatorskich.
Powrót do strony PRZEPISY PRAWNE |