§ 1. 1. Ocena oddziaływania autostrady na środowisko powinna
    uwzględniać okresy jej budowy i eksploatacji i spełniać następujące wymagania:  
    
      1) określać wpływ autostrady na następujące elementy: powietrze,
      powierzchnię ziemi łącznie z glebą, złoża kopalin, wody powierzchniowe i podziemne,
      klimat akustyczny, ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, a także krajobraz, we wzajemnym
      ich powiązaniu.  
      2. Ocena oddziaływania na środowisko, o której mowa w ust. 1, powinna
      zawierać:  
      2) charakterystykę środowiska w obszarze potencjalnego oddziaływania
      autostrady, uwzględniającą:  
      a) zasoby i walory środowiska,  
      b) stan środowiska i tendencje zmian w nim zachodzących,  
      c) obszary wymagające szczególnej ochrony, określone na podstawie przepisów
      szczególnych,  
      d) walory krajobrazowe.  
      5) opis i określenie skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania
      ujemnego wpływu na środowisko.  
     
    § 3. 1. Ocena oddziaływania autostrady na dobra kultury, objęte ochroną na
    podstawie odrębnych przepisów, powinna uwzględniać okresy budowy i eksploatacji
    autostrady, a nadto:  
    
      1) zawierać charakterystykę wartości kulturowych, uwzględniającą:  
      a) zasoby i walory dóbr kultury,  
      b) krajobraz kulturowy,  
      c) obszary podlegające i kwalifikujące się do ochrony, opartą na istniejącej
      dokumentacji, inwentaryzacji i rejestrze konserwatorskim oraz na uzupełniających
      archeologicznych badaniach powierzchniowych i sondażowych.  
     
    
      2) zawierać analizę rozpatrywanych wariantów przebiegu autostrady z
      uwzględnieniem zarejestrowanych dóbr kultury (obiekty archeologiczne, architektoniczne,
      historyczne, urbanistyczne, etnograficzne) oraz wartości krajobrazu kulturowego.  
      3) zawierać analizę i ocenę potencjalnych zagrożeń i szkód dla dóbr
      kultury ze wskazaniem obiektów lub stanowisk archeologicznych narażonych na całkowite
      zniszczenie oraz ze wskazaniem narażonych na zniszczenie dużych części trwałych
      obiektów architektonicznych, fragmentów założeń parkowych i innych dóbr kultury w
      obrębie terenu budowy autostrady,  
      4) zawierać założenia programów przeprowadzenia badań i studiów
      poprzedzających wydanie pozwolenia na budowę:  
      a) uzupełniających archeologicznych badań rozpoznawczych,  
      b) uzupełniających studiów dotyczących krajobrazu kulturowego,  
      c) archeologicznych badań wykopaliskowych obiektów (stanowisk) narażonych na
      całkowite zniszczenie.  
      5) zawierać założenia:  
      a) ratowniczych badań obiektów (stanowisk) archeologicznych i historycznych,
      odkrywanych w fazie prac budowlanych,  
      b) programu zabezpieczenia istniejących dóbr kultury przed negatywnym
      oddziaływaniem autostrady.  
      6) zawierać wnioski dotyczące potrzeby zmian przebiegu autostrady, w
      odniesieniu do wybranych jej odcinków,  
      7) zawierać propozycje przedsięwzięć ograniczających niekorzystne
      oddziaływanie budowy i eksploatacji autostrady na objęte ochroną dobra kultury, a w
      przypadkach koniecznych propozycje przesunięcia obiektów historycznych,  
      8) zawierać syntetyczne zestawienie dóbr kultury objętych ochroną na
      podstawie przepisów szczególnych, wraz z ich wskazaniem.  
      2. Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna przedstawiać zagadnienia w formie
      opisowej i graficznej. Opracowanie graficzne powinna stanowić mapa w skali 1:25000,
      zawierająca informacje i dane wymienione w załączniku nr 3.  
     
    § 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.  
    Załączniki do rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska,
    Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 5 czerwca 1995 r. (poz. 332) 
    Załącznik Nr 1  
     
    ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY
     
    NA ŚRODOWISKO ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY  
    (mapy w skali 1:25000)  
    I. Elementy użytkowania terenu:  
    
      a) tereny zabudowane,  
      b) tereny leśne,  
      c) tereny zieleni urządzonej,  
      d) tereny rolne (grunty orne, łąki i pastwiska trwałe),  
      e) wody powierzchniowe (rzeki i jeziora),  
      f) urządzenia infrastruktury technicznej znaczenia ponadlokalnego:  
      - sztuczne zbiorniki wodne, stawy, kanały, rowy,  
      - drogi publiczne,  
      - linie kolejowe,  
      - linie energetyczne wysokiego napięcia,  
      - obiekty i linie telekomunikacyjne,  
      - ropociągi,  
      - gazociągi wysoko- i średniociśnieniowe,  
      - wodociągi i kanalizacje,  
      - inne rurociągi (solanki, chemikaliów),  
      - ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych oraz strefy ochronne ujęć i źródeł
      wód.  
     
    II. Elementy projektowania autostrady:  
    
      a) pas drogowy,  
      b) węzły drogowe,  
      c) mosty,  
      d) miejsca obsługi podróżnych,  
      e) obwody utrzymania autostrady,  
      f) wiadukty drogowe,  
      g) wiadukty kolejowe,  
      h) przepusty pod autostradą na rozpoznanych szlakach przemieszczania się i
      imigracji zwierząt,  
      i) ekrany akustyczne.  
     
    III. Wybrane elementy środowiska i jego zagospodarowania:  
    
      a) obszary źródliskowe,  
      b) topograficzny dział wodny,  
      c) wody powierzchniowe, wraz z ich klasyfikacją,  
      d) oczyszczalnie ścieków,  
      e) charakterystyka geologiczna utworów powierzchniowych,  
      f) obszary występowania procesów geodynamicznych,  
      g) udokumentowanie i perspektywiczne złoża kopalin,  
      h) strefy ochronne ujęć wód podziemnych,  
      i) obszary zasilania wód podziemnych,  
      j) obszary eksploatacji surowców mineralnych,  
      k) obszary i tereny górnicze,  
      I) urządzone wysypiska odpadów,  
      ł) emitory zanieczyszczeń,  
      m) udokumentowane obszary o okresowo lub stale przekroczonych normach
      aerosanitarnych.  
     
    IV. Przestrzenne formy ochrony przyrody i krajobrazu:  
    
      a) parki narodowe istniejące i projektowane,  
      b) otuliny parków narodowych (istniejące i projektowane),  
      c) rezerwaty przyrody (istniejące i projektowane) i ich otuliny,  
      d) pomniki przyrody (istniejące i projektowane),  
      e) parki wiejskie i ogrody zabytkowe,  
      f) parki krajobrazowe (istniejące i projektowane) i ich otuliny,  
      g) obszary chronionego krajobrazu,  
      h) zlewnie chronione,  
      i) strefy ochrony uzdrowiskowej,  
      j) użytki ekologiczne,  
      k) miejsca lęgowe chronionych ptaków drapieżnych,  
      1) zespoly przyrodniczo-krajobrazowe,  
      ł) stanowiska dokumentacyjne przyrody,  
      m) lasy ochronne,  
      n) ekosystemy chronione, uwzględnione w załączniku nr 1 do Dyrektywy Rady z dnia
      21 maja 1992 r. o ochronie  
      naturalnych ekosystemów i dzikiej fauny i flory (92/43/ /EWG) oraz innych przepisach Unii
      Europejskiej i konwencjach międzynarodowych,  
      o) obszary chronione o statusie międzynarodowym (istniejące i projektowane).  
     
    V. Obszary problemowe przebiegu autostrady:  
    
      a) obszary problemowe z powodu wymagań ochrony i kształtowania środowiska
      przyrodniczego,  
      b) obszary problemowe z powodu złożonych uwarunkowań
      środowiskowo-przestrzennych.  
     
    VI. Skutki dla zdrowia ludzi i środowiska spowodowane budowy i eksploatacji
    autostrady:  
    
      a) zasięg ponadnormatywnego oddziaływania autostrady, w tym:  
     
    
      - zanieczyszczeń powietrza,  
      - zanieczyszczeń gleby,  
      - hałasu,  
     
    
      b) obszary nieodwracalnych przekształceń środowiska, krajobrazu
      i zagospodarowania przestrzennego oraz zabudowy mieszkalnej,  
      c) skutki dla obszarów i ekosystemów chronionych,  
      d) obszary zakłóceń stosunków wodnych.  
     
      Załącznik nr 2  
     
    ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH  
    DOTYCZĄCYCH WARUNKÓW GLEBOWO-ROLNICZYCH I LASÓW  
    DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA GRUNTY ROLNE I LEŚNE  
    ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY  
    (mapy w skali 1:25000)  
    I. Warunki glebowo - rolnicze:  
    
      a) kompleksy rolniczej przydatności gleb,  
      b) użytki rolne klas I-III,  
      c) użytki rolne klas IV, V i VI, wytworzone z gleb pochodzenia organicznego,  
      d) pozostałe użytki rolne, w tym przeznaczone do zalesienia,  
      e) nieużytki.  
     
    II. Lasy:  
    
      a) typy siedlisk,  
      b) wiek drzewostanu,  
      c) funkcje ochronne,  
      d) stan zdrowotny.  
     
    III. Skutki dla gruntów rolnych i leśnych spowodowane budową i eksploatacji
    autostrady:  
    
      a) obszary zanieczyszczenia gleb, roślin i lasów o różnym
      stopniu degradacji,  
      b) przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej na terenach rolnych i leśnych.
       
     
      Załącznik nr 3  
     
    ZAKRES INFORMACJI PRZESTRZENNYCH DOTYCZĄCYCH ELEMENTÓW I OBIEKTÓW
     
    ARCHEOLOGICZNYCH, ARCHITEKTONICZNYCH, HISTORYCZNYCH, URBANISTYCZNYCH I
    ETNOGRAFICZNYCH  
    DO OCENY ODDZIAŁYWANIA AUTOSTRADY NA OBJĘTE OCHRONĄ DOBRA KULTURY
     
    ORAZ PODSTAWOWYCH WYNIKÓW OCENY  
    (mapy w skali 1: 25000)  
    I. Naziemne i podziemne formy dóbr kultury podlegąjące ochronie:  
    
      a) obiekty (stanowiska) archeologiczne zarejestrowane lub ujawnione, w tym nie
      wpisane do rejestru konserwatorskiego,  
      b) założenia miejskie i zabudowy osiedli,  
      c) kościoły, cmentarzyska, kapliczki przydrożne,  
      d) pojedyncze i zespołowe inne obiekty architektoniczne (w tym zabytkowa
      architektura przemysłowa i etnograficzna),  
      e) założenia parkowe (podworskie) oraz parków etnograficzno-przyrodniczych (m.
      in. skanseny),  
      f) kopalnie o charakterie historycznym (np. pradziejowe miejsca eksploatacji
      krzemienia),  
      g) krajobraz kulturowy w formie istniejących i projektowanych parków i
      rezerwatów kulturowych oraz stref ochrony konserwatorskiej.  
     
    II. Skutki dla dóbr kultury objętych ochroną spowodowane budową i eksploatacją
    autostrady:  
    
      a) obiekty lub stanowiska archeologiczne narażone na całkowite zniszczenie,
      wymagające badań ratowniczych lub weryfikacyjnych,  
      b) obiekty architektoniczne, historyczne, urbanistyczne i etnograficzne narażone
      na całkowite lub częściowe zniszczenie, wymagające badań ratowniczych lub zabiegów
      konserwatorskich.  
     
      
    Powrót do strony PRZEPISY PRAWNE  |