Art. 1. 1. Ustawa określa warunki przygotowania budowy, zasady koncesjonowania
i umów o budowę oraz eksploatację autostrad płatnych, zwanych dalej
"autostradami", a także organy właściwe w tych sprawach. Art. 5. 1.
Tworzy się Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad, zwaną dalej "Agencją".
Agencja jest państwową osobą prawną.
Art. 7. 1. Agencja przygotowuje i koordynuje budowę i eksploatację autostrad w
zakresie określonym ustawą.
2. Do zadań Agencji należy:
1) prowadzenie prac studialnych dotyczących autostrad, obejmujących również
ocenę ich oddziaływania na środowisko przyrodnicze,
2) współpraca z organami właściwymi w sprawach zagospodarowania
przestrzennego, obrony narodowej, geodezji i gospodarki gruntami, ewidencji gruntów i
budynków, scalania i wymiany gruntów, melioracji wodnych, ochrony gruntów rolnych i
leśnych, ochrony środowiska oraz ochrony zabytków,
3) nabywanie gruntów pod autostrady na rzecz Skarbu Państwa,
4) opracowywanie projektów kryteriów oceny ofert w postępowaniu przetargowym,
5) prowadzenie przetargów, opracowywanie projektów koncesji i negocjowanie
umów koncesyjnych,
6) uzgadnianie projektu budowlanego autostrady lub jej odcinka w zakresie
zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi, o których mowa w art. 2 ust. 2,
7) kontrola budowy i eksploatacji autostrady w zakresie zgodności z udzieloną
koncesją i przestrzegania warunków umowy koncesyjnej,
8) wykonywanie innych zadań w sprawach autostrad, określonych przez Ministra
Transportu i Gospodarki Morskiej.
Art. 12. 1. Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
2. Przychodami Agencji są:
1) wpływy z działalności Agencji,
2) wpływy z opłat za udzielenie koncesji,
3) wpływy z innych tytułów.
3. Agencja otrzymuje dotacje, ustalane corocznie w ustawie budżetowej, na
wynikające z budowy autostrąd: prace studialne i dokumentacyjne, nabywanie
nieruchomości, odszkodowania, należności i opłaty roczne z tytułu ochrony gruntów
rolnych i leśnych, prace scaleniowe i wymienne, przebudowę urządzeń infrastruktury
technicznej, przeprowadzanie ratowniczych badań archeologicznych i badań ekologicznych
oraz opracowanie ich wyników.
Art. 17. 1. Organem opiniodawczym Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej jest
Rada do Spraw Autostrad, zwana dalej "Radą".
2. Członków Rady powołuje i odwołuje Minister Transportu i Gospodarki
Morskiej.
Art. 18. Do zakresu działania Rady należy w szczególności opiniowanie:
1) projektów wniosków o udzielenie wskazań lokalizacyjnych i o ustalenie
lokalizacji,
2) kryteriów oceny dokumentacji wstępnej i ofert w postępowaniu przetargowym,
3) wyników kwalifikacji wstępnej,
4) projektów koncesji,
5) zasad ustalania opłat za przejazdy autostradami,
6) planów ratowniczych oraz planów dotyczących infrastruktury mającej wpływ
na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
7) innych spraw dotyczących autostrad, na wniosek Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej.
Art. 19. Minister - Kierownik Centralnego Urzędu Planowania udziela wskazań
lokalizacyjnych autostrady lub jej odcinków w uzgodnieniu z Ministrem Gospodarki
Przestrzennej i Budownictwa oraz z Ministrami: Kultury i Sztuki, Obrony Narodowej, Ochrony
Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
Transportu i Gospodarki Morskiej oraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym.
Art. 20. 1. Wniosek o udzielenie wskazań lokalizacyjnych autostrady powinien
zawierać w szczególności:
2) charakterystykę podstawowych obiektów budowlanych,
5) ocenę oddziaływania autostrady na dobra kultury objęte ochroną na
podstawie odrębnych przepisów, sporządzoną przez biegłego z listy rzeczoznawców
Ministra Kultury i Sztuki.
4. Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w
porozumieniu z Ministrami: Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Kultury i Sztuki oraz
Transportu i Gospodarki Morskiej określi, w drodze rozporządzenia, dla autostrad
wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny o których mowa w ust. 1 pkt 3 - 5.
Art. 21. 1. Decyzję o ustaleniu lokalizacji autostrady, na wniosek Prezesa
Agencji, wydaje wojewoda.
2. Wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji powinien zawierać:
1) mapę w skali 1:5000, przedstawiającą istniejące uzbrojenie terenu,
proponowany przebieg autostrady, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów
budowlanych i ustanowienia stref ochronnych,
2) wymagane odrębnymi przepisami zezwolenia i stanowiska właściwych organów.
Art. 22.1. Decyzja o ustaleniu lokalizacji autostrady, wydana zgodnie ze
wskazaniami lokalizacyjnymi, powinna zawierać w szczególności:
1) wymagania dotyczące powiązania z innymi drogami publicznymi,
2) linie rozgraniczające teren,
3) warunki techniczne realizacji,
4) warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska i ochrony dóbr kultury,
5) wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich.
Art. 25. 1. Przepisy o zagospodarowaniu przestrzennym nie mają zastosowania w
sprawach określonych w niniejszym rozdziale.
2. Wojewoda wydaje pozwolenia na budowę autostrady na zasadach i w trybie
przepisów prawa budowlanego z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Ilekroć w przepisach prawa budowlanego mowa jest o decyzji o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu, rozumie się przez to także decyzję o ustaleniu
lokalizacji autostrady.
Art. 34. 1. Z dniem nabycia przez Skarb Państwa własności nieruchomości
ustanowione zostaje, z mocy prawa, na rzecz Agencji prawo użytkowania.
Art. 48. 3. Informacja o warunkach przetargu zawiera w ogólności:
1) podstawową dokumentację techniczną, pozwalając na sformułowanie oferty,
2) wymagania co do treści i zakresu oferty,
3) informacje o przewidywanych istotnych warunkach koncesji i umowy koncesyjnej,
Art. 56. Koncesja określa w szczególności:
4) obowiązki koncesjonariusza, określone w art. 57,
Art. 57. Koncesjonariusz jest obowiązany do:
3) przestrzegania przepisów techniczno-budowlanych i eksploatacyjnych
dotyczących autostrad oraz przepisów dotyczących ochrony środowiska i ochrony dóbr
kultury,
Art. 58. 1. Koncesja może być cofnięta w przypadku:
1) niezawarcia umowy koncesyjnej w terminie do 6 miesięcy od daty udzielenia
koncesji,
2) naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 57, lub warunków umowy
koncesyjnej,
3) zagrożenia ważnego interesu gospodarki narodowej obronności lub
bezpieczeństwa państwa albo zagrożenia bezpieczeństwa ludzi.
Art. 60. 1. Agencja jest uprawniona do kontroli budowy i eksploatacji autostrady
w zakresie:
1) zgodności z udzieloną koncesją,
2) przestrzegania warunków umowy koncesyjnej,
2. Osoby upoważnione przez Prezesa Agencji do dokonywania kontroli są
uprawnione w szczególności do:
1) wstępu na teren nieruchomości, na której jest prowadzona budowa lub
eksploatacja autostrady,
2) Żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych
informacji oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem kontroli.
Art. 62. 1. Umowa koncesyjna powinna określać w szczególności:
3) termin przekazania dokumentacji dotyczącej lokalizacji autostrady,
5) warunki i zakres zabezpieczenia obiektów archeologicznych odkrytych w
trakcie budowy,
7) zobowiązania koncesjonariusza do:
a) budowy i eksploatacji autostrady zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12) sposób rozstrzygania sporów wynikłych na tle realizacji umowy.
Art. 70. W okresie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 1996 r. Minister
Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Finansów zapewni Agencji, w
ramach budżetu Ministerstwa, środki finansowe na podjęcie działalności.
Art. 71. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Powrót do strony PRZEPISY PRAWNE |