Prezentowany zbiór kafli pozyskano podczas badań na dziedzińcu
                i w krużgankach pałacu Górków, przeprowadzonych przez Muzeum
                Archeologiczne w Poznaniu w latach 2000-2002, pracami kierował
                Zbigniew Karolczak.
				       Zmienne losy pałacu spowodowały,
				że z wyposażenia wnętrz, zarówno renesansowej rezydencji rodu
				Górków, jak i okresu kiedy budynek użytkowały benedyktynki, zachowały
				się nieliczne zabytki, w tym omawiane kafle piecowe. Na ich podstawie
				można starać się odtworzyć wygląd urządzeń grzewczych, które oprócz
                czysto użytkowej funkcji, stanowiły ważny element dekoracyjny,
                istotny dla wystroju wnętrza i dostosowany zapewne do charakteru
                pomieszczeń.
                
 
KAFLE Z REZYDENCJI GÓRKÓW
        W grupie kafli renesansowych wyraźnie wyróżnia się pięć fragmentów, które są
                podobne pod względem technologicznym, a także ornamentacyjnym
                i mogły wchodzić w skład jednego urządzenia grzewczego. W ich
                dekoracji zastosowano wielobarwne polewy: białe, niebieskie,
                żółte, fioletowe i zielone. Szkliwa naniesiono na powierzchnię
                kafli z wielką precyzją, co dowodzi doskonałości warsztatu, zdumiewa
                zwłaszcza staranność z jaką potraktowano małe elementy reliefu.
                        Szczególnie istotny
                 w rozważaniach nad konstrukcją pieca i jego programem ikonograficznym
                 jest fragment narożnego kafla płytowego (
fot.
                 1). Na otoku medalionu,
                 wpisanego w zbliżony do kwadratu kształt płytki licowej, umieszczono
                 napis w formie majuskuły, z którego zachowały się jedynie litery:
                 RICH (
fot. 2). Identyczne cechy liternictwa i kompozycji reliefu,
                 odnajdujemy na kaflu znalezionym podczas badań fosy miejskiej
                 w Poznaniu w wykopie instalacyjnym przy ul. Dominikańskiej,
                 Garbary i Wielkiej, najprawdopodobniej przy wyrobie obu kafli
                 użyto tej samej matrycy. W przypadku fragmentu z fosy zachowała
                 się większa 
cześć napisu, który brzmi: HERZOG ○ HANS ' FRIDERICH,
                 w medalionie natomiast widoczny jest fragment głowy brodatego
                 mężczyzny w ujęciu z profilu
1. Jak można sądzić na kaflu umieszczono
                 wizerunek Jana Fryderyka Wspaniałomyślnego (1503-1554) elektora
                 saskiego z dynastii Wettynów, znanej postaci reformacji, uczestnika
                 związku szmalkaldzkiego jednoczącego książąt 
protestanckich.
                 Kafle z portretem Jana Fryderyka oprócz Saksonii znane są z
                 terenu Prus Królewskich, a także z obszaru Brandenburgii i Meklemburgii
2.
                 Pod względem kompozycyjnym kafle poznańskie łudząco przypominają
                 egzemplarz z 
Malborka, gdzie w medalionie wpisanym w kwadrat
                 umieszczono imię i portret Anny Jagiellonki, królowej Czech
                 i Węgier, żony Ferdynanda I Habsburga
3. Podobieństwo dotyczy
                 również dekoracji roślinnej umieszczonej w narożnikach płytek
                 i zastosowania stylizowanych liści jako elementów tworzących
                ramkę medalionu.
				         Druga część kafla narożnego z pałacu Górków
                (
fot.1), pod względem metrycznym, stanowiła zapewne połowę szerokości
                płytki z medalionem, świadczy o tym przede wszystkim umieszczenie
                wizerunku kobiety tuż przy krawędzi, co podyktowane musiało być
                brakiem miejsca. Z uwagi na fragmentaryczny stan zachowania płytki,
                niewiele można powiedzieć na temat samego przedstawienia, widoczny
                jest jedynie fragment głowy z charakterystyczną dla okresu renesansu
                siatką podtrzymującą nisko upięty kok i część nakrycia głowy
                w formie beretu. Być 
może w bezpośrednim sąsiedztwie portretu
                Jana Fryderyka umieszczono wizerunek jego żony Sybilli, obie
                postaci znane są z kafli gdańskich i toruńskich
4. Zastosowanie
                tego typu kafli narożnych, było istotne ze względu na konstrukcję
                pieca, w którym wykorzystano mijany układ kafli w rzędach.
				        Podobieństwo
                do znanych z okresu renesansu wizerunków wspomnianej wcześniej
                Anny Jagiellonki odnajdujemy w figurce ceramicznej, w modelunku
                której precyzyjnie odtworzono zarówno cechy anatomiczne, jak
                i szczegóły bogatego stroju (
fot. 3). Ukształtowanie jej dolnej
                części wskazuje, że stanowiła zwieńczenie większego elementu
                ceramicznego, którego miejsce w bryle pieca trudno jednoznacznie
                określić. Postać wystająca ponad górną krawędź płytki, znana
                jest z wczesnorenesansowego wawelskiego kafla narożnego z tzw.
                tarczownikiem, który podtrzymuje tarczę z herbem, natomiast figurka
                kobieca w podobnej roli występuje 
również na kaflu narożnym pieca
                stojącego niegdyś w klasztorze Waldhausen w Austrii Górnej
5.
                       Kolejny kafel, najpewniej fryzowy, zdobiony jest wielobarwną
                wicią roślinną z liśćmi akantu, która oplata maskę (
fot.
                4).
                Rzeczą godną odnotowania jest fakt, że identyczny motyw występuje
                na portalu pałacu Górków z 1548 roku, tam wić roślinna stanowi
                element rogu obfitości. Wykorzystanie identycznego ornamentu
                na portalu i w zdobnictwie pieca nie mogło być przypadkowe i
                dowodzi pewnej spójności koncepcji dekoratorskiej.
				        Inny kafel
                z wielobarwną polewą zdobiony jest tzw. ślepym maswerkiem, a
                jego 
górna część przypomina krenelaż (
fot.
                5), egzemplarze tego
                typu, znane są z wielu stanowisk na terenie Poznania
6.
				        Wszystkie
                pozostałe kafle szesnastowieczne, które występują w prezentowanym
                zbiorze, zdecydowanie odbiegają od wcześniej omówionych. Ich
                zdobnictwo i wykonanie mieści się w ogólnych tendencjach charakterystycznych
                dla poznańskiego kaflarstwa renesansowego. W ornamentyce odnajdujemy
                popularne motywy; owoców granatu (
ryc. 6)
                i wielopłatkowych rozet (
fot. 7), które 
umieszczone
                są w nachylonych do wnętrza szerokich ramkach, zdobionych łamaną
                wstęgą
7.
                Kafle te zachwycają starannością wykonania i wyrazistością reliefu.
				        Typ kafla z postacią tarczownika
                podtrzymującego emblemat herbowy, reprezentowany jest przez dwa
                fragmenty. W pierwszym przypadku w przedstawieniu głowy żubra
                z kółkiem w nozdrzach odnajdujemy herb Wieniawa (
fot.
                8). Drugi
                kafel jest szczególnie interesujący, nie ze względu na przedstawioną
                na nim postać tarczownika, ale z powodu zastosowania wysokiej
                jakości białego 
szkliwa, o wyjątkowo czystej barwie (
fot.
                9).
                Kafle herbowe z tarczownikami znane są zarówno z obszaru Polski,
                jak i z terenu Włoch, Niemiec, Węgier czy Austrii
8.
				         Postać brodatego
                mężczyzny w bogatym renesansowym stroju (
fot.
                10) umieszczona
                została na kaflu najprawdopodobniej niszowym, na co może wskazywać
                łukowata krzywizna przekroju. Kafle niszowe są stosunkowo rzadko
                
spotykane na terenie Poznania, z literatury znane są egzemplarze
                z 
przedstawieniem zakonnika
9 oraz niestety zaginiony, kafel z
                wyobrażeniem św. Doroty
10. Identyfikacja postaci na podstawie
                zachowanego fragmentu nie jest możliwa, zwraca jednak uwagę jeden
                intrygujący szczegół przedstawienia. Czy nad głową mężczyzny
                widoczna jest aureola w postaci mandorli, czy może kapelusz?
                       Trudno nie wspomnieć
                również o licznych, rejestrowanych w materiale ceramicznym fragmentach
                kafli miskowych z polewą (
fot. 11, 
fot.
                12), a także nieszkliwionych,
                które mogły wchodzić w skład urządzeń grzewczych o jednolitej
                konstrukcji wzniesionej tylko z kafli naczyniowych, bądź co bardziej 
prawdopodobne,
                biorąc pod uwagę charakter budynku, wykorzystano je do budowy
                nadstaw pieców, o dolnych skrzyniach ustawionych z kafli płytowych
11.
				
         Rezydencja
                została gruntownie przebudowana przez Andrzeja Górkę najprawdopodobniej
                w latach 1545-1548
12. Podczas tych prac zapewne zadbano o konieczne
                urządzenia grzewcze. Przedstawiony zbiór kafli dowodzi, że chętnie
                w pomieszczeniach stosowano piece kaflowe. Szczególne miejsce
                w wyposażeniu jednego z głównych pomieszczeń pałacu musiał zajmować
                wielobarwny, reprezentacyjny piec, o bogatej treści ikonograficznej.
                Wykorzystanie wizerunków władców protestanckich i katolickich
                miało, podobnie jak w przypadku pieca z 
gdańskiego Dworu Artusa,
                przesłanie propagandowe i wpisywało się w postawy polityczne
                i religijne Andrzeja Górki
13.
				        Jak można sądzić nieprzypadkowe są,
                zauważalne zwłaszcza na przykładzie egzemplarza z medalionem,
                podobieństwa do kafli z Prus Królewskich. Andrzej Górka pozostawał
                w bliskich stosunkach z księciem Albrechtem Hohenzollernem, stąd
                kontakty te mogły zaowocować pewnymi konkretnymi rozwiązaniami
                przy przebudowie i wyposażeniu poznańskiej rezydencji.
 
KAFLE Z KLASZTORU DOMINIKANEK
 
        W roku 1605 pałac Górków stał się
 siedzibą klasztoru Benedyktynek 
chełmińskich, które od razu
 zaczęły go przebudowywać i dostosowywać do swoich potrzeb
14,
 zapewne w tym czasie doszło również do wymiany urządzeń grzewczych. Zachowały
 się bowiem typowe dla siedemnastowiecznej poznańskiej produkcji kaflarskiej,
 szkliwione kafle o barwie zielonej, zdobione kwiatami goździków i tulipanów
 (
fot. 13). Na szczególną uwagę zasługuje fragment piecowego fryzu z małym
                herbem Poznania w postaci skrzyżowanych kluczy (
fot.
                14), który
                dodatkowo wzbogacono umieszczoną nad nim koroną, wskazująca na
                
królewski charakter miasta. Tarcza herbowa
                podtrzymywana jest przez stojącego na tylnych łapach lwa
15.
                Pierwotnie po drugiej stronie herbu, niejako w 
zwierciadlanym
                odbiciu, również musiało znajdować się identyczne przedstawienie
                zwierzęce
16.
				        Zaprezentowany
                zbiór kafli jakkolwiek niewielki pod względem liczebnym to stanowi
                ciekawy przyczynek do poznania bogatej historii pałacu Górków,
                a zarazem jest cennym źródłem do badań nad poznańskim kaflarstwem.
                
                  
                      
                     fot. 1 | 
                      
                     fot.2 | 
                  
                
				
                  
                      
                     fot. 3 | 
                      
                     fot. 4 | 
                  
                
				
                  
                      
                     fot. 5 | 
                      
                     fot. 6 | 
                  
                
				
                  
                      
                     fot. 7 | 
                      
                     fot. 8 | 
                  
                
				
                  
                      
                     fot. 9 | 
                      
                     fot. 10 | 
                  
                
				
                  
                      
                     fot. 11 | 
                      
                     fot. 12 | 
                  
                
				
                  
                      
                     fot. 13 | 
                      
                     fot. 14 | 
                  
                
                
                
                
				Przypisy:
				
				  1P. Wawrzyniak 
Kafle w zbiorach byłej Pracowni
				  Naukowo-Badawczej PKZ Sp. zo.o. w Poznaniu, „Wielkopolskie Sprawozdania Archeologiczne”, nr 6, 2003, s. 
208, ryc. 16:2.
  
2R. Kamiński, 
Alegoria-Religia-Władza. Renesansowe
  kafle stargardzkie i ich wzory ikonograficzne, [w:] Średniowieczne i nowożytne kafle. Regionalizmy-
Podobieństwa-Różnice, Białystok 2007, s. 77-78.
  
3E. Kilarska, M. Kilarski, 
Die ofenkacheln aus
  dem gebiet des ehemaligen Königlichen Preussen XV-XVII w., Malbork.
  
4E. Kilarska, M. Kilarski, 
Kafle z terenu Prus
  Królewskich, [w:] Kafle gotyckie i 
renesansowe na ziemiach polskich, Gniezno 1993, s. 95.
  
5M. Piątkiewicz-Dereniowa, 
Kafle wawelskie z
  okresu wczesnego renesansu, [w:] 
Studia do dziejów Wawelu, t. II, s. 321-322,  fig. 30, 33.
  
6P. Wawrzyniak, 
Kafle piecowe..., s. 198, ryc. 8: 4, M. Gumowski, 
Kafle
  średniowieczne w zbiorach Muzeum Wielkopolskiego, Rocznik Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu, t. III, 1928, tabl. XII: 2. Kafle takie znajdują się także w Zbiorach Muzeum Archeologicznego w Poznaniu i pochodzą z badań na ulicy Szewskiej (K. Przewoźna, 
Badania
  wykopaliskowe w Poznaniu przy ulicy Szewskiej 17/18, w roku 1960, Fontes Archaeologici Posnanienses, t. XXII, s. 
172-183,  tabl. II: 12) i na Wzgórzu św. Wojciecha (badania Z. Karolczaka). 
  
7Identyczne lub podobne kafle znane są z wielu stanowisk na terenie Poznania np. z Ostrowa Tumskiego (M. Dąbrowska, 
Kafle
  i piece kaflowe w Polsce do końca XVIII wieku, Studia i materiały z historii kultury materialnej, t. LVIII, 1987, il. 142, 143.) czy ulicy Żydowskiej 11 (P. Wawrzyniak 
O
  kaflach i piecach w poznańskich domach, Kronika Miasta Poznania 1999/4, s. 46, ryc. 4, s. 46, ryc.5).
  
8M. Piątkiewicz-Dereniowa, 
Kafle wawelskie..., s. 321-322.
  
9P. Wawrzyniak,  
O kaflach i piecach..., s. 44. 
  
10M. Gumowski, 
Kafle średniowieczne..., tabl. IX: 24. Gumowski określił postać jako św. Gertrudę, atrybuty świętej: kosz i róże wskazują jednak na osobę św. 
Doroty.
  
11Istnienie tego typu pieców w renesansowym Poznaniu potwierdzają badania archeologiczne, patrz: P Wawrzyniak, 
Kafle
  piecowe w zbiorach..., s. 201. W zbiorach Muzeum Archeologicznego w Poznaniu znajdują się kafle płytowe i miskowe w tym narożne, a także bielone fugi pochodzące z urządzenia grzewczego, którego bryła oparta została na wykorzystaniu dwóch, odmiennych typów kafli (badania ratownicze K. Dębskiej-Luty i Z. Karolczaka w kamienicy przy ulicy Żydowskiej 23 przeprowadzone w 
roku 1993)
  
12T. Jakimowicz, 
Pałac Górkow w Poznaniu, Poznań 1998, s. 27.
 
13W.  Dworzaczek, 
Górka Andrzej h. Łodzia,[ w:] Polski słownik biograficzny, t. VIII, 
Wrocław 1959-1960, s. 401-405.
  
14T. Jakimowicz, 
Pałac Górków..., s. 83-84.
  
15Identyczny kafel znany jest z badań na ulicy Wodnej w Poznaniu, patrz: T. Sawicki, 
Kafle
  piecowe z badań na ulicy Wodnej 13 (Brama Wodna), Poznań 1992, tabl. II: 4 
(maszynopis w Pracowni Archeologiczno-Konserwatorskiej w Poznaniu).
  
16Siedemnastowieczne kafle fryzowe z wyobrażeniami herbowymi i zwierzętami w roli trzymaczy tarczy znane są  z badań w Nowym Mieście nad Wartą i ulicy Masztalarskiej w Poznaniu. R.Grygiel, 
Doliwowie
  z Nowego Miasta nad Wartą, Dębna i Biechowa. Dzieje
  rezydencji i jej właściciele, Łódź 1996, s. 189, ryc. 143: 3, K. Zisopulu-Bleja, 
Kafle
  piecowe, [w:] Wyniki badań archeologiczno-architektonicznych przeprowadzonych przy budowie nowej strażnicy na terenie Straży Pożarnej przy ulicy Masztalarskiej 3 w Poznaniu, cz. 1, analiza archeologiczna, s. 56-67, Poznań 2003, (maszynopis w archiwum Miejskiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu).