| 
  
  
    © Copyright 
                for text by: Andrzej M. Wyrwa  | 
   
  
  
    Druk w: 
                A.M. Wyrwa. Klasztor cysterski w Łeknie (poł. XII -kon. XIV wieku) 
                Zarys dziejów, Łekno - Poznań 2003  | 
   
  
  
    Łekneńsko-wągrowiecka 
                pętla  Szlaku Cysterskiego w Polsce   | 
   
 
 
  
     
                KLASZTOR CYSTERSKI W ŁEKNIE 
                (poł. XII - kon. XIV wieku) 
                Zarys dziejów  
                 
                  | 
   
  
 
  
        
  
 
  
     Seria: 
                Zabytki łekneńsko-wągrowieckiej pętli szlaku cysterskiego w Polsce 
                 
                Nr 1 
                 
                Redaktor serii: Andrzej M. Wyrwa   | 
   
  
  
    Wydano 
                w 850 rocznicę fundacji opactwa cysterskiego w Łeknie 
                1153-2003   | 
   
 
 
  
         
		
    
        
  
 
 
  
 
  
                   W 
                1153 roku Zbylut "Polonię civis" z rodu Pałuka, "przejęty miłością 
                (...), z płonącym sercem i napełniony Bożą łaską, gwoli troski 
                o pomnożenie chwały domu Bożego (...), powodowany głęboką wiarą, 
                ofiarowa[ł] część swojej wolnej ojcowizny (...)" na siedzibę klasztoru 
                nad Jeziorem Łekneńskim. Na uroczystym zjeździe odbytym przy nowo 
                wzniesionym kościele i klasztorze, w obecności wielu dostojnych 
                gości tego czasu, m.in. arcybiskupa gnieźnieńskiego Jana, Stefana 
                biskupa poznańskiego, księcia Mieszka, zwanego później III Starym 
                oraz "wielu innych osób pełnych szlachetności i skromności", przekazał 
                "ubogim w Chrystusie" - zakonnikom cysterskim, przybyłym tu z 
                Altenbergu pod Kolonią, dokument fundacyjny, mocą którego zatwierdzał 
                uczynioną dla nich wcześniej darowiznę. Akt ten uwierzytelnił 
                odciśnięciem swojej pieczęci arcybiskup gnieźnieński Jan. Wydarzenie 
                to stało się początkiem wielowiekowej bytności mnichów tego zakonu 
                na ziemiach polskich. W 2003 roku mija 850 lat od tego wydarzenia. 
                Przez dbałość o pamięć przeszłości, kierowani pragnieniem ugruntowania 
                wiedzy o dokonaniach naszych przodków, chcąc jednocześnie uczcić 
                ten wielki Jubileusz, oddajemy do rąk czytelnika niniejsze popularno-naukowe 
                opracowanie, które jak mamy nadzieję pozwoli choć częściowo wejrzeć 
                w przebogate dzieje opactwa pw. św. Piotra i NMP w Łeknie i uzmysłowić 
                wielkie bogactwo kulturowe jakie ziemia łekneńska wniosła w rozwój 
                kulturowy Polski i Europy.   | 
   
 
         
 
  
 
  
    
      
        I. Korzenie zakonu cystersów  | 
       
      
    
      
            |          W 
                dziejach monastycyzmu europejskiego koniec XI wieku stanowił okres 
                przełomowy. Na bazie dążeń do reformy Kościoła i monastycyzmu, 
                w nawiązaniu do powracającej wówczas idei pustelniczej, zakonnicy 
                benedyktyńscy z klasztoru Molesmes w Burgundii, nawiązując bezpośrednio 
                do zasad, które w VI w. n.e. wytyczył św. Benedykt z Nursji, pomijając 
                jednocześnie wszystkie dotychczasowe, niezgodne z ich założeniami 
                interpretacje Reguły benedyktyńskiej, podjęli próbę skierowania 
                swego życia zakonnego na nową drogę. W wyniku tych dążeń w 1098 
                roku powstała jedna z nowych wspólnot życia zakonnego, która wkrótce 
                została uznana za zakon. Ze względu na charakter przyjętej duchowości, 
                opartej na idei ewangelicznego ubóstwa oraz ze względu na organizację 
                wewnętrzną wspólnota ta bardzo szybko stała się ucieleśnieniem 
                dążeń ówczesnego Kościoła i "wzorem" dla odrodzenia życia religijnego 
                w duchu reformy gregoriańskiej.  
                       W Exordium Parvum, 
                tzn. najstarszym dokumencie narracyjnym ukazującym początki tej 
                wspólnoty, jej powstanie udokumentowano w następujący sposób: 
                       "W roku 1098 od Wcielenia 
                Pańskiego, Robert, błogosławionej pamięci pierwszy opat klasztoru 
                w Molesmes, który był ufundowany w diecezji Langres i niektórzy 
                bracia tego klasztoru stanęli przed wielebnym Hugonem, wówczas 
                legatem apostolskim i arcybiskupem Kościoła w Lyonie i przyrzekli 
                poddać swoje życie pod Regułę św. Benedykta. Ażeby bez przeszkody 
                mogli zrealizować ten zamysł, błagali legata, nalegając, by wzmocnił 
                ich siły i wsparł swoim autorytetem. Legat z radością przychylił 
                się do ich życzenia i wydał [przyzwolenie] ich poczynaniom w [specjalnym] 
                licie", gdzie zapisał m.in., "aby ci którzy zdecydują 
                się żyć według tych postanowień (...) wytrwali w swoim świętym 
                postanowieniu (...)" co potwierdził "apostolskim autorytetem 
                Stolicy Apostolskiej".   
                       Po uzyskaniu pozwolenia 
                od Hugona, jak mówi tradycja zakonna, w Niedzielę Palmową 1098 
                roku, zakonnicy opuścili swój macierzysty klasztor w Molesmes, 
                udając się "w miejsce odludne". Według jednych było to w dniu 
                20 marca, a wg innych 21 marca, czyli w dzień św. Benedykta - 
                patriarchy mnichów. 
                       W wyniku tego powstała 
                wspólnota, która rygorystycznie zaczęła przestrzegać zasad nakreślonych 
                w pierwotnej regule benedyktyńskiej. Pierwsi zakonnicy zamieszkali 
                w "Nowym Klasztorze", który po kilku latach został nazwany Cîteaux 
                (łac. Cistertium - stąd nazwa zakonu). W pierwszym okresie 
                "nowi zakonnicy" byli mnichami benedyktyńskimi, którzy żyli według 
                obostrzonej reguły benedyktyńskiej. W czasach Alberyka, drugiego 
                opata "Nowego Klasztoru", współtowarzysza św. Roberta z Molesmes, 
                nastąpiło ugruntowanie podstaw organizacyjnych, prawnych i duchowych. 
                Za jego czasów, na mocy tzw. Przywileju Rzymskiego, wydanego przez 
                papieża Paschalisa II 19 października 1100 roku, "nowi zakonnicy" 
                uzyskali status prawny dla swego klasztoru. Przywilej ten stanowił 
                Cîteaux instytucją - zakonem. Wprowadzono też wówczas nowy habit 
                zakonny - zamiast czarnego benedyktyńskiego szary lub biały z 
                czarnym szkaplerzem. Od tej pory zakonnicy żyjący w Cîteaux pod 
                względem prawa kanonicznego stanowili oddzielną wspólnotę monastyczną, 
                która bardzo szybko zaczęła się rozprzestrzeniać na terytorium 
                całej Europy, stanowiąc jedną z najważniejszych wspólnot monastycznych 
                w średniowieczu. 
                       Charyzmatem cystersów 
                była i jest służba Bogu i człowiekowi poprzez modlitwę i pracę 
                - "ora et labora", tzn. módl się i pracuj. Podstawowe elementy 
                duchowości i postawy zakonnej cystersów stanowi miłość i pokora 
                oraz wierność ideałom monastycznym. Drogą do naśladowania Chrystusa 
                jest dla mnichów cysterskich liturgia, która, jak mówił św. Bernard 
                z Clairvaux, pełni rolę sakramentu umożliwiającego Bogu kształtowanie 
                człowieka na wzór Jego Syna. 
                       Mimo różnych początkowych 
                trudności, cystersi wykorzystując te ideały, już w kilkanaście 
                lat od powstania stali się na tyle prężni, że za pośrednictwem 
                "Nowego Klasztoru" zaczęły powstawać kolejne opactwa. Cîteaux 
                stało się zaś pramacierzą zakonu cystersów. Pierwszymi filiami 
                Cîteaux były: La Ferté, Pontigny, Clairvaux i Morimond. Ze względu 
                na ich starszeństwo, zostały one uznane za protoopactwa zakonu, 
                dając następnie w wyniku filiacji bezpośrednich i pośrednich początek 
                wszystkim klasztorom średniowiecznej Europy. 
                       Do 1120 roku klasztory 
                cysterskie tworzono tylko na terenie Francji. W początku lat dwudziestych 
                XII w. pierwsze placówki tego zakonu zaczęły już powstawać na 
                terytoriach ościennych - w 1123 roku na terenie Niemiec, w 1129 
                roku na Wyspach Brytyjskich, w 1131 roku na obszarze dzisiejszej 
                Szwajcarii, w 1132 roku na terytorium obecnej Belgii i w Hiszpanii, 
                a w 1135 roku w Austrii, w 1142 roku w Irlandii itd. Do około 
                1153 roku na terenie Europy funkcjonowały już ok. 343 klasztory. 
                Największa ich liczba powstała w latach 1145-1152/1153, czyli 
                w czasach panowania papieża bł. Eugeniusza III (cystersa) i życia 
                św. Bernarda z Clairvaux. Ten czas był też okresem ich wyjścia 
                na ziemie polskie. 
                       Do końca wieku XV na 
                terenie całej Europy było ok. 730 klasztorów. Tak więc od 1098 
                roku do poł. XII wieku, czyli w przeciągu 54 lat, powstało ok. 
                47% wszystkich opactw fundowanych w średniowieczu, nie licząc 
                klasztorów inkorporowanych, w tym kongregacji Savigny i tych fundacji, 
                które były podjęte, ale z różnych przyczyn nie zostały zrealizowane. 
                Od ok. 1152/1153 roku nastąpiło osłabienie tego procesu w Europie 
                Zachodniej. Zmniejszone zainteresowanie cystersami na tym terytorium 
                spowodowane było m.in. powstaniem i rozprzestrzenianiem się zakonów 
                żebrzących (franciszkanów i dominikanów). W tym czasie następuje 
                jednak intensywniejszy rozwój sieci klasztornej cystersów na terenach 
                Europy Północnej i Środkowej, tj. w: Danii, Norwegii, Szwecji, 
                w Czechach, na Węgrzech oraz na obszarach zajmowanych przez Słowian 
                połabskich i na ziemiach polskich. 
                       Na ziemie polskie pierwsi 
                zakonnicy cysterscy zostają zaproszeni w okresie najdynamiczniejszego 
                rozwoju tego zakonu w Europie, tj. w latach 1140(?)-1153, czyli 
                w czasach przypadających na rządy papieża Eugeniusza III i jego 
                duchowego mistrza św. Bernarda z Clairvaux. Od połowy XII do przełomu 
                XIII/XIV wieku w obrębie dzisiejszych granic Polski fundowano 
                26 klasztorów cysterskich linii męskiej, co stanowi ok. 3,5% wszystkich 
                klasztorów powstałych do końca XV wieku i stawia Polskę na 7 miejscu 
                w Europie. 
                       Pod względem formalno 
                prawnym, w kontekście prawa kanonicznego i wymogów obowiązujących 
                w zakonie, mimo odmiennych głosów niektórych historyków, jednoznacznie 
                dziś stwierdzić należy, że pierwszym formalnie powołanym do życia 
                opactwem cysterskim na ziemiach polskich było wielkopolskie Łekno. 
                Dotychczas za takie uważano klasztor w Jędrzejowie. Z analizy 
                różnych źródeł wynika, że pierwsze fundacje dla cystersów na ziemiach 
                polskich były prowadzone równolegle dla dwóch klasztorów, tj. 
                dla wielkopolskiego Łekna i małopolskiego Jędrzejowa. Wcześniej 
                jednak status samodzielnego opactwa uzyskało Łekno. Opactwo to 
                więc jest praopactwem - najstarszym klasztorem cystersów - na 
                ziemiach polskich. 
                       W wyniku splotu różnego 
                rodzaju okoliczności po ok. 340 latach od fundacji siedzibę opactwa 
                łekneńskiego na stałe zainstalowano w Wągrowcu, gdzie funkcjonowała 
                ona aż do lat trzydziestych XIX wieku.  | 
       
     
 
  
	
 
  
    
      
        II. Zarys dziejów klasztoru 
                cysterskiego pw. NMP i św. Piotra w Łeknie.  | 
       
      
    
      
                   Na 
                mapie monastycznej Polski i Europy Łekno - niewielka dziś miejscowość 
                położona nad Jeziorem Łekneńskim, w północno-wschodniej części 
                Wielkopolski, na Pałukach, ok. 9 km na północ od Wągrowca, od 
                wczesnego średniowiecza stanowiła jeden z najważniejszych ośrodków 
                osadniczo-kulturowych i monastycznych. W źródłach pisanych po 
                raz pierwszy pojawia się w bulli Innocentego II w 1136 roku. Następne 
                zachowane informacje źródłowe dotyczą już fundowanego tu w poł. 
                XII wieku klasztoru cystersów. 
                       Upływ czasu i różne 
                koleje losu spowodowały jednak, że dostojny ongiś, malowniczo 
                położony wśród łekneńskich pól i wód klasztor, zniknął z powierzchni, 
                ukrywając swe pozostałości w ziemi i dopiero w trakcie interdyscyplinarnych 
                prac wykopaliskowych, prowadzonych przez Ekspedycję Archeologiczną 
                "Łekno", działającą w Instytucie Historii Uniwersytetu im. Adama 
                Mickiewicza w Poznaniu, zaczął odkrywać swe tajemnice i na nowo 
                ukazywać swe dawne piękno i potęgę. 
                       Od wczesnego średniowiecza 
                do czasów nowożytnych, w miejscu, gdzie klasztor ten funkcjonował 
                odsłonięto, m.in. relikty grodu plemiennego z ok. IX wieku, grodu 
                państwowego z ok. poł X w., relikty romańskiej rotundy z ok. przełomu 
                X/XI lub pierwszych lat XI wieku i fundamenty kościoła cysterskiego 
                w kilku fazach rozbudowy (od poł. XII do poł. XIV w.), kaplicę 
                cmentarną (ok. poł. XV w.) i wielowarstwowe, rzędowe cmentarzysko 
                szkieletowe (od ok. końca XIII do pocz. XVI w.).  
                       Łeknem, jak wynika z 
                dokumentów, pierwotnie nazywano całe terytorium wokół Jeziora 
                Łekneńskiego z wszystkimi małymi osadami, grodem, a potem klasztorem. 
                Dopiero od ok. pocz. XIII wieku nastąpiło prawdopodobnie "rozgraniczenie" 
                dóbr i wówczas klasztor znalazł się w obrębie granic administracyjnych 
                Tarnowa Pałuckiego, które było wówczas niewielką osadą, położoną 
                ok. 1 km na południe od klasztoru. W źródłach nadal jednak określano 
                klasztor jako opactwo w Łeknie. Osada Łekno (dzisiejsza wieś), 
                a od ok. 1370-1888 miasto (od 1444 roku osadzone na tzw. "prawie 
                niemieckim"), mimo sugestii niektórych uczonych, nigdy jednak 
                nie była własnością cystersów łekneńsko-wągrowieckich. Od 1153 
                roku cystersi posiadali tam jedynie dochody z "forum cum taberna", 
                tj. z rynku i karczmy. Jednak w 1246 roku, w wyniku umowy zawartej 
                między opatem Hartungiem a Sławnikiem i jego synem Zbilutem, tj. 
                ówczesnymi dziedzicami Łekna, cystersi odstąpili dziesięciny z 
                targu dla utrzymania nowowzniesionego kościoła w Łeknie w zamian 
                za dziesięciny z okolicznych wsi Bracholina i Koninka.    | 
       
      
     
    
      
                   Klasztor 
                pw. NMP i św. Piotra w Łeknie lokowano przy lewym, zachodnim brzegu 
                Jeziora Łekneńskiego (na niektórych mapach w XIX w. "Klostersee"), 
                na półwyspie, na przeciwko dzisiejszej wsi Łekno, ok. 1 km na 
                północ od wsi Tarnowo Pałuckie (dziś w obrębie granic administracyjnych 
                Tarnowa Pałuckiego), na miejscu wczesnośredniowiecznego grodu 
                (stanowisko archeologiczne nr Ł3), w pobliżu ważnego szlaku handlowego 
                wiodącego z Gniezna przez Nakło na Pomorze; ok. 9 km na północny 
                - wschód od Wągrowca. W Kronice wągrowieckiej spisanej (ok. XVII 
                w.) zanotowano na ten temat: (
) miejsce, w którym wzniesiono 
                klasztor łekneński znane jest wszystkim. Nazywa się ono Klasztorek, 
                ongiś wieś, obecnie włączona do folwarku tarnowskiego. Ruiny tego 
                starożytnego klasztoru stoją na przeciw świątyni i miasta Łekna. 
                Kaplica zbudowana z kamieni bez dachu [tu mowa już o kaplicy 
                cmentarnej]. 
                       Od strony północnej, 
                wschodniej i częściowo południowej teren lokalizacji klasztoru 
                był oblany wodami Jeziora Łekneńskiego. Od strony zachodniej, 
                jak wynika z badań geotechnicznych, oddzielała go od lądu niewielka 
                zatoka. Stałe połączenie z lądem istniało jedynie w kierunku południowo-zachodnim 
                (na Tarnowo Pałuckie). U nasady półwyspu, między zatoką a Jeziorem 
                Łekneńskim, była prawdopodobnie przekopana fosa (?). W wyniku 
                tego obszar ten stanowił "sztuczną" wyspę (?). Do grodu, a później 
                do klasztoru, przylegała osada o powierzchni ok. 3 ha, która w 
                momencie osadzenia się cystersów stała się osadą przyklasztorną 
                (łącznie ok. 4 ha). W momencie fundacji teren, na którym lokowano 
                klasztor był oddalony o ok. 0,6-1,0 km od najbliższych osad. Takie 
                usytuowanie zabezpieczało zakonnikom przewidziane w Charta Charitatis 
                (Karta Miłości), tzn. w zbiorze wewnętrznych zasad prawnych zakonu, 
                oddalenie od siedzib ludzkich. 
                       Czas fundacji klasztoru 
                łekneńskiego określa dokument fundacyjny z 1153 roku. W literaturze 
                i niektórych późnych źródłach jego początki były osadzane w różnych 
                latach. Najczęściej powtarzały się daty: 1142, 1143, 1150, czasem 
                1140, 1147, 1158, 1192 itp. Wszystkie te propozycje opierały się 
                na domniemaniach opartych na niezbyt ugruntowanej wiedzy o dziejach 
                tego klasztoru wśród dawniejszych "kronikarzy". Poza datą wynikającą 
                z dokumentu fundacyjnego (1153 rok) nie mamy żadnej pewności co 
                do daty początkowej procesu fundacji tego klasztoru. Podana przez 
                Franza Wintera data 26.04.1143 rok, ze względu na brak potwierdzenia 
                jest trudna do zweryfikowania. Biorąc pod uwagę dynamikę i etapowość 
                procesu fundacji, czyli okresu od podjęcia myśli fundacyjnej do 
                uroczystego przekazania aktu fundacji i poświęcenia kościoła, 
                który znamy dla kilku klasztorów na ziemiach polskich i w Europie, 
                możemy wnosić, że proces związany z powołaniem do życia opactwa 
                w Łeknie rozpoczął się prawdopodobnie w latach czterdziestych 
                XII wieku (może ok. 1143 (?) lub 1145 r.(?)). Zakończył się natomiast 
                w roku 1153 wystawieniem dokumentu fundacyjnego, który był potwierdzeniem 
                (zatwierdzeniem) fundacji i uposażenia istniejącego już klasztoru, 
                a jednocześnie aktem, w którym arcybiskup Jan uwierzytelnił swą 
                wcześniejszą zgodę, bo taka musiała być wydana, na powstanie takiej 
                placówki w Łeknie. 
                       Dokument fundacyjny, 
                ze względu na jego charakter prawny i treść stanowi zakończenie 
                procesu fundacji. Dobitnie świadczy o tym zapis, w którym fundator 
                stwierdza, że "... wedle swoich możliwości z szacunkiem zaprosił, 
                przyjął godnie i osiedlił ..." w Łeknie cystersów. Tak więc 
                fundacja, a należy przez to rozumieć, że i budowa podstawowych 
                zabudowań sakralnych i klasztornych, była już aktem dokonanym. 
                Cystersi na pewno więc od pewnego czasu przebywali w tej miejscowości. 
                Na podstawie zachowanych źródeł wnosimy, że pojawili się oni w 
                Łeknie ok. 1150 roku.  
                       Dokument fundacyjny 
                dla cystersów łekneńskich jest jednym z najciekawszych zabytków 
                kultury wczesnośredniowiecznej, jakie zachowały się na ziemiach 
                polskich. Ma on przede wszystkim duże znaczenie dla odtwarzania 
                początkowych dziejów klasztoru łekneńskiego, a jednocześnie jest 
                żywym, rodzimym przykładem kultury piśmienniczej XII wieku na 
                naszych ziemiach. Charakteryzuje się wybitnymi walorami literackimi. 
                Jest to najstarszy, zachowany w oryginale dokument fundacyjny 
                dla klasztoru. Zachował się on do naszych czasów w trzech egzemplarzach. 
                Jeden przechowywany jest w Archiwum Państwowym w Poznaniu - tzw.: 
                "egzemplarz poznański" (o wymiarach 395-580 mm), a drugi i trzeci 
                w Archiwum Archidiecezjalnym w Gnieźnie. W Gnieźnie przechowywany 
                jest też odpis tego dokumentu wystawiony przez Zygmunta Augusta 
                w dniu 1. VII 1570 roku. Cytatami z jego fragmentów rozpoczyna 
                się też tzw. Kronika Wągrowiecka spisana w początkach XVII wieku. 
                Dokumenty te zostały wystawione przez kancelarię arcybiskupa gnieźnieńskiego 
                Jana. Czas jego wystawienia należy liczyć wg rachuby pizańskiej 
                i datować na okres między 25 marca 1152 a 24 marca 1153 roku. 
                Nadawcą tego dokumentu był Zbylut z rodu Pałuków.  
                       Pierwszy i drugi dokument 
                były zaopatrzone w pieczęć. Do naszych czasów zachowała się tylko 
                pieczęć na "egzemplarzu poznańskim". Ma ona kształt okrągły o 
                średnicy tłoka 58-60 mm. Wyciśnięto ją w wosku rozlanym bezpośrednio 
                na pergaminie (wymiary: 83-87 mm) z odpowiednio wciętym otworem 
                na spodzie. W Polsce znamy jeszcze tylko jeden taki przykład przywieszenia 
                pieczęci. Na pieczęci przedstawiono postać arcybiskupa siedzącego 
                na tronie zakończonym głowami i łapami zwierzęcymi. Nogi arcybiskupa 
                spoczywają na podnóżku. Arcybiskup jest w infule i z paliuszem, 
                w prawej ręce trzyma pastorał, a w lewej otwartą księgę. W otoku 
                biegnie napis majuskułą (kapitałka z elementami uncjały): + SIGILLUM. 
                IOHANNIS ARCHIEPISCOPI POLONIE, tj. "Pieczęć Jana arcybiskupa 
                Polski". Pieczęć ta jest uważana za najstarszą pieczęć biskupią 
                z terenu naszych ziem. 
                       Fundatorem klasztoru 
                cysterskiego w Łeknie był wspomniany Zbylut z rodu Pałuków. W 
                dokumencie fundacyjnym zapisano na ten temat m.in.: "W imię 
                Świętej i Niepodzielnej Trójcy (...) ja, Zbylut obywatel Polski, 
                przejęty miłością do tak czcigodnego przedsięwzięcia powodowany 
                głęboką wiarą, ofiarowałem z pokorą na chwałę Boga, Szafarza wszelkich 
                dóbr i ku chwale jego Rodzicielki oraz ku czci św. Piotra, część 
                swojej wolnej ojcowizny, to znaczy następujące wsie: Rgielsko 
                z całym jeziorem, Straszewo, Panigródz oraz rynek z karczmą w 
                Łeknie [dzisiejsza wieś] (
), [postanowiłem też] w 
                jednej z zapisanych wsi, mianowicie w Łeknie [stan. archeologiczne 
                Ł3] zbudować dom Boży, uczynić zeń darowiznę, zaopatrując go 
                godziwie (
)".  
                       Zbylut należał do jednych 
                ze znaczniejszych przedstawicieli swego czasu. W dokumencie fundacyjnym 
                określił się (określono go) jako "Poloniaę civis", tj. 
                obywatel Polski. W innych źródłach określa się go mianem komesa. 
                W systemie administracyjnym I poł. XII wieku tytułem komesa określano 
                naczelników grodów oraz innych urzędników państwowych. Gród w 
                Łeknie do I poł. XII wieku pełnił ważną rolę polityczną i administracyjną 
                w państwie pierwszych Piastów, na pograniczu polsko- (wielkopolsko-) 
                - pomorskim. Zbylut był jego ostatnim właścicielem. Gród ten odziedziczył 
                po ojcu w ramach - "wolnej ojcowizny". Wynika też z tego, że gród 
                łekneński ok. poł. XII wieku nie pełnił już swoich dawnych funkcji 
                administracyjnych. Nie był też miejscem zamieszkania Zbyluta. 
                Jego siedziba znajdowała się poza Łeknem, może był nią Paniogródz 
                lub jego okolice, albowiem w późniejszych źródłach o Zbylucie 
                mówiono jako o comesie pochodzącym z "Pangrodza". Według 
                nekrologu łekneńsko-wągrowieckiego Zbylut zmarł 8 maja 1153 roku. 
                       Stworzone przez Zbyluta 
                dzieło stawiało go na równi z cenobitami, tzn. zakonnikami cysterskimi, 
                sprowadzonymi przez niego do Łekna i czyniło zeń członka [konfratra] 
                wspólnoty zakonnej wielce poważanej w ówczesnym świecie chrześcijańskim. 
                       Zakonnicy cysterscy, 
                którzy zasiedlili nowe opactwo w Łeknie przybyli z Altenbergu 
                pod Kolonią. Łekno było więc bezpośrednią filią Altenbergu, a 
                pośrednią opactwa w Morimond. Jego linia filiacyjna przedstawiała 
                się następująco: Cîteaux -> Morimond -> Altenberg -> Łekno. 
                       Klasztor w Altenbergu 
                powstał w 1133 roku na lewym brzegu rzeki Dhünn w obniżeniu 
                terenowym, w otoczeniu wysokich wzgórz porośniętych lasami, jako 
                9 filia Morimondu i 70 klasztor w zakonie. Był bezpośrednią macierzą 
                dla 6 klasztorów na terenie Europy, w tym wielkopolskiego Łekna. 
                Klasztor łekneński natomiast założył dwie filie, tj. opactwo w 
                Lądzie nad Wartą (ok. 1175 r.(?) lub po 1186 -1195 (?; koniec 
                procesu fundacyjnego ok. 1195 roku !) i w Obrze (1231 ? 1238 do 
                1240 (?)). Miał być też twórcą filii w Prusach, którą zamierzał 
                fundować biskup Prus Chrystian. Początki zabiegów o jej powołanie 
                pochodzą z lat 1242-1243. Fundacja ta jednak nie doszła do skutku. 
                Ze względu na bezpośrednie powiązania filiacyjne z Altenbergiem 
                klasztor łekneński, podobnie jak Ląd i Obra, nazywane były tzw. 
                "klasztorami kolońskimi". 
                       Pierwotne uposażenie 
                klasztoru w Łeknie składało się, o czym mówi Zbylut w dokumencie 
                fundacyjnym, z trzech wsi: Rgielska, Straszewa i Panigrodzia. 
                Oprócz tego własnością cystersów stało się Jezioro Rgielskie (dziś 
                o powierzchni ok. 147 ha), położone ok. 1 km na południe od klasztoru. 
                Jego własnością stał się też wówczas teren lokacji klasztoru, 
                tj. gród z terenami do niego przyległymi, które zajmowały minimalnie 
                obszar ok. 4 ha ziemi. Można jednak przypuszczać, że był to obszar 
                wychodzący szerzej poza to terytorium, tj. przynajmniej do granicy 
                dóbr w Tarnowie Pałuckim lub też obejmował całą tę osadę. 
                       Cystersi otrzymali też 
                dochody z "forum cum taberna" ("Targowiste"), tj. 
                z rynku z karczmą, które były zlokalizowane w dzisiejszej wsi 
                Łekno, naprzeciw klasztoru, na wschodnim brzegu Jeziora Łekneńskiego. 
                Pozostała część nadań znajdowała się w odległości od 2 - 15 km 
                od klasztoru. 
                       Dobra te, mimo niewielkiej 
                z pozoru liczby nadań, stanowiły faktycznie duży areał ziemski. 
                Były solidnym podłożem ekonomicznym pod rozwój opactwa. W krótkim 
                czasie od fundacji zostały one szybko uzupełnione kolejnymi nadaniami 
                ziemi, łąk, jezior, lasów oraz dziesięcinami, immunitetami (ekonomicznym 
                i sądowym) i regaliami. 
                       Od fundacji do końca 
                XIV wieku klasztor łekneński stał się właścicielem ok. 58 wsi 
                (całych i części). Czerpał też znaczące dochody z dziesięcin z 
                ok. 49 wsi, z których w wyniku różnych transakcji pod koniec XIV 
                wieku pozostało im ok. 32, w tym aż 22 wsie wchodziły w skład 
                jego uposażenia ziemskiego. 
                       Patrząc na rozmieszczenie 
                tych włości zauważymy, że były one zlokalizowane w dwóch zasadniczych 
                kluczach. Pierwszy i najważniejszy, a jednocześnie najrozleglejszy 
                to klucz łekneńsko-wągrowiecki. Kształtował się on od II poł. 
                XII do końca XIV wieku. Skupione w nim dobra utworzyły zwarty 
                kompleks ziemski przeplatany w niektórych miejscach dobrami właścicieli 
                świeckich, przede wszystkim Pałuków. Drugi kompleks był zlokalizowany 
                na Pomorzu Gdańskim w okolicach Połęczyna. Został on jednak sprzedany 
                w roku 1358. Niewielkie dobra cystersi łekneńscy posiadali również 
                na tym obszarze w okolicach Smolna koło Pucka, nad zatoką Pucką. 
                W 1298 roku włości te jednak zamieniono z biskupem włocławskim 
                na dziesięciny z Połęczyna i "Brutnino" itd. 
                       Tak więc od II poł. 
                XIV wieku jedynym kluczem dóbr będących w posiadaniu cystersów 
                łekneńskich był klucz zlokalizowany na Pałukach wokół siedziby 
                klasztoru. Oprócz ziemi w skład dóbr klasztornych, czasowo lub 
                stale, wchodziły też prawie wszystkie jeziora położone w strefie 
                oddziaływania klasztoru na Pałukach oraz kilka jezior na Pomorzu 
                Gdańskim. Posiadali oni też prawo połowu wszystkich gatunków ryb 
                dwoma łodziami na pełnym morzu. 
                       Jak wynika z badań szczątków 
                kostnych ryb odkrytych w czasie prac wykopaliskowych na Klasztorku 
                (stan. Ł3) cystersi w jeziorach zlokalizowanych w okolicach Łekna 
                łowili, m.in.: leszcze, krąpie, jazie, płocie, liny, sumy, szczupaki, 
                okonie i gatunki karpiowate. W warstwach archeologicznych zarejestrowano 
                też szczątki kostne jesiotra oraz śledzie bałtyckie łowione koło 
                Pucka. Szczegółowe badania archeoichtiologiczne wykazały, że w 
                połowach, obok tzw. drobnicy pozyskiwano dosyć duże okazy. Zdołano 
                zrekonstruować długości całkowite niektórych z nich. I tak m.in. 
                wymiary złowionych leszczy wynosiły od 40-45 do 50-55 cm, linów 
                od 25-30 do 40-45 cm, szczupaków 20-30 i 80-90 cm (tj. ok. 1-1,2 
                kg), okoni 20-25 i 40-45 cm, jazi 30-35 cm, krąpi 35-40 cm, płoci/wzdręg 
                25-30 cm. Sumy były raczej okazami średnimi; charakteryzowały 
                się długością 50-55 i 75-80 cm. 
                       Oprócz tego na Pomorzu 
                zakonnicy z Łekna mieli prawo bicia monety w nadanych im tam wsiach. 
                Zyski czerpali również z posiadanych jatek na terenie Wielkopolski, 
                w niewielkiej odległości od klasztoru, tj. w Gnieźnie, w Obornikach 
                i w Kłecku. Duże dochody przynosiły im też targi w Łeknie (do 1246 
                roku), w Panigrodzu, w Połęczynie i "Brutninie", a potem w Wągrowcu. 
                Posiadali oni też karczmy w Łeknie (do 1246 roku), "Brutninie" 
                i Połęczynie. Byli zwolnieni z ceł w Panigrodziu i w dobrach pomorskich. 
                Z karczmami wiązała się najprawdopodobniej produkcja piwa. Na 
                pewno produkowano je potem w Wągrowcu, o czym świadczy m.in. powstały 
                tam cech piwowarów oraz dokument opata Chryzostoma Benedykta Gnińskiego 
                z 1678 roku odnawiający prawa bractwa piwowarów w Wągrowcu. Piwowarzy 
                wągrowieccy produkowali piwo o nazwie "Braxsatura". 
                       Wśród przywilejów, które 
                miały duże znaczenie dla  rozwoju gospodarczego klasztoru, 
                było nadanie im w 1370 roku prawa do lokacji miasta na prawie 
                magdeburskim w Tarnowie Pałuckim. Osada ta jednak nigdy nie rozwinęła 
                się w ośrodek miejski.  
                       Z zapisów w Kronice 
                wągrowieckiej wynika, że w 1377 roku Janusz z Podlesia, dziedzic 
                Skoków, darował miasto Skoki z zamkiem i wszystkimi dochodami 
                klasztorowi łekneńskiemu, poświadczając to dokumentem wystawionym 
                w Łeknie na ręce opata Henryka w dniu 25 stycznia. Nie wiadomo 
                jednak czy Skoki kiedykolwiek należały do klasztoru, albowiem 
                niewiele słychać o nich w późniejszych dokumentach. Wiadomo jedynie, 
                że spór o nie toczył się aż do XVII wieku. Pierwsze wzmianki na 
                ten temat pojawiają się w księdze ziemskiej gnieźnieńskiej w 1398 
                roku, następne pochodzą z XVII wieku. Sam autor Kroniki wągrowieckiej, 
                komentując ten fakt, zastanawiał się, czy faktycznie miasto to 
                było kiedykolwiek w posiadaniu klasztoru. Jedynym pewnym ośrodkiem 
                miejskim, który był własnością cystersów łekneńsko-wągrowieckich, 
                był Wągrowiec. Ośrodek ten rozwijał się od ok. 1381 roku. Jego 
                lokacja na tzw. "prawie niemieckim" została zatwierdzona w 1427 
                roku, a w 1451 po wykupie wójtostwa cystersi stali się jedynymi 
                jego właścicielami. 
                       W ramach lokacji na 
                tzw. "prawie niemieckim" klasztor łekneński do końca XIV wieku 
                osadził 18 wsi, w tym, prawdopodobnie tylko 3 "na surowym korzeniu". 
                Osady te stanowiły podstawę do rozwoju folwarków cysterskich - 
                grangii - w ramach tzw. gospodarki własnej, tj. ziemi użytkowanej 
                wyłącznie przez klasztor. 
                       Donatorami oraz osobami, 
                od których kupowano, czy z którymi zamieniano dobra ziemskie klasztoru, 
                w ok. 72% były osoby świeckie, w tym udział królów i książąt wynosił 
                ok. 20%, a możnych ok. 52%. Wśród możnych największy wkład w uposażenie 
                klasztoru wnieśli przedstawiciele rodu Pałuka, pieczętujący się 
                od XIII wieku herbem Pałuka, który pod koniec XIV wieku utożsamił 
                się z herbem topór. Od osób duchownych, w tym od wstępujących 
                do klasztoru łekneńskiego, cystersi otrzymali łącznie ok. 9% nadań, 
                z czego po odpadnięciu niektórych włości na stałe w rękach klasztoru 
                pozostało ok. 4% ;19% nadawców, ze względu na enigmatyczność źródeł, 
                jest niepewnych. 
                       Spośród książąt donatorami 
                tego opactwa byli m.in. książę Bolesław Kędzierzawy, książę Władysław 
                Odonic, Świętopełk książę pomorski, książę Przemysł I z bratem 
                Bolesławem i matką Jadwigą, książę pomorski Sambor, książę Władysław 
                Łokietek, król Wacław II i król Kazimierz Wielki. Proporcjonalnie 
                największe zasługi dla zwiększenia majętności klasztoru wniósł 
                książę Przemysł I. Warto też zauważyć, że wg nieznanego nam dziś 
                dokumentu z 1367 roku, którego regest podaje Kronika wągrowiecka, 
                a który miał potwierdzać zamianę opackiej wsi Siedleczko za wieś 
                Łęgniszewo należącej dotychczas do Bodzanty i kwotę 15 grzywien, 
                autor kroniki wspomina, że opat klasztoru łekneńskiego Herman, 
                który jest w tym dokumencie, miał być kapelanem króla Kazimierza 
                Wielkiego. Prawdopodobnie jego godność i pozycja w klasztorze 
                spowodowała, że po śmierci jego doczesne szczątki złożono w prezbiterium 
                kościoła klasztornego, które zostały odnalezione w czasie badań 
                wykopaliskowych (?). Według badań metodą 14C kości odnalezione 
                w tym grobie datowano właśnie na czasy odpowiadające rządom opata 
                Hermana. 
                       Śledząc dokumenty i 
                zapisy w Kronice wągrowieckiej, stwierdzić można, że gospodarka 
                cystersów łekneńskich, a później także cystersów wągrowieckich, 
                opierała się przede wszystkim na rolnictwie i hodowli. Uprawiano 
                m.in. owies, żyto, pszenicę, jęczmień, proso, konopie i inne. 
                Hodowano m.in. bydło rogate, trzodę chlewną i konie oraz ptactwo 
                domowe. Informacje te, obok źródeł pisanych potwierdzają materiały 
                pozyskane w czasie badań wykopaliskowych. Na ich podstawie ustalono 
                m.in., że przedmiotem hodowli były następujące gatunki zwierząt: 
                bydło, świnie, konie, kury, kaczki, kapłony oraz owce i kozy. 
                       Źródła pisane milczą 
                o łowiectwie i bartnictwie. O udziale tego pierwszego wnioskujemy 
                m.in. na podstawie szczątków kostnych i szczątków poroża znajdowanego 
                w trakcie prac wykopaliskowych w obrębie klasztoru, w tym kuchni. 
                Wśród materiałów archeozoologicznych należących do zwierząt dzikich 
                zarejestrowano m.in. szczątki: zajęcy, lisów, dzików, jeleni, 
                łosia, saren oraz niedźwiedzia (3 osobniki). Zarejestrowano też 
                szczątki psów, kotów i tchórza. Dodatkowo obraz ten poszerza przywilej 
                opata wągrowieckiego Konrada z 1463 roku dla mieszkańców wsi Tarnowo 
                Pałuckie, w którym zezwolono Albertowi, wójtowi tej wsi na polowanie 
                na wszystkie zwierzęta i ptaki, wymieniając następujące: zające, 
                derki (dercarum), kozły, przepiórki, kuropatwy i kaczki. 
                Zaznaczyć trzeba, że wszystkie te gatunki występują w rejonie 
                Klasztorku i wsi do dziś. Cystersi łekneńscy posiadali również 
                winnice, o czym wspomina m.in. dokument z 1218 roku. Winnice posiadali 
                później również zakonnicy w Wągrowcu. Źródła podają też informacje 
                o 6 młynach i jednym wiatraku w ich wsiach klasztornych. 
                       Ważną rolę w gospodarce 
                cysterskiej odgrywało też rzemiosło. W Łeknie, jak można wnioskować 
                z materiałów archeologicznych, istniały warsztaty murarskie (przede 
                wszystkim w czasie budów), garbarskie, rymarskie, ciesielskie, 
                stolarskie. Musiały też funkcjonować warsztaty szewskie, rzeźnickie, 
                piekarskie, tkackie, płóciennicze itp. Na podstawie znalezisk 
                buł żużlowych (po wytopie żelaza) i pieców do wytopu brązu na 
                stanowisku nr Ł3, wiemy o istnieniu w klasztorze dobrze rozwiniętej 
                działalności metalurgicznej i kowalstwa. Wytapiano tam też szkło 
                (?) i przetapiano srebro. Oceniając potencjał ekonomiczny klasztoru 
                łekneńskiego około II poł. XIV wieku jednoznacznie stwierdzić 
                możemy, że było to jedno z najbogatszych opactw cysterskich na 
                ziemiach polskich.  
                       Bardzo ważnym przywilejem 
                cystersów łekneńskich była ich egzempcja, tj. wyjęcie spod praw 
                jurysdykcji biskupiej. Prawo to otrzymali oni na mocy bulli papieskiej 
                z 1218 roku. Od fundacji do 1218 roku cystersi łekneńscy byli 
                uzależnieni od władzy biskupiej. Wraz jednak ze wspomnianą bullą, 
                aż do Soboru Trydenckiego, z pewnymi ograniczeniami od XV wieku, 
                pozostawali zależni tylko od papieża i Kapituły Generalnej w Cîteaux. 
                Egzempcja dawała opatowi i zakonnikom szeroką gamę praw w zakresie 
                administracyjnym, sądowniczym i gospodarczym. Uzyskali oni wolny 
                wybór opatów oraz niezależność od administracyjnej władzy biskupów. 
                Biskup nie mógł m.in. usunąć ze stanowiska opata klasztoru bez 
                zgody kurii papieskiej. Na mocy tej bulli cystersi łekneńscy otrzymali 
                zwolnienie z obowiązku uiszczania danin na rzecz biskupa i kurii 
                papieskiej, bez dodatkowego zarządzenia ze strony tej drugiej 
                instytucji. Otrzymali też zwolnienie od płacenia ordynariuszowi 
                dziesięcin oraz restytucji dóbr nieprawnie nabytych w przypadku 
                nieznajomości właściciela. Oprócz tego bulla ta sankcjonowała, 
                że w dobrach klasztornych dożywotnim panem był opat, a dziedzicznym 
                dysponentem konwent. Bulla dawała im też niezależność w sprawie 
                różnego rodzaju poświęceń kościelnych (m.in. ołtarzy). Opat natomiast 
                uzyskał prawo wyświęcania nowicjuszy. W razie wakansu miejscowego 
                biskupa cystersi łekneńscy mogli korzystać, m.in. przy poświęcaniu 
                sprzętów kościelnych, z pomocy innego biskupa (z innej diecezji), 
                czego bezpośrednim przykładem jest konsekracja kościoła w Tarnowie 
                Pałuckim w 1493 roku. Ważnym przywilejem była też możność odprawiania 
                nabożeństw w czasie trwania interdyktu, pod warunkiem usunięcia 
                z kościoła osób ekskomunikowanych i obłożonych interdyktem. W 
                okresie interdyktu klasztor miał prawo odprawiać uroczyste nabożeństwa 
                przy wtórze dzwonów i organów oraz przy otwartych drzwiach. Początki 
                działalności duszpasterskiej cystersów łekneńskich sięgają już 
                ok. połowy XIII wieku, kiedy to w Tarnowie Pałuckim pobudowano 
                pierwszą kaplicę dla wiernych, rozbudowaną następnie w ostatniej 
                ćwierci XIV wieku w większy kościół, który, niezależnie od różnych 
                zawirowań, był pod patronatem cystersów łekneńsko-wągrowieckich 
                aż do kasaty klasztoru w latach trzydziestych XIX wieku. Wiele 
                z punktów tego przywileju, jak możemy wnioskować z zachowanych 
                dokumentów, już od końca XIV wieku stała się punktem zapalnym 
                między cystersami łekneńskimi a miejscową wyższą hierarchią kościelną. 
                Świadczy o tym m.in. spór zakonników z Łekna i Lądu z arcybiskupem 
                Dobrogostem, czy sprawy związane z patronatem cystersów łekneńskich, 
                a potem wągrowieckich, nad kościołem w Tarnowie Pałuckim.  | 
       
      
	 
  
                   Od 
                ok. 1205 roku cystersi łekneńscy zaczęli prowadzić misję chrystianizacyjną 
                w Prusach. Według niektórych historyków te właśnie działania miały 
                być motywem sprowadzenie cystersów do Łekna. Hipoteza ta nie ma 
                jednak bezpośredniego odniesienia w źródłach. Akcja misyjna w 
                Prusach została rozpoczęta przez opata łekneńskiego Gotfryda, 
                a od 1209-1212 kontynuowana przez Chrystiana, późniejszego biskupa 
                Prus (od 1216 roku), i działającego krótko u jego boku mnicha 
                Filipa. Do czasu objęcia kierownictwa misji przez Chrystiana, 
                którego identyfikuje się m.in. z mnichem klasztoru łekneńskiego, 
                oliwskiego (?) lub kołbackiego (?), akcja chrystianizacyjna w 
                Prusach była przede wszystkim związana z klasztorem cystersów 
                w Łeknie. Po tym okresie udział i charakter działań cystersów 
                łekneńskich uległ pewnemu ograniczeniu. 
                       Obok misji chrystianizacyjnej 
                w Prusach ważnym elementem działania cystersów było m.in. dążenie 
                do ugruntowania wiary chrześcijańskiej na danym terytorium. Dbałość 
                o zbawienie duszy w mentalności chrześcijańskiej średniowiecza 
                była jednym z ważniejszych elementów życia doczesnego. Cystersów 
                od samego początku postrzegano na ziemiach polskich jako tych, 
                którzy "(...) w wytrwałych modlitwach podnoszą ręce ku niebu, 
                ustawicznie wstawiają[c] się za nasze grzechy u surowego Sędziego 
                (...)". Widziano ich więc jako "pośredników między ziemią 
                a niebem". Niesione przez nich ideały duchowe długi czas były 
                wzorem do naśladowania przez wiernych dla kształtowania natury 
                ludzkiej. Ich duchowość była oparta na Regule benedyktyńskiej, 
                której główne założenie opierało się na haśle "ora et labora", 
                tj. módl się pracuj oraz liturgii będącej odzwierciedleniem 
                "tajemnic Chrystusa (chrystocentryzm) i Maryi (kult NMP)". Ważne 
                miejsce zajmował też kult Eucharystii, kult św. Bernarda z Clairvaux 
                oraz m.in. kult św. Urszuli i Jej Towarzyszek. Znalazło to bezpośrednie 
                odzwierciedlenie w liturgii i kalendarzach liturgicznych. Wśród 
                innych szczególnie ciekawym dla tzw. "klasztorów kolońskich" jest 
                wspomniany kult św. Urszuli i jej Towarzyszek. Początki tego kultu 
                w zakonie cystersów, z uroczystymi obchodami świąt, sięgają drugiego 
                dziesięciolecia XII wieku. Cystersi związali się z kultem męczenniczek 
                kolońskich, przez uroczystą translację szczątków kostnych "tysięcy 
                ciał podjętych z Pola św. Urszuli" w Kolonii do klasztoru w Altenbergu. 
                Wpisanie tego święta (21. października) do kalendarzy liturgicznych 
                i ugruntowanie kultu postępowało jednak stopniowo. Początkowo 
                mogły go bowiem rozwijać tylko te klasztory, które miały oddzielne 
                zezwolenia świeckich władz kościelnych i Kapituły Generalnej w 
                Cîteaux która jako jeden z elementów jedności zakonu pod szczególną 
                pieczą miała właśnie liturgię. Pierwsze oficjalne zezwolenie na 
                wprowadzenie obchodów tego święta do kalendarza liturgicznego 
                cystersi otrzymali na prośbę arcybiskupa Kolonii, który wstawił 
                się za cystersami swojej prowincji w Kapitule w 1217 roku. W następnych 
                latach Kapituła Generalna wydała kilka dalszych rozporządzeń dotyczących 
                tego święta. W 1260 roku na prośbę króla francuskiego Ludwika 
                IX, poleciła ona wprowadzić święto w całym zakonie z rytem 12 
                lekcji i jednej mszy, a w dwa lata później święto to zostało zrównane 
                z niedzielą i stało się dla mnichów dniem wolnym od pracy. Kapituła 
                podniosła je wówczas do rangi święta z "12 lekcjami i 2 mszami". 
                 
                       Na ziemiach polskich 
                świętą tą czczono już od XI wieku (m.in. w klasztorach benedyktyńskich) 
                i obchodzono jej święto we wszystkich diecezjach polskich. Od 
                ok. 1217 roku, po uzyskaniu zezwolenia Kapituły Generalnej, jej 
                kult stopniowo rozprzestrzeniał się w klasztorach cysterskich, 
                w tym m.in. w opactwach na ziemiach polskich, a szczególnie w 
                linii altenberskiej, tj. w Altenbergu, Łeknie, w Lądzie, w Obrze, 
                w Wągrowcu oraz kilku innych. 
                       Pierwsze bezpośrednie 
                ślady związane z wprowadzeniem tego święta w klasztorach cysterskich 
                na ziemiach polskich wiążą się właśnie z opactwem w Łeknie. W 
                1258 roku, na prośbę opata łekneńskiego Teodoryka, cystersi łekneńscy 
                i inne polskie klasztory wywodzące się z Altenbergu, otrzymały 
                od Kapituły Generalnej zezwolenie na obchodzenie święta "św. Urszuli 
                i Jej Towarzyszek (pierwotnie 11 tysięcy Dziewic)" i odprawianie 
                jednej mszy tygodniowo z dwunastoma czytaniami. Było to więc święto 
                uroczyste, ale nie zwalniało zakonników od pracy. Dopiero od 1262 
                roku stało się ono świętem obowiązującym. Ze względu na brak źródeł 
                nie wiadomo, czy wraz z zezwoleniem z 1258 roku do Łekna dotarły 
                pierwsze relikwie owych męczenniczek. Zabiegi o ich sprowadzenie 
                znamy dopiero z 1263 roku, kiedy to w dniu 23 czerwca, na prośbę 
                Andrzeja, kanonika gnieźnieńskiego i "amicorum suorum" (przyjaciół 
                naszych), zgromadzenie Dziewic Machabejskich w Kolonii przekazało 
                jedną głowę z innymi relikwiami. Wspomnianych w dokumencie przyjaciół 
                należy najprawdopodobniej identyfikować z cystersami z Łekna. 
                O tym, że relikwie te znajdowały się w opactwie łekneńsko-wągrowieckim 
                wiemy m.in. z informacji mówiącej o poświęceniu ołtarza w 1493 
                roku w nowo wzniesionym kościele klasztornym w Wągrowcu. Ołtarz 
                ten był bowiem dedykowany m.in. św. Urszuli i Jej Towarzyszkom. 
                Wnosić stąd można, że Łekno i jego filie, m.in. ze względu na 
                ich "kolońskie" pochodzenie, stanowiły ważne centrum tego kultu. 
                Na marginesie zauważyć tu też warto, że innym kolońskim wezwaniem 
                pielęgnowanym w klasztorze łekneńsko-wągrowieckim byli Trzej Królowie, 
                których relikwie znajdowały się w Kolonii. Dalsze informacje na 
                temat relikwii św. Urszuli i jej Towarzyszek przynosi nam następnie 
                wzmianka źródłowa z 23 października 1573 roku, z której wynika, 
                że opat wągrowiecki Andrzej Dzierżanowski dla kościoła jezuitów 
                pw. św. Stanisława w Poznaniu ofiarował pięć głów z orszaku św. 
                Urszuli z ołtarza głównego w kościele klasztornym w Wągrowcu. 
                Dar ten złożył na ręce Jakuba Wujka, pochodzącego z Wągrowca (jezuity, 
                tłumacza Biblii na język polski) i wiceprowincjała jezuitów ojca 
                Sunjera. Relikwie te do dzisiaj zachowały się w farze poznańskiej. 
                Te natomiast, które pozostały w klasztorze wągrowieckim spłonęły 
                w czasie pożaru w XVII wieku. 
                       Klasztor łekneński, 
                tak jak to bywa w życiu każdej wspólnoty, był targany różnymi 
                konfliktami wewnętrznymi. I tak np. w 1367 roku doszło w klasztorze 
                między zakonnikami do konfliktu na tle wyboru opata (Gotfryda 
                i Hermana). W 1394 roku klasztor łekneński, podobnie, jak lądzki, 
                o czym wspomnieliśmy wyżej, był w konflikcie z arcybiskupem gnieźnieńskim 
                Dobrogostem, który nałożył m.in. na ten klasztor obowiązek zapłacenia 
                dziesięcin od dziesięcin na rzecz Stolicy Apostolskiej. Zakonnicy 
                ze względu na posiadane prawo egzempcji, nie zastosowali się do 
                tych zarządzeń, w wyniku czego nałożono na nich ekskomunikę. Protestując 
                przeciw tym działaniom w dniu 13 grudnia 1394 roku brat Fryderyk, 
                profes łekneński, w katedrze gnieźnieńskiej, w obecności arcybiskupa 
                i innych duchownych, odczytał pismo protestacyjne, które miano 
                skierować do papieża Bonifacego IX. Dalszych losów tego protestu 
                nie znamy. Najprawdopodobniej jednak, właśnie ze względu na posiadane 
                prawo egzempcji, została uznana racja zakonników. Oprócz tego 
                w XIII i XIV wieku cystersi łekneńscy wiedli różnego rodzaju spory 
                z rodem Pałuków. 
                       Opactwo w Łeknie funkcjonowało 
                tylko do przełomu XIV/XV wieku. Decyzją opata Tylmana przeniesiono 
                je z Łekna do Wągrowca. Za datę początkową tego procesu przyjmuje 
                się rok 1396. Nie ma jednak pewności czy data ta jest w pełni 
                wiarygodna. W kontekście zachowanych źródeł i obecnego stanu badań 
                początek tego procesu możemy jedynie datować na początek lat dziewięćdziesiątych 
                XIV stulecia (ok. od ok. 1392-1396 do 1493). Decyzja o translokacji, 
                jak wynika m.in. z badań archoelogiczno-architektonicznych i lakonicznych 
                źródeł pisanych była prawdopodobnie spowodowana problemami inżynieryjno-technicznymi 
                związanymi ze statecznością kościoła klasztornego w Łeknie. Mogły 
                mieć na nią również wpływ inne czynniki, przede wszystkim gospodarcze, 
                o czym pośrednio wspomina dokument z 1394 roku, ale przyczyny 
                inżynieryjno-techniczne miały znaczenie decydujące. Wiązały się 
                one z procesem osiadania i stopniowej destrukcji kościoła. Proces 
                przenoszenia opactwa trwał ok. 100 lat - do 1493 roku. Przyczyny 
                owych przenosin znalazły swe odbicie w legendach i podaniach miejscowego 
                społeczeństwa. Jedna z nich, spisana już ok. II poł. XVI wieku, 
                głosi, że: 
                "Roku Pańskiego 1396. Ten opat [Tylman] przeniósł klasztor 
                z Łekna do Wągrowca - posiadłości klasztoru za panowania Władysława 
                Jagiełły, kiedy w katedrze gnieźnieńskiej przewodniczył Dobrogost. 
                Nie potrafimy odgadnąć (...) jakim powodem wiedziony i jakimi 
                impulsami poruszony opat Tylman przeniósł klasztor z Łekna, który 
                już dobrze korzenie swoje tam umocnił. Bo co do miejsca, wygląda 
                [ono] podobnie jak obecnie [tj. w XVI w.]. Czy zaś 
                zaradzając spokojniejszej swojej samotności to zrobili nie możemy 
                stwierdzić. Bo to co inni opowiadają, że wszyscy bracia klasztoru 
                łekneńskiego [zostali] zaproszeni na ucztę przez mieszkańców 
                Łekna ( ...), [a Łeknianie] wkrótce po zapadnięciu zmroku (...) 
                podpalili stos drewna w klasztorze łekneńskim, [cystersi] 
                zaś pijani spiesząc do ugaszenia pożaru przez jezioro, na którym 
                most był położony, złamali [go] na [swoją] zgubę, 
                [i] wkrótce zatonęli (...), nikt z mądrych nie ważył się 
                z tego potwierdzić. Oby była wiara u tych, którzy takie rzeczy 
                mówią". Później legenda ta obrosła w inne bardziej pikantne 
                wątki. 
                       W wyniku przeniesienia 
                opactwa do Wągrowca klasztor w Łeknie stopniowo schodził do rangi 
                "dawnego opactwa", zwanego od ok. XV-XVI w. Klasztorkiem, 
                a później stał się folwarkiem (grangią) opactwa wągrowieckiego. 
                       Po translokacji na miejscu 
                dawnego opactwa utworzono (kontynuowano dawne miejsce pochówków 
                przy klasztorze) cmentarz, dla którego pobudowano kaplicę cmentarną, 
                a teren wcielono do parafii w pw. św. Mikołaja w Tarnowie Pałuckim, 
                będącej pod patronatem cystersów wągrowieckich. W wyniku translokacji 
                większą część wyposażenia przewieziono do nowego opactwa, a pozostałą 
                przekazano do kościoła w Tarnowie i najprawdopodobniej do kaplicy 
                cmentarnej. W 1520 roku o Klasztorku i funkcjonującej tam 
                kaplicy (kościele) w sprawozdaniu powizytacyjnym Jana Łaskiego 
                zapisano, że Klasztorek to "wieś należąca do (...) parafii 
                [w Tarnowie Płuckim]. Mieszkańcy płacą na rzecz kościoła 
                jedynie meszne od każdego łanu, w wysokości dwóch korców żyta 
                i jednego owsa. Ponadto są zobowiązani każdego roku odpracować 
                trzy dni, wykonując prace niezbędne dla plebana. Z czynszów lub 
                dochodów z tejże wsi aktualny opat (wągrowiecki, na rzecz służby 
                sprawowanej każdego tygodnia w starym kościele, w tymże Klasztorku, 
                przez wspomnianego plebana albo jego wikariusza, jak jest przyrzeczone) 
                zobowiązany jest uiścić jedno wstane (sexagena) w pieniądzu, w 
                wartości i monecie polskiej. Pan opat ma też obowiązek dbać o 
                remont owego kościoła" (...). Kaplica na Klasztorku zaś,  
                "gdzie jak się powiada była pierwsza siedziba klasztoru wągrowieckiego 
                i skąd został klasztor przeniesiony do wspomnianego Wągrowca, 
                a mianowicie murowany kościół zwany Klasztorek [był pod opieką 
                plebana tarnowskiego]. W nim, od dawien dawna [rektor] ma obowiązek 
                każdego tygodnia odprawiać dwie msze w intencji fundatorów, sam 
                lub przez innego kapłana". 
                Cmentarz na Klasztorku przestał być użytkowany prawdopodobnie 
                jeszcze w XVI wieku, albowiem już w początkach XVII wieku kaplica 
                cmentarna była w ruinie, a zakonnicy w czasie prac ziemnych na 
                Klasztorku, jak podano w Kronice wągrowieckiej, wyjęte szczątki 
                kostne (część) przewieźli do kościoła klasztornego w Wągrowcu 
                i złożyli je "za wielkim ołtarzem". O dobrach należących do Klasztorku 
                wspomina się jeszcze w latach 1773-1775. W 1775 i 1776 mówi się 
                o tym miejscu, że był to obszar "opustoszały". Po roku 1793 nazwa 
                Klasztorek zanikła w źródłach, zachowała się jedynie wśród miejscowego 
                społeczeństwa. W wieku XIX i XX był to teren niezamieszkały - 
                pole uprawne. Do czasów współczesnych po dawnych zabudowaniach 
                architektonicznych klasztoru łekneńskiego na powierzchni nie zachowały 
                się żadne widoczne ślady. Zatarła się też pamięć i wiedza o miejscu 
                lokacji klasztoru w Łeknie. W nowszej literaturze bardzo często 
                lokalizowano klasztor łekneński m.in. w obrębie dzisiejszej wsi 
                Łekno, identyfikując kościół parafialny pw. św. Piotra i Pawła 
                w tej miejscowości z dawnym kościołem klasztornym. Od 1982 roku 
                w miejscu funkcjonowania klasztoru w Łeknie prowadzone są interdyscyplinarne 
                badania archeologiczno-architektoniczne i przyrodnicze, dzięki 
                którym coraz pełniej poznawane są jego dzieje, wygląd oraz różne 
                elementy życia zakonników cysterskich łekneńskiego opactwa.   | 
   
 
 
  
 
  
  
    III. Historia budowy i opis 
                reliktów architektonicznych kościoła i klasztoru w Łeknie.  | 
   
  
  
                   Kościół 
                i klasztor w Łeknie był budowany w kilku etapach. Jak wynika z 
                dokumentu fundacyjnego pierwszy obiekt sakralny, jak już powiedzieliśmy, 
                był wzniesiony w momencie uroczystego aktu fundacji w 1153 roku. 
                W porównaniu do kolejnych obiektów stawianych na tym miejscu był 
                to niewielki kościół - miejsce modlitwy - oratorium (faza A1). 
                Wzniesiono go wraz z niezbędnymi zabudowaniami klasztornymi, prawdopodobnie 
                w okresie od ok. 1150 (?) - 1153 roku. Pod względem cech przestrzenno-strukturalnych 
                był to obiekt zbudowany na planie prostokąta. Nawę od wschodu 
                poprzedzało prostokątne przęsło prezbiterialne i eliptyczna apsyda. 
                Od zachodu do nawy przylegał niewielki przedsionek ? kruchta. 
                Łączna długość oratorium wynosiła ok. 25 m; szerokość nawy do 
                14,6 m.; eliptyczna apsyda miała obwód ok. 13 m. Wymiary przęsła 
                prezbiterialnego wynoszą 6,5-6,8 x 6,2m, a jego powierzchnia całkowita 
                ok. 42m2; kruchta (zew.): dł.- ok. 5,5m, szer. ok. 6 m. Na dachu, 
                na wysokości końca nawy i początku prezbiterium (na wysokości 
                łuku tęczowego) znajdowała się wieżyczka sygnaturki z niewielkim 
                dzwonem, który wyznaczał rytm modlitwy i pracy zakonników w ciągu 
                doby. 
                       Pierwotne oratorium 
                rozbudowano następnie w I poł. XIII wieku (bardziej ogólnie ok. 
                1220-1260 lub szczegółowiej ok. 1220-1235?) - faza A-2. W trakcie 
                rozbudowy rozebrano kruchtę i fasadę zachodnią oratorium, przedłużono 
                elewację północną i południową. W wyniku tego powstał pełnoplanowy, 
                halowy obiekt sakralny o długości (zew.) ok. 42,5 m i szerokości 
                (zew.) ok. 14 - 14,6 m; długość nawy we wnętrzu wynosiła ok. 31,5m. 
                Kościół ten bez większych zmian funkcjonował do ok. I tercji XIV 
                wieku, kiedy to, jak wynika z badań archeologiczno-architektonicznych 
                i inżynieryjno-technicznych zaczął osiadać. W wyniku tego procesu 
                zaczęły się rysować i pękać jego mury, zagrożony był prawdopodobnie 
                też strop. Proces osiadania i związane z nim problemy techniczne 
                trwały dłuższy okres. Przyczyną tego stanu rzeczy było posadowienie 
                północnej arterii fundamentów kościoła na wcześniejszych warstwach 
                osadniczych (ziemianki i relikty drewniano-ziemnego wału grodu), 
                w wyniku czego przez oddziaływanie siły pionowej fundamentów i 
                murów kościoła na niestabilne podłoże doszło do utraty stateczności, 
                co w konsekwencji mogło prowadzić do katastrofy budowlanej. Starano 
                się zapobiec temu zjawisku wznosząc przy fasadzie zachodniej drugą 
                fasadę A2-2, o bardzo głębokich fundamentach, osadzonych na podłożu 
                stałym. Fundament tej fasady miał szerokość 2,6 m. W środkowej 
                części nowej fasady zachodniej znajdowało się wejście z portalem. 
                W wejściu tym odsłonięto dwa stopnie schodowe o dł. ok. 5,25 m. 
                Oprócz tego od strony północnej, na całej długości fazy A-2 wzniesiono 
                7 przypór łukowych, tzw. reparacyjnych, które miały zabezpieczać 
                najbardziej zagrożoną część obiektu. W wyniku tych zabiegów kościół 
                uzyskał długość ok. 45,5 m. W tej formie obiekt przetrwał prawdopodobnie 
                do translokacji. O czasie kłopotów inżynieryjno-technicznych związanych 
                z tym kościołem dowiadujemy się z dwóch niezależnych źródeł. Pewnych 
                danych dostarczają nam m.in. wspomniane wyniki badań architektonicznych 
                fasady A2-2 i źródła pisane. Na podstawie analizy charakterystycznych 
                cech konstrukcji fasady A2-2, m.in. w oparciu o występowanie w 
                niej skarp przyściennych i narożnych, można datować ją na okres 
                od ok. 1230 do ok. 1330. Uściślenie tej datacji daje dokument 
                Maćka z Obornik z 1339 roku, w którym po śmierci ojca Rudgera 
                potwierdza on nadanie, darowanej wcześniej przez jego ojca jatki 
                w Obornikach, "ac reperacione pr[a]edicti monasterii", 
                tj. na reparację i chwałę klasztoru. Tak więc musiało to mieć 
                miejsce przed rokiem 1339. 
                       Przy północno-wschodniej 
                i północno-środkowej części elewacji północnej kościoła odsłonięto 
                relikty fundamentów z różnych faz budowy. Część z nich interpretuje 
                się jako fundamenty zakrystii, pozostałe zaś prawdopodobnie jako 
                kaplice (w tym kaplice grobowe) lub bliżej nie określone jeszcze 
                pomieszczenia dla zakonników (?). Nawa kościoła była przykryta 
                stropem, nie znaleziono bowiem żadnych elementów architektonicznych 
                mogących świadczyć o będącym w tym kościele sklepieniu. Dach był 
                kryty dachówką, której szczątki odkryto w trakcie badań archeologicznych. 
                       Po translokacji na miejscu 
                dawnego kościoła klasztornego na jego reliktach, przy częściowym 
                wykorzystaniu jego fundamentów postawiono kaplicę cmentarną. Jej 
                powstanie, według dotychczasowych ustaleń, datuje się na ok. poł. 
                XV wieku (?). W początkach XVII wieku była ona już w destrukcji. 
                Był to obiekt jednonawowy, późnogotycki zbudowany na planie prostokąta 
                z nie wydzielonym prezbiterium, o wymiarach ok. 14,25 x 9 m. Wokół 
                niego funkcjonowało rzędowe, wielowarstwowe cmentarzysko szkieletowe. 
                       Zabudowa klasztoru w 
                Łeknie skupiała się na południe od kościoła. Miała ona typowy 
                układ, jakim charakteryzują się wszystkie klasztory cysterskie, 
                z zabudowaniami od strony zachodniej, południowej i wschodniej, 
                z wirydarzem pośrodku. W środku wirydarza znajdowała się cembrowana 
                kamiennymi ciosami studnia, w której do dziś bije źródełko. W 
                skrzydle południowym, zgodnie z zasadami rozmieszczenia pomieszczeń 
                "funkcyjnych" w obrębie klasztoru, znajdowała się kuchnia i refektarz. 
                Bardzo mocno zniszczone relikty kuchni odsłonięto w jego części 
                południowo-zachodniej, z fragmentarycznie zachowanym fundamentem 
                pieca kuchennego, "cysterną" (?) na wodę i kanałem odprowadzającym 
                nieczystości na zewnątrz klasztoru. W skrzydle wschodnim znajdował 
                się kapitularz. Furta (tzn. wejście w obręb zabudowań klasztornych) 
                z parlatorium (rozmównicą) znajdowała się w północno-zachodniej 
                części skrzydła zachodniego. Charakter odkrytych fundamentów, 
                na obecnym etapie badań, wydaje się świadczyć, że większa część 
                zabudowań klasztornych była drewniana lub wykonana w technice 
                szachulcowej (?). Badania zabudowań klasztornych są prowadzone 
                od niedwana, nie możemy więc jeszcze podać więcej szczegółów na 
                ten temat. 
                       Przybliżony widok obiektów 
                sakralnych i klasztornych w Łeknie został przedstawiony na medalionach 
                dwóch tablic filiacyjnych klasztoru altenberskiego z ok. 1517 
                roku. Jeden znajduje się w "Rituale Ordinis Cisterciensis" 
                przechowywanym w Bibliotece Uniwersyteckiej w Düsseldorfie (sygn. 
                Ms C 38.f.Ir), a drugi w tzw. Kronice Altenberskiej w Hauptstaatsarchiv 
                w Düsseldorfie (sygn. Altenberg Kloster, Rep. u. Hs. 3a). Medalion 
                z "Kroniki Altenberskiej" przedstawia widok klasztoru łekneńskiego 
                od strony południowo-zachodniej. Zobrazowano na nim kościół typu 
                halowego bez transeptu z okalającymi go rozproszonymi zabudowaniami. 
                Na kościele znajdowały się dwie sygnaturki. Rycina ta powstała 
                ok. 1517 roku za czasów opata altenberskiego Henryka IV Ruffera. 
                W oparciu o to przedstawienie ikonograficzne i relikty odsłoniętych 
                dotychczas fundamentów staraliśmy się dokonać przybliżonej, przestrzennej 
                rekonstrukcji bryły kolejnych kościołów łekneńskiego opactwa cystersów. 
                Dopiero na tej podstawie nieistniejąca dziś bryła kościoła zaczyna 
                się jawić jako monumentalny, szczególnie w drugiej fazie rozbudowy, 
                obiekt sakralny, który przez kilka wieków dominował w łekneńskim 
                krajobrazie. 
                       Jak wynika z zapisów 
                w Kronice wągrowieckiej, po translokacji, w XVI wieku "starożytne 
                ruiny klasztoru" na Klasztorku były bazą surowcową dla nowowznoszonych 
                budynków sakralnych w mieście Łeknie (kościół parafialny) i Wągrowcu 
                (fara). W okresie późniejszym, szczególnie w wiekach XVIII-XX 
                kamienie i cegły w dalszym ciągu były pozyskiwane z Klasztorku 
                m.in. do budowy muru cmentarnego przy kościele pw. św. Mikołaja 
                w Tarnowie Pałuckim, brukowania dróg, budowy okolicznych domów 
                w Tarnowie Pałuckim, w Łeknie i w innych pobliskich miejscowościach. 
                Wykorzystywano je także do budowy grobowców na cmentarzach parafialnych 
                w Łeknie itp. 
                       W wyniku badań archeologicznych, 
                w obrębie klasztoru i kościoła odkryto duże ilości ceramiki naczyniowej, 
                ceramikę budowlaną, płytki posadzkowe, fragmenty szkieł witrażowych, 
                obrabiane ciosy kamienne, zabytki metalowe, monety, w tym m.in. 
                grosze praskie, grosz turoński Filipa IV Pięknego (z ok. 1305 
                r.), najprawdopodobniej przywieziony do Łekna przez cystersów 
                z obszarów nadreńskich, brakteat guziczkowaty z wyobrażeniem NMP 
                (?) z końca XII wieku (ok. 1180-1195). W Tarnowie, przy kościele 
                św. Mikołaja znaleziono zaś 6 halerzy Wilhelma V (1539-1592) pochodzące 
                z księstwa Jülich-Clave-Berg, tzn. z księstwa, na obszarze 
                którego funkcjonował klasztor w Altenbergu i inne. 
                       Do szczególnie ważnych 
                należy zaliczyć gipsowe detale architektoniczne. W latach 1985-1987 
                odkryto 302 ich fragmenty. Z liczby tej 257 było ornamentowanych 
                (ok. 85% zbioru). Wiele z nich miało na sobie ślady polichromii 
                (tak reliefowane, jak i tynk). Detale znaleziono w warstwach zalegających 
                wewnątrz (ok. 88,04% ich ogólnej liczby) i na zewnątrz rotundy 
                i oratorium (ok. 11,96% całego zbioru). Wśród motywów zdobniczych 
                występowały: motywy zoomorficzne i geometryczno-roślinne w postaci 
                palmet, półpalmet, "wolich oczek", motywu rybiej łuski, kiści 
                winnego grona, fragmentów kompozycji rozetalnej z kwiatów lilii, 
                cztero i ośmolistnych rozetek, wałków itp. Polichromia odkryta 
                na detalach i na tynku miała układ trójwarstwowy. Pierwszą warstwę 
                stanowiła biel, drugą - biel, żółcień lub dwa rodzaje czerwieni, 
                te z kolei pokrywała warstwa bieli. Świadczy to prawdopodobnie 
                o wielokrotnym przemalowywaniu detali. Polichromia zachowała się 
                w stanie szczątkowym niewiele więc można powiedzieć o motywach 
                zdobniczych wykonanych na nich techniką malarską. 
                       Detale łekneńskie, biorąc 
                pod uwagę materiał, z którego zostały wykonane, stanowią bardzo 
                nieliczne zabytki tego typu na ziemiach polskich. Obecnie oprócz 
                łekneńskich znamy kilka prawie identycznych przykładów z katedry 
                metropolitarnej w Gnieźnie, które datuje się na II poł. XII wieku.. 
                Prawdopodobnie zostały one wykonane przez tą samą strzechę budowlaną. 
                Datacja tych zabytków nie została jeszcze dokładnie ustalona; 
                w świetle najnowszych badań wydaje się jednak, że prawdopodobnie 
                należy je wiązać z oratorium cysterskim (?). Badania nad tym problemem 
                jeszcze trwają.   | 
   
  
 
  
                   Wraz 
                z końcem średniowiecza, w wyniku wspomnianej translokacji, klasztor 
                w Łeknie przestał funkcjonować w swojej pierwotnej formie. Nowa 
                siedziba "szarych mnichów", jak nazywano cystersów, powstała w 
                Wągrowcu. Nosiła ona wezwanie Wniebowzięcia NMP i świętych Piotra 
                i Pawła. Na miejsce jej budowy przeznaczono teren zlokalizowany 
                w południowo-wschodniej części dzisiejszego miasta, na wyspie 
                otoczonej rozlewiskami rzeki Wełny i Nielby (na Prostyni, zwanej 
                Prostorzeczem), na południe od Jeziora Durowskiego i zachód od 
                rozwijającego się od ok. 1381 roku ośrodka miejskiego, zwanego 
                później Podklasztorzem. Klasztor ten funkcjonował tam do kasaty 
                w 1835/36 roku, ale to już dalsza historia, barwnych i burzliwych 
                dziejów opactwa cysterskiego Łekno-Wągrowiec.  | 
   
  
 
 
  
                   Relikty 
                klasztoru w Łeknie ze względów konserwatorskich, po badaniach 
                archeologiczno-architektonicznych są zabezpieczane ziemią. W terenie 
                można więc oglądać tylko miejsce, gdzie klasztor ten stał. Teren 
                wykopalisk jest udostępniany zwiedzającym tylko w czasie wykopalisk 
                - w miesiącu lipcu. 
                       W perspektywie na miejscu 
                dawnego klasztoru w Łeknie (stan. Ł3) przewiduje się utworzenie 
                skansenu archeologiczno-architektonicznego.  | 
   
 
 
  
 
  
 
  
                   Dzieje 
                opactwa cysterskiego w Łeknie są przedmiotem badań już od ponad 
                100 lat. Obszerne zestawienie literatury i źródeł dotyczących 
                dziejów tego klasztoru zostało ostatnio zebrane m.in. w pracy 
                Monasticon Cisterciense Poloniae i niektórych opracowaniach 
                cytowanych w bibliografii niniejszej książki. 
                       Szczególnie ważne znaczenie 
                dla pełnego poznania dziejów tego opactwa i wszelkich przemian 
                osadniczo-kulturowych i środowiska naturalnego, tak przed jego 
                fundacją, w okresie jego funkcjonowania i potem, mają interdyscyplinarne 
                badania prowadzone nad łekneńskim kompleksem osadniczym od 1982 
                roku. Prowadzi je interdyscyplinarny zespół kierowany przez autora 
                niniejszego opracowania, składający się ze specjalistów różnych 
                dyscyplin naukowych. W jego stały skład wchodzą obecnie: dr Maciej 
                Przybył - Muzeum Archeologiczne w Poznaniu (historyk archiwista), 
                dr Elżbieta Miłosz - Instytut Antropologii UAM (antropolog), mgr 
                Tomasz Kasprowicz - Muzeum Archeologiczne w Poznaniu (archeolog), 
                mgr Piotr Namiota - Instytut Historii UAM (historyk; fotograf, 
                rysownik), dr Krystyna Milecka - Zakład Biogeografii i Paleoekologii 
                Czwartorzędu UAM (palinolog), dr Joanna Ewa Strzelczyk - Zakład 
                Biogeografii i Paleoekologii Czwartorzędu UAM, dr Michał Kupczyk 
                - Zakład Biologii i Ekologii Ptaków UAM (ornitolog), dr Zbigniew 
                Celka - Zakład Taksonomii Roślin UAM, dr Beata Messyasz - Zakład 
                Hydrobiologii UAM, dr Barbara Nagengast - Zakład Hydrobiologii 
                UAM, dr inż. Daniel Makowiecki - Instytut Archeologii i Etnologii 
                PAN w Poznaniu (archeozoolog). Z zespołem współpracowali wcześniej 
                (obecnie na emeryturze): mgr Ludwik Fijał (historyk, rysownik 
                IH UAM) i mgr Ewa Springer (archeolog, IHKM w Poznaniu) oraz śp. 
                dr Sławomir Skibiński (konserwator zabytków, chemik, UMK Toruń). 
                W zależności od aktualnych potrzeb badawczych, do badań zespołu 
                byli i są angażowani inni specjaliści, w tym m.in, prof. Leon 
                Kozacki (geograf, UAM), prof. Janusz Skoczylas (geolog, UAM), 
                prof. dr hab. Maria Poksińska (konserwator zabytków, chemik, UMK 
                Toruń), prof. Tomasz Goslar (fizyk UAM, specjalista badań metodą 
                14C), prof. Tomasz Ważny (dendrochronolog, UMK Toruń), prof. Stanisław 
                Suchodolski (numizmatyk, IHKM PAN w Warszawie), prof. Aleksander 
                Grygorowicz (architekt urbanista, Politechnika Poznańska), prof. 
                Tomasz Siwiński (artysta plastyk, ASP w Poznaniu), mgr Andrzej 
                Sikorski (archeolog, Instytut Prahistorii UAM) i inni. Wyniki 
                ich badań publikowane są w Studiach i materiałach do dziejów Pałuk 
                oraz innych opracowaniach.  
                       Wysiłek naukowy tych 
                badaczy pozwolił bardzo szeroko spojrzeć na kolejne etapy przemian, 
                jakie zachodziły na przestrzeni dziejów w łekneńskim kompleksie 
                osadniczym, ukazując jednoznacznie bezwzględną potrzebę wszechstronnej 
                współpracy specjalistów z wielu dziedzin, dla wiarygodniejszego, 
                barwnego i pełnego dynamizmu zobrazowania życie i dzieł naszych 
                przodków. 
                       Dzięki temu możemy dziś 
                powiedzieć, ujmując to nieco w poetyckiej formie, że w wyniku 
                ich pracy i wiedzy "nieme kamienie łekneńskiego kompleksu osadniczego 
                i klasztoru pw. NMP i św. Piotra zaczęły mówić". 
  
                       Za dotychczasową współpracę 
                wszystkim bardzo serdecznie dziękuję!  | 
   
  
 
  
 
  
  
    Słowniczek ważniejszych terminów.  | 
   
  
  
    ambona - kazalnica, jeden z głównych elementów 
                wyposażenia kościoła, służy do odczytywania tekstów liturgicznych, 
                wygłaszania kazań.
  
				apsyda - aneks na planie półkolistym, przylegający najczęściej do prezbiterium, transeptu.
  
				beneficjum - dobrodziejstwo; w prawie kanonicznym urząd kościelny z własnym uposażeniem; w średniowieczu nadanie gruntu wasalowi przez seniora; potocznie uposażenie klasztoru, kościoła.
  
				brakteat - cienka moneta wybijana jednostronnie, wypukła na awersie; brakteat guziczkowy wyglądem zewnętrznym ,wypukłym awersem, przypomina guzik.
  
				bulla - pieczęć papieska, z reguły ołowiana; krążek o średnicy ok. 2,5-3,5 cm, zawieszona na konopnych sznurach do dokumentu; nazwa bulli przeszła na oznaczenie dokumentów nią uwierzytelnianych.
  
				cellarium - podręczny magazyn konwentu zwykle zajmujący pomieszczenia piwniczne lub zagłębione w ziemię.
  
				coenobium - tu: zamknięty zespół obiektów przeznaczonych na siedzibę mnichów; inaczej klasztor.
  
				chór - patrz prezbiterium.
  
				chór muzyczny - chór śpiewaczy, empora organowa, pomieszczenie na instrument muzyczny.
  
				dziesięcina - stały podatek płacony przez ludność na rzecz kościoła wynoszący dziesiątą część zbiorów lub dochodów (w Polsce od XI - XIX w.); 
				w wyniku nadania ich przez kościół klasztorowi stanowiły one bardzo ważne źródło jego dochodów.
  
				egzempcja - wyjęcie określonego miejsca lub osoby fizycznej czy prawnej (np. zakon) spod zwyczajowej władzy ordynariusza miejsca (biskupa) i 
				poddanie bezpośrednio wyższemu przełożonemu kościelnemu lub zakonnemu; inaczej wyjęcie spod jurysdykcji biskupiej.
  
				ekskomunika - kościelna kara poprawy, klątwa; w łac. excommunicatio - wyłączenie ze społeczności wiernych.
  
				empora - rodzaj galerii lub trybuny wspartej na kolumnach, głównie w kościołach, mającej na celu powiększenie powierzchni dla uczestników 
				nabożeństwa (np. empora chóru muzycznego; empora organowa).
  
				erekcja - (łac. erigare -> wznosić) akt prawny kompetentnego przełożonego kościelnego, powołującego do istnienia urząd kościelny, 
				beneficjum kościelne, instytucję kościelną; dzięki erekcji nowo powstała jednostka uzyskuje osobowość prawną.
  
				fundacja - osoba prawna powołana do życia przez akt fundacji, mocą którego założyciel (fundator) przeznaczył pewien majątek na oznaczone 
				cele, ustanawiając zarazem sposób jego administrowania; fundacja jest instytucją prawa kanonicznego.
  
				fundator - (łac. fundare -> zakładać) twórca (osoba fizyczna albo moralna), założyciel instytucji kościelnej, dający jej podstawy duchowe i 
				materialne; osoba która ofiarowała grunt pod budowę kościoła (klasztoru), czy też wzniosła go ze swych funduszów lub zapewniła uposażenie dla 
				beneficjum kościelnego; w przeszłości fundator nadawał też pewne przywileje i prawa; osobę fundatora ogłasza się podczas nabożeństw, a imiona 
				wpisuje się do roczników kościelnych (nekrologów). 
  
				fraternia - pomieszczenie w budynku klauzury przeznaczone dla wspólnej pracy.
  
				grzywna - pierwotnie nazwa wiązki skórek zwierząt futerkowych lub naszyjnika jako jednostki płatniczej, a także jednostka wagowo pieniężna.
  
				habit - prosta, długa szata, bez wcięcia w pasie, o rękawach dość szerokich, prostych, wszytych bez podkroju; płasko rozłożona przypomina 
				kształtem literę T; przewiązana w talii paskiem (różnym w różnych zakonach) lub sznurkiem.
  
				halowy kościół - budowla sakralna, w której wszystkie nawy mają jednakową wysokość, a nawa główna pozbawiona okien oświetlana jest za 
				pośrednictwem okien naw bocznych.
  
				hypokaustum - pomieszczenie pod podłogą wspartą na niskich słupkach z cegły, wypełnione powietrzem nagrzanym w pobliskim piecu; inaczej system ogrzewniczy.
  
				immunitet - prawo niepodlegania temu co ciąży na innych; w średniowieczu całkowite lub częściowe zwolnienie ludności w dobrach feudała (tu klasztoru) 
				od powinności na rzecz państwa (immunitet ekonomiczny) lub wyłączenia jej (tu klasztoru) spod sądownictwa urzędników książęcych (immunitet sądowy).
  
				infuła - mitra, w kościele katolickim uroczyste nakrycie głowy biskupów, składające się z dwóch trójkątów sferycznych, połączonych prostą opaską, z dwoma
				 wiszącymi z tyłu taśmami; często wykonana z bardzo kosztownych materiałów.
  
				 interdykt - w kościele rzymskokatolickim kara kościelna nałożona na osoby albo terytorium, zakazująca przyjmowania pewnych sakramentów i 
				 odprawiania niektórych czynności kultu religijnego.
  
				 kapelan - duchowny spełniający funkcje liturgiczne przy kaplicy zakonnej, szpitalnej itp.; capelanus (w średniowieczu) - kapelan, sekretarz królewski.
  
				 kapituła - zgromadzenie przełożonych (m.in. zakonu).
  
				 Kapituła Generalna Cystersów - zgromadzenie (zjazd) przełożonych (opatów) wszystkich istniejących klasztorów, stanowiąca dla całego zakonu 
				 władzę ustawodawczą i sądowniczą; odbywała się raz w roku, od 14 września, tj. od dnia Podwyższenia Krzyża Świętego (dzień lub kilka dni).
  
				kapitularz - jedno z pomieszczeń klasztoru, sala reprezentacyjna przeznaczona na miejsce zebrań kapituły i zakonników, usytuowane zazwyczaj w 
				skrzydle wschodnim zabudowań klasztornych przy krużganku, w sąsiedztwie prezbiterium kościelnego.
  
				klasztor - zamknięty zespół budynków lub pomieszczeń, miejsce wspólnego zamieszkania zakonników lub zakonnic.
  
				klauzura - w klasztorach ściśle określona część, do której nie mają wstępu obcy (przede wszystkim osoby płci odmiennej) i której zakonnicy nie 
				mogą opuszczać bez zgody przełożonego.
  
				konfrater - współtowarzysz, członek bractwa (świecki członek wspólnoty).
  
				konwent - tu: zespół zakonników mających prawo głosu na zebraniach dotyczących spraw zakonu, klasztoru.
  
				konwers - brat świecki nie posiadający święceń, wykonujący w klasztorze prace fizyczną.
  
				korzec - miara pojemności materiałów sypkich; np. w latach 1787-1857 korzec galijski = 123 litry; jego pojemność w zależności od okresu i regionu jest zróżnicowana.
  
				kruchta - przedsionek kościoła poprzedzający główne wejście, czasami osobna jednokondygnacyjna przybudówka.
  
				krużganek - ciąg komunikacyjny biegnący wzdłuż zewnętrznych ścian budynku, najczęściej od strony dziedzińca (wirydarza), z jednej lub kilku stron, 
				w jednej lub kilku kondygnacjach, otwarty arkadami filarowymi lub kolumnowymi; był on ważną częścią składową klasztoru, otaczając w kondygnacji parterowej wirydarz.
  
				łan - miara powierzchni rolnej; np. łan frankoński do 1819 roku = 258.554 m2.
  
				magdeburskie prawo - prawo miejskie Magdeburga, które od końca XII wieku było wzorem prawno-organizacyjnym dla innych miast wschodnioniemieckich,
				 od XIII w. przyjmowane w miastach polskich lokowanych na tzw. "prawie niemieckim".
  
				 majuskuła - wielka litera alfabetu; pismo majuskułowe, wersalikowe.
  
				 mensa - monolitowa płyta z piaskowca lub marmuru stanowiąca zasadniczą część ołtarza, często w kształcie sarkofagu lub bloku, w mensie znajduje
				  się kwadratowe wydrążenie na relikwie męczenników.
  
				  minuskuła - mała litera alfabetu; pismo minuskułowe, tekstowe.
  
				nawa - część wnętrza kościoła przeznaczona dla wiernych, często podzielona kolumnami, filarami lub arkadami na nawę główną (pośrodku) i nawy boczne.
  
				nekrolog - księga zmarłych, tu: zakonników, darczyńców klasztoru i osób współpracujących z klasztorem; odnotowywano w nich też m.in. śmierci władców itd.; 
				zmarły zapisany jest tam pod dniem swojej śmierci, z podaniem krótkiej informacji o nim. W tym dniu zakonnicy byli zobowiązani do modlitw za dusze danego zmarłego.
  
				nowicjat - okres próbny w zakonie, który muszą odbyć kandydaci do zakonu lub dom zakonny, w którym nowicjusze odbywają swój nowicjat zwykle pod zwierzchnictwem 
				mistrza nowicjatu.
  
				obserwancja - (łac. observantia -ae) przestrzeganie reguły zakonnej.
  
				opactwo - klasztor liczący przynajmniej ok. 12 mnichów, którym zarządza opat (ojciec klasztoru); inaczej też zabudowania klasztoru z siedzibą opata.
  
				oratorium - "dom modlitwy", gdzie odbywały się nabożeństwa (mniejszy kościół).
  
				pastorał - w kościele rzymskokatolickim, wysoka laska wykonana przeważnie z metalu, zakończona u góry spiralą, tzw. krzywaśnią, bogato zdobiona; oznaka godności
				 biskupiej lub opackiej.
  
				 paliusz - w liturgice rzymskokatolickiej wełniana biała taśma o szerokości ok. 7 cm, ozdobiona sześcioma czarnymi krzyżykami, noszona na ramionach, 
				 opadająca w formie trójkąta na piersi i plecy; używana od V wieku przez papieży, od XIII wieku przez arcybiskupów.
  
				Pałuki - region historyczny i etnograficzny, położony w północno - wschodniej części Wielkopolski, między górnym i środkowym biegiem rzeki Wełny i Noteci.
				 Od wschodu graniczą z Kujawami, od północy z Krajną; na jego obszarze leży m.in. Biskupin, Żnin, Łekno, Wągrowiec. 
  
				 patrocinium - tu: pod patronatem, opieką (świętego); inaczej też wezwanie (kościoła).
  
				 parlatorium - rozmównica, sala klasztorna przeznaczona do rozmów z osobami świeckimi.
  
				 portal - ozdobne obramowanie otworu wejściowego, na które składają się elementy architektoniczne i rzeźbiarskie.
  
				 "prawo niemieckie" - zespół norm zachodnioeuropejskich prawa feudalnego przyjmowanych w Polsce od pocz. XIII w. za pośrednictwem Niemiec. 
				 Początkowo prawo ludności napływowej, później - wzór prawno-organizacyjny przy lokacji polskiej wsi na prawie czynszowym oraz organizacji samorządowej miasta.
  
				 predella - część ołtarza spoczywająca na mensie, stanowiąca podstawę retabulum, często rzeźbiona lub zdobiona malowidłami.
  
				 prezbiterium - część wewnętrzna kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, mieszcząca ołtarz główny, stalle (ławy); inaczej chór; zazwyczaj wydzielona od
				  nawy głównej lekkim podwyższeniem, balustradą i tęczą; wyodrębniona także w bryle zewnętrznej.
  
				  profes - zakonnik po złożonych ślubach zakonnych.
  
				  przypora - skarpa, pionowy element konstrukcyjny w formie prostego lub uskokowego filara przyściennego; wzmocnienie ściany budynku.
  
				  refektarz - pomieszczenie w budynku klasztornym przeznaczone do spożywania posiłków; inaczej jadalnia; znajdował po przeciwnej stronie kościoła,
				   najczęściej w południowym skrzydle klasztoru.
  
				   regalia - regale, w średniowieczu uprawnienia gospodarcze przysługujące wyłącznie panującemu, prawa te panujący mógł przekazać na określonych
				    obszarach np. klasztorowi.
  
					retabulum - nastawa ołtarzowa ustawiona w tylnej części ołtarza na mensie ołtarzowej lub osobnej podbudowie.
  
					sklepienie - konstrukcja budowli wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego, cegły, służąca do przykrycia określonej powierzchni budynku.
  
					strop - zespół elementów konstrukcyjnych rozdzielających w poziomie poszczególne kondygnacje budynku lub ograniczający go od góry; np. strop
					 drewniany wykonany z belek opartych na ścianach nośnych budynku.
  
					 strzecha budowlana - średniowieczna organizacja budowlana skupiająca rzemieślników różnych specjalności dla zrealizowania wielkich przedsięwzięć 
					 budowlanych, np. takich jak klasztory.
  
					 sygnaturka - mały dzwon kościelny umieszczony zwykle w wieżyczce nad prezbiterium lub na skrzyżowaniu naw; także nazwa takiej wieżyczki.
  
					 szachulcowa konstrukcja - (inaczej mur pruski), której szkielet stanowi drewniane belki, a konstrukcje pola między nimi wypełnione są cegłą lub gliną.
  
					szkaplerz - część stroju zakonnika noszona na habitach; długi prostokątny płat sukna szerokości klatki piersiowej, wkładany przez okrągły otwór pośrodku,
					 jeden koniec szkaplerza opada na piersi, a drugi na plecy , do dolnego brzegu habitu; w wielu zgromadzeniach zakonnych obowiązuje kaptur przyszyty najczęściej
					  do krótkiej sięgającej łokci mozetty (pelerynki).
  
					  tabernakulum - mała, zamykana na klucz szafka stojąca pośrodku tylnego brzegu mensy ołtarzowej, przeznaczona do przechowywania hostii i komunikantów.
  
					  transept - nawa poprzeczna w stosunku do nawy głównej i prezbiterium.
  
					  translokacja - (łac. transfero, -tuli, -latum, - ferre) oznacza przeniesienie (przemieszczenie) z jednego miejsca na drugie; translokacja opactwa odnosi
					   się do zmiany siedziby i przeniesienia konwentu ze starego do nowego klasztoru.
  
					   uncjała - pismo złożone z zaokrąglonych, oddzielnych majuskuł.
  
					   wirydarz - zwykle prostokątny lub kwadratowy dziedziniec wewnątrz zabudowań klasztornych, otoczony krużgankami otwierającym się do niego arkadami, z 
					   ogrodem i ustawioną pośrodku lub od strony południowej (blisko refektarza i kuchni) studnią.
  
					  zakon - organizacja religijna grupująca ludzi prowadzących wspólne życie, oparte na określonej regule, mająca na celu realizowanie wzorów życia religijnego
					   w sposób bardziej rygorystyczny i doskonalszy niż czynią to przeciętni wyznawcy danej religii.
  
					   zakrystia - boczne pomieszczenie w świątyni, przylegające do prezbiterium, przeznaczone do przechowywania szat i sprzętów liturgicznych i przygotowania się kapłana.   | 
   
 
 
  
 
  
 
  
    
Callier E., 
Kronika żałobna utraconej w granicach W.X. Poznańskiego ziemi polskiej. Powiat wągrowiecki, Poznań 1894.
  
Depdolla W., 
Geschichte des Klosters Lekno-Wongrowitz, Lekno 1917.
  
Dobosz J., 
Dokument fundacyjny klasztoru cystersów w Łeknie, Studia i materiały do dziejów Pałuk, red. A.M.Wyrwa, Poznań 1989, t. I, s. 53-83
  
Hockenbeck H., 
Beiträge zur Geschichte des Klosters und der Stadt Wongrowitz, Leipzig 1879-1883, t. 1-3
  
Jurek T., 
Dokumenty fundacyjne opactwa w Lądzie, Roczniki Historyczne 66(2000), s. 7-53
   
Kodeks Dyplomatyczny Wielkopolski, Poznań (i Warszawa- Poznań ) 1877-1999, t. I-XI
  
Kronika Wągrowiecka, [miejsca przechowywania]: oryginał, w: Archiwum oo. Cystersów w Wąchocku (brak sygnatury); kopia mikrofilmowa i ksero z tejże w posiadaniu autora
  
Kürbis B., 
Cystersi w kulturze polskiego średniowiecza. Trzy świadectwa z XII wieku, w;
 B. Kürbis, Na progach historii II, Poznań 2001, s. 221-241
  
Łaski J., 
Liber beneficjorum archidiecezji gnieźnieńskiej, wyd. J. Łukomski, J. Korytkowski, Gniezno 1880, t. I
  
Monasticon Cisterciense Poloniae, red. A.M. Wyrwa, J. Strzelczyk, K. Kaczmarek, Poznań 1999, t. 1-2
  
Nekrolog łekneńsko-wągrowiecki, w:
Archiwum Archidiecezjalne w Poznaniu, sygn. AZ 4/14
  
     
Przybysz T., 
Z dziejów wielkiej własności ziemskiej w XIII i XIV w. Spór klasztoru cystersów w Łeknie z rodem Pałuków, Zeszyty Naukowe UAM-Historia 8(1967), s. 195-204
  
Studia i materiały do dziejów Pałuk, red. A.M. Wyrwa, Poznań 1989-2003, t. I- IV
  
Śliwiński J., 
Latyfundium opactwa cystersów w Łeknie. Zarys dziejów od połowy XII do końca XIV wieku, Olsztyn 1995
  
Winter F., 
Die Cistercienser des nord?stlichen Deutschlands. Ein Beitrag zur Kirchen und Kulturgeschichte des deutschen Mittelalters, t. 1-3, Gotha 1868-1871 (Neudruck Sciuentia Verlag Aalen, Darmstadt 1960)
  
Wyrwa A.M., 
Procesy fundacyjne wielkopolskich klasztorów cysterskich linii altenberskiej, Poznań 1995 (tu bogata bibliografia)
  
Wyrwa A.M.,  
Translokacja opactwa z Łekna do Wągrowca. Czas, inicjator i przyczyny translokacji w świetle źródeł pisanych, archeologicznych i podań. Próba naświetlenia problemu, w:
Translokacja opactwa z Łekna do Wągrowca, pod red. A.M. Wyrwy, Wągrowiec 1998, s. 13-41
  
Wyrwa A.M., 
Opactwo cysterskie Łekno-Wągrowiec (1153-1835/36). Zarys dziejów, Wągrowiec-Poznań 1998 (tu bogata bibliografia)
  
Wyrwa A.M., 
 Powstanie zakonu cystersów w świetle Exordium Parvum i pierwszy klasztor tego zakonu na 
 ziemiach polskich, Nasza Przeszłość 90(1998), s. 5-34
  
Wyrwa A.M.,  
Łekno-Wągrowiec, w:
Monasticon Cisterciense Poloniae, red. A.M. Wyrwa, J. Strzelczyk. K. Kaczmarek, Poznań 1999, t. 1, s. 230-250 (bogata bibliografia)
  
Wyrwa A.M., 
Drewniany, parafialny kościół cystersów w Tarnowie Pałuckim w świetle najnowszych badań, Nasza Przeszłość 96(2001), s. 567-599
  
Wyrwa A.M., 
Biskup Chrystian i jego próba fundacji klasztoru cysterskiego w Prusach,w: 
Pelplin - 725 rocznica opactwa cysterskiego. Kulturotwórcza rola cystersów na Kociewiu, Pelplin - Tczew 2002, s. 303-330
  
Zdanek M., 
Pierwsze opactwo cystersów w Polsce: Łekno czy Jędrzejów?,
Studenckie Zeszyty NaukoweUniwersytetu Jagiellońskiego 13(2000), z. 4, s. 27-34 
 | 
   
  
  
 |