Arkadiusz Marciniak Niedoceniany potencjał poznawczy zwierzęcych szczątków
kostnych. Perspektywa archeologiczna. Wprowadzenie Archeozoologia,
stając się samodzielną dyscypliną, wypracowała precyzyjne narzędzia badawcze
umożliwiające szczegółową analizę zwierzęcych szczątków kostnych pochodzących z
kontekstów archeologicznych. Do powszechnie stosowanego przez nią pakietu metod
należy identyfikacja makroskopowa i mikroskopowa, której celem jest określenie
przynależności gatunkowej badanych szczątków kostnych, w tym odróżnienie
szczątków zwierząt udomowionych od ich dzikich przodków; następnie
identyfikacja anatomiczna mająca na celu określenie części szkieletu, z której
pochodzi fragment kostny, jak również określenie wieku i płci zabijanego
zwierzęcia a tam gdzie to możliwe, określenie sezonu zabicia zwierzęcia. Ważnym
elementem metodyki archeozoologicznej jest ocena wielkości zwierzęcia, jego
budowy w celu określenia typu morfologicznego, jak również rozpoznanie zmian
patologicznych oraz śladów znajdujących się na kościach (np. Lasota-Moskalewska
1997). Deklarowanymi
celami poznawczymi archeozoologii jest badanie roli i znaczenia zwierząt w
rozwoju kulturowym człowieka oraz określenie wpływu człowieka na cechy
biologiczne zwierząt udomowionych.
Obydwa cele stanowią równouprawnione pola zainteresowań a ich realizacja jest
możliwa dzięki kompleksowej analizie
zwierzęcych szczątków kostnych pochodzących ze stanowisk archeologicznych. Ze
zrozumiałych względów archeologa interesuje w szczególności pierwszy z wymienionych tutaj sposobów
interpretacji materiałów faunistycznych. Nawet pobieżna analiza literatury
przedmiotu wskazuje jednak, że korzystanie z tej kategorii źródeł, w tradycji
archeologii środkowoeuropejskiej, jest bardzo jednostronne i mało efektywne
biorąc pod uwagę ich potencjał
poznawczy. Przyczyny takiego stanu rzeczy upatrywałbym w dwóch
czynnikach. Jednym z nich jest wpływ tradycji teoretycznej dominującej w
archeologii w okresie, w którym
archeozoologia kształtowała się jako samodzielna dyscyplina badawcza.
Było to okres bezwzględnej dominacji szkoły kulturowo-historycznej wraz z
sięgającym ewolucjonizmu linearnym postrzeganiem rozwoju człowieka i jego
kultury. Po drugie, w tej tradycji badawczej zwierzęce szczątki kostne jako
pozostałości przyrodnicze określano nieomal wyłącznie przez pryzmat ich
przydatności do rozpoznania sfery ekonomicznej społeczności pradziejowych, w
szczególności diety. W rezultacie, na poziomie aplikacji analiz materiałów
faunistycznych w procesie badawczym w archeologii, (co nie zawsze pozostawało w
zgodności z celami deklarowanymi przez samych archeozoologów) przyjęło się
powszechnie, że metody ilościowego opisu zwierzęcych szczątków kostnych,
dostarczają wiarygodnych szacunków dotyczących relatywnego udziału poszczególnych
gatunków zwierząt w stadzie eksploatowanym i konsumowanym przez grupę
pradziejową. W dalszej kolejności wykorzystywano te szacunki do analiz
porównawczych o charakterze syntetyzującym, głównie w perspektywie
diachronicznej, w mniejszym stopniu w
synchronicznej. Obserwowaną zmienność owych proporcji w materiale kostnym
wyjaśniano nieomal wyłącznie poprzez zmiany w profilu gospodarki hodowlanej w
relacji do zmiennych warunków środowiskowych a bez mała jedynym celem tych
badań była rekonstrukcja strategii hodowlanej grupy uzupełniana oszacowaniem
udziału produktów zwierzęcych w diecie. W praktyce tej utrwaliło się, że
najważniejszym celem archeozoologii była rekonstrukcja struktury pogłowia (w
oparciu o analizę szczątków osadowych) a jedynym poziomem organizacji
społecznej do której odnoszono te wyniki była społeczność (populacja)
pradziejowa, w niejasny sposób kryjąca się za wyróżnianymi kulturami
archeologicznymi. Uznano również, że przedmiot badań - zwierzęce szczątki
kostne jako źródła przyrodnicze, przesądza, że ich analiza i interpretacja
znajdują się w domenie zainteresowań przyrodników oraz że należy je wyjaśniać
na płaszczyźnie teoretycznej oferowanej przez nauki przyrodnicze. W praktyce
oznaczało to, że przyrodoznawstwo jest jedyną płaszczyzną na której można
rozpatrywać specyficznie kulturowe relacje pomiędzy człowiekiem a zwierzętami. Przykład
ten pokazuje jak w praktyce badawczej realizowane jest podejście
redukcjonistyczne, w nieunikniony sposób prowadzące do jednostronnych ujęć. Ta
jednostronność sprawia, że każdy redukcjonizm poznawczy jest postawą badawczą
charakteryzującą się nieuniknionymi słabościami. Dotyczy to zarówno
redukcjonizmu przyrodniczego jak i humanistycznego. W pierwszym przypadku głosi
się postulat zastosowania jednej teorii
biologicznej, która rości sobie pretensje bycia uniwersalnym narzędziem
heurystycznym mającym służyć do wyjaśnienia zachowań człowieka i jego kultury.
Tymczasem przyrodoznawczy wymiar działań człowieka nie jest w żaden sposób
wystarczający do kompleksowego rozpoznania różnorodności zachowań społecznych,
gospodarczych i ideologicznych pradziejowych społeczności ludzkich. Struktur
motywacyjnych i woli nie można redukować do przyrodoznawstwa. Podobnie, za
niedopuszczalną należy uznać chęć zredukowania bogactwa życia biokulturowego
człowieka wyłącznie do współczynnika humanistycznego (podobne uwagi przedstawia
Schiffer (1996) w odniesieniu do archeologii behawioralnej i
ewolucjonistycznej). Jedną z przyczyn przyjmowania postawy redukcjonistycznej
jest nierozpoznawanie poziomów organizacji zjawisk społecznych i przyrodniczych
w odniesieniu do społeczności pradziejowych. Należy oczekiwać, że w sytuacji w
której poziomy te zostaną explicite nazwane i rozdzielone dla celów
analitycznych, możliwe stanie się zastosowanie odpowiedniego aparatu badawczego
dla każdego z nich a ich jednoczesne wykorzystanie gwarantuje w rezultacie
znaczny stopień komplementarności ujęć.
Chciałbym
postawić w tym miejscu tezę, że różnice pomiędzy humanistycznym a przyrodniczym
punktem widzenia w badaniach pradziejowych nie polegają na odmiennym
przedmiocie badań (patrz również Topolski 1998). Oznacza to, że na ów przedmiot
można spojrzeć zarówno z przyrodniczego jak i z humanistycznego punktu
widzenia. Różnice pomiędzy tymi dwiema perspektywami można natomiast najkrócej
przedstawić charakteryzując pytania badawcze jakie sobie one stawiają. I tak w
perspektywie przyrodoznawczej stawia się zwykle pytania Jak? (powstało,
wykształciło się, rozwijało się, upadło, etc.), podczas gdy perspektywa
humanistyczna interesuje się pytaniami Dlaczego? W pierwszym wypadku w
odpowiedzi podaje się zestaw czynników (i ich hierarchizację), które
ukonstytuowały stan badanego przedmiotu. W drugiej perspektywie wskazuje się na
motywacje, działania, sposoby podejmowania decyzji i ich sankcjonowanie,
potrzeby i społeczne warunki, które je kształtują, etc. Narracja
prahistoryczna powinna łączyć te dwa komplementarne względem siebie punkty
widzenia. W odniesieniu do archeologii można wskazać na dwie płaszczyzny na
których niezbędne jest wykorzystanie perspektywy przyrodniczej, wraz z jej
aparatem badawczym. Pierwszą z nich jest badanie wpływu procesów depozycyjnych
i podepozycyjnych na tworzenie się i charakter ewidencji źródłowej, a więc na przebieg procesu źródłotwórczego.
Drugą z nich ich jest wyjaśnianie zasad funkcjonowania populacji ludzkich w
środowisku naturalnym. W tym ostatnim aspekcie mieści się też rozpoznanie
właściwości biologicznych stada i ekologicznie określanych reguł jego
funkcjonowania w relacji z człowiekiem i środowiskiem. Mając
na uwadze perspektywę humanistyczną, należy zauważyć, że aplikacja analiz
archeozoologicznych w środowisku archeologii środkowoeuropejskiej dokonuje się
w warunkach bardzo uproszczonego rozumienia skomplikowanych zjawisk
kształtujących sferę społeczną, gospodarczą i ideologiczną życia człowieka
pradziejowego. Wynika to z nieznajomości oraz niechęci do korzystania z
bogactwa humanistyki, szczególnie w formie różnorodnych teorii antropologicznych i społecznych, które z
dużym powodzeniem są wykorzystywane w innych analizach archeologicznych. Tylko
znaczące rozszerzenie i pogłębienie refleksji nad tym elementem procesu
badawczego w archeologii przyczynić się może do zauważalnego wzrostu
wykorzystania potencjału badawczego tkwiącego w zwierzęcych szczątkach
kostnych. Warunki
dla tej poprawy zapewni też uwolnienie się archeozoologów, przygotowujących
analizy materiału źródłowego, od pewnej konwencji, często wymuszanej przez
archeologa, która jest konsekwencją jego uwikłania we własną tradycję badawczą.
Niezwykle pomocne dla poszerzenia możliwości interpretacyjnych zwierzęcych
szczątków kostnych będą takie
publikacje danych empirycznych, w których analizowane zmienne zbioru kostnego (przynależność gatunkowa,
anatomiczna, wieku, ślady na kościach, etc.) odnosić się będą do jednostek
analitycznych wyznaczanych w trakcie badań archeologicznych takich jak obiekt
czy warstwa. Pamiętać bowiem należy, że podstawowym elementem analizy
archeologicznej jest informacja kontekstualna dotycząca miejsca i wzajemnych
relacji poszczególnych kategorii źródeł. Zmiana taka przyczyni się do
zasadniczego zmniejszenia nasycenia interpretacją ekspertyz
archeozoologicznych. W rezultacie możliwe stanie się agregowanie materiału w
postaci różnorodnych jednostek analitycznych i na różnych poziomach zgodnie z
celami badawczymi poszczególnych badaczy. Nasycenie interpretacją większości źródłowych
analiz materiałów faunistycznych wynika z przekonania, ze najważniejszym
elementem kształtującym zmienność materiałów faunistycznych są jego zmiany w czasie. Takie założenie
leży u podstaw sumowania rejestrowanych informacji dotyczących wieku uboju
zwierząt rozpoznawanego w szczątkach, składu anatomicznego kości, proporcji
kości poszczególnych gatunków zwierząt, etc. w obrębie wydzielanych przez
archeologa (zwykle za pomocą chronologii ceramicznej) sekwencji
chronologicznych. Ta agregacja dotyczy często bardzo szczegółowych obserwacji
jednostkowych, które pomija się następnie w zestawieniach, tworzonych na ich podstawie,
a które są później uznawane za jedyny punkt wyjścia do dalszych badań w
aspekcie synchronicznym lub diachronicznym. Tak wyraźne i znaczące nasycenie
interpretacją analiz materiałów empirycznych, które archeolog traktuje jako
źródłowe i które stanowią dla niego podstawę interpretacji kulturowych,
powoduje, że trudno jest je potem wykorzystać do celów badawczych, które nie
mieszczą się w ramach teoretycznych zakreślonych (zwykle implicite) przez
wykonujących analizy archeozoologów. Oprócz tego niezwykle przydatna jest
również szczegółowa analiza tafonomiczna, obejmująca oprócz śladów rzeźnickich,
także ślady innego pochodzenia znajdowane na powierzchniach kości oraz ich
rodzaje ich złamań. Zmienne te stanowią podstawę oceny wpływu procesów
depozycyjnych na charakter obserwowanych archeologicznie zbiorów kostnych. Założenia procedury badawczej Materiały
faunistyczne pochodzące ze stanowisk pradziejowych powstały w rezultacie
działania procesów naturalnych i kulturowych. Ich kompleksowe rozpoznanie jest
możliwe dzięki jednoczesnemu zastosowaniu procedur analitycznych w odniesieniu
do dwóch aspektów źródeł archeologicznych, które Patrik (1985) nazywa modelem
fosylnym (paleontologicznym) i tekstualnym. Należy podkreślić, że gdy
rozpoznanie pierwszego z nich przynosi jedynie ograniczony zakres informacji to
przejście na drugi poziom analizy, bez uwzględnienia wyników pierwszego,
obarczone jest nieusuwalnymi słabościami i błędami. Podstawowymi narzędziami
badawczymi realizującymi poznanie fosylnego wymiaru zwierzęcych szczątków
kostnych są studia aktualistyczne, zarówno etnoarcheologiczne jak i
eksperymentalne. Umożliwiają one ocenę
wpływu czynników depozycyjnych i podepozycyjnych na kształt depozytu
kostnego w kontekście archeologicznym. Żadna analiza społecznego, gospodarczego
czy ideologicznego wymiaru relacji człowiek - populacje zwierzęce, w oparciu o
pozyskany wykopaliskowo materiał kostnego, nie może zostać przeprowadzona na
podstawie materiału empirycznego, w formie w jakiej jawi się on nam w rezultacie
badań wykopaliskowych. Z kolei tekstualny komponent analizy polega na
kontekstualnym czytaniu przestrzennego rozmieszczenia szczątków zwierzęcych
na poziomie osady/obozowiska oraz jego relacji do stałych i ruchomych
pozostałości osadniczych (patrz Marciniak 1996). Celem
badań aktualistycznych jest rozpoznanie historii tafonomicznej zbioru kostnego.
Jest to możliwe w szczególności dzięki rozpoznaniu relacji
przyczynowo-skutkowych pomiędzy działaniem poszczególnych czynników sprawczych
a ich fizycznymi konsekwencjami. Prowadzone dotychczas badania dowiodły, że z
zadawalającą dokładnością możliwe jest wskazanie i rozpoznanie modyfikacji
jakim poddawane były materiały faunistyczne z pradziejów i w rezultacie
identyfikacja czynników sprawczych, wywołujących te modyfikacje (n.p. Lyman
1987, 1994; Marean, Bertino 1994; Schmitt, Lupo 1995). W związku z powyższym
uzasadnione jest przyjęcie pewnego zestawu reguł uniformizacyjnych,
sformułowanych dzięki stosowaniu analogii relacyjnych. W
sytuacji gdy uznamy za wymóg badawczy przeprowadzenie analizy materiałów
faunistycznych na dwóch poziomach, przyrodniczym i humanistycznym, to
koniecznym staje się skorzystanie z dwojakiego rodzaju podstaw teoretycznych.
Ekologię ogólną należy wykorzystać w celu analizy biologii stada pradziejowego
oraz, wspomnianego już wcześniej, procesu formowania się depozytu kostnego. Z
kolei teorie społeczne i antropologiczne stanowić winny ramy interpretacji
kulturowej i społecznej specyfiki wykorzystywania zwierząt przez grupy ludzkie,
w tym sposobów i rodzajów pożywienia oraz kulturowo definiowanych reguł
usuwania zanieczyszczeń. Generalizacje formułowane przez przyrodniczy komponent
analizy pozostają użyteczne i nie mogą zostać pominięte na kolejnym etapie
badań. Pradziejowi rolnicy i pasterze nie mogli nie brać pod uwagę wymagań
biologicznych zwierząt, które utrzymywali czy hodowali. W szczególności dotyczy
to jednak wyników studiów aktualistycznych, które stanowią punkt wyjścia dla
interpretacji, zapewniają jej obiektywność i w rezultacie ograniczają jej
nieuzasadnioną spekulatywność (rozwinięcie tej propozycji patrz Marciniak
1999). Specyfika zwierzęcych szczątków kostnych jako
źródła archeologicznego. Analiza
zwierzęcych szczątków kostnych pozyskanych ze stanowisk archeologicznych, w
szczególności interesujących mnie tutaj społeczności rolniczych, poprzedzona
być musi zrozumieniem ich natury oraz procesów odpowiedzialnych za ich
powstanie w formie obserwowalnej archeologicznie. Tworzenie się depozytu
archeologicznego, w tym nagromadzeń kostnych, w dużej mierze zależy od tego, na
jakim poziomie organizacji społecznej znajdowała się grupa, której działalność
przyczyniła się do jego powstania. Jest to jeden z powodów dla którego
niemożliwe staje się sformułowanie generalizacji odnoszących się do całości
procesów formowania, które mogłyby być następnie odnoszone do wszystkich
okresów pradziejowych. Jest rzeczą
powszechnie znaną (aczkolwiek nie wynikają z tego należyte wnioski i
konsekwencje w analityce archeologicznej), że stanowiska archeologiczne
powstały wskutek długotrwałych procesów akumulacji i licznych depozytów, które
były rezultatem pojedynczych zdarzeń o bardzo zróżnicowanym charakterze,
rozciągniętych zwykle w czasie, niekiedy bardzo znacznie. W rezultacie,
jakakolwiek sekwencja materiałów archeologicznych powinna być traktowana jak
strukturalny rezultat wielu zdarzeń, które miały miejsce na poziomie,
niemożliwym do zaobserwowania
etnograficznie (Binford 1983:231-32). Depozyty kostne stanowią zawsze
palimpsest. Co więcej kompleksowość materiałów archeologicznych, a dotyczy to
jak najbardziej zwierzęcych szczątków
kostnych, jest wprost proporcjonalna do stopnia wykorzystania danego stanowiska
oraz do czasu trwania tych działań. W rezultacie depozyt archeologiczny nie
może być identyfikowany jak odbicie jakiegoś pojedynczego systemu, zjawiska,
grupy społecznej lub ekonomicznej (jeżeli uznamy, że metafora odbijania jest
w ogóle poprawna). Stado, które rekonstruuje się w oparciu o szczątki kostne
znajdowane w nawarstwieniach archeologicznych, nie można uznać za pozostałość,
odbicie jakiegoś jednego konkretnego stada istniejącego w jakimś konkretnym
momencie w przeszłości. Takie stado nie może być traktowane jako kohorta,
istnienie której implicite zakłada większość analiz (w szczególności o
charakterze syntez) wykorzystujących materiały faunistyczne. Wśród
archeozoologów i archeologów istnieje powszechna zgoda co do tego, że
nagromadzenia kostne zdeponowane na osadach pradziejowych rolników, stanowią
jedynie bardzo niewielki procent wszystkich materiałów, które istniały
potencjalnie w formie szkieletów zwierząt eksploatowanych przez te
społeczności. Jeżeli uznamy, że podstawowym zadaniem archeozoologii jest
ustalenie struktury pogłowia (i jego pochodnych) to podstawowym zadaniem jest
ustalanie relacji jakie zachodzą pomiędzy strukturą pogłowia zwierząt
eksploatowanych przez grupę pradziejową a materiałami kostnymi, będącymi ich
pozostałościami. Relacje te są niezwykle trudne do analitycznego uchwycenia a
do ich rozpoznania pomocne okazać się mogą następujące spostrzeżenia. Jednym
z czynników uniemożliwiającym postawienie znaku równości pomiędzy strukturą
pogłowia a odpowiadającemu jej procentowemu udziałowi szczątków poszczególnych
zwierząt w depozycie archeologicznym jest przestrzenny wymiar działalności
człowieka (np. Cribb 1985:77). Jak pokazują wyniki badań etnoarcheologicznych i
etnograficznych nie wszystkie działania dotyczące eksploatacji zwierząt przez
człowieka mają miejsce na tej samej osadzie lub obozowisku. Wręcz przeciwnie,
obserwuje się często, że odbywają się one w warunkach bardzo skomplikowanych
relacji i układów przestrzennych, szczególnie u społeczności
łowiecko-zbierackich (np. Kruk 1980:278, Cribb 1985:77). Kolejny czynnik
związany jest z czasem w jakim dochodzi do formowania się depozytu. Żaden z
nich nie jest rezultatem pojedynczego zdarzenia. Wręcz przeciwnie, o czym
wspominałem, depozyt archeologiczny jest rezultatem procesów długiego trwania
na które składały się różnorodne działania jednostek i grupy. W konsekwencji,
materiały archeologiczne pochodzące z poszczególnych jednostek
stratygraficznych są rezultatem działań co najmniej kilku generacji mieszkańców
danej osady czy obozowiska. Kolejnym,
nie mniej istotnym czynnikiem jest charakter usuwania i deponowania odpadków.
Zachowanie to ma wymiar przestrzenny i było w zróżnicowany sposób realizowane
przez poszczególne grupy pradziejowe. Ten rodzaj działalności wpływał w istotny
sposób na przestrzenne rozmieszczenie zwierzęcych szczątków kostnych na obszarze
osady, a mógł pozostawać w bardzo
luźnej relacji (lub relacja w ogóle nie zachodziła) do sposobów w jaki
zwierzęta były hodowane i następnie konsumowane. Co więcej, zachowania tego
typu mogą spowodować, że niemożliwe stanie się określenie funkcjonalnych stref
związanych z wykorzystaniem zwierząt lub tuszy zwierzęcej (np. Schiffer 1976,
1983; Deal 1985; Hayden, Cannon 1983; Staski, Wilk 1981; Rathje 1979). Oprócz
tego, charakter materiałów faunistycznych znajdowanych na osadach społeczności
pradziejowych kształtowany był również przez: miejsce danej osady/obozowiska w
systemie osadniczym, tym czy stado/a wykorzystywane były wyłącznie przez jedną
grupę czy też były częścią systemu eksportowo-importowego, rodzaj relacji
społecznych na osadzie, w szczególności stopień kompleksowości i hierarchizacji
społecznej oraz pozycji i miejsca w sieci wymiany ceremonialnej. Co
więcej, nie można zapominać, że materiały faunistyczne i ich przestrzenne
rozmieszczenie na powierzchni osady, w formie w jakiej zostały pierwotnie
zdeponowane przez jej mieszkańców, były przedmiotem działania czynników
podepozycyjnych, zarówno naturalnych jak i kulturowych. Te z kolei spowodowały
bardzo znaczące modyfikacje (będące w oczywisty sposób częścią znanych
powszechnie procesów źródłotwórczych) w ich ilościowym, przestrzennym,
chronologicznym i relacyjnym charakterze. Modyfikacje te były pozytywnie
skorelowane ze zróżnicowaną gęstością poszczególnych kości szkieletu zwierzęcia
(Lyman 1984; Kreutzer 1992; Marean et al.
1992, Turner-Walker, Parry 1995). Wpływ tej destrukcji na materiał kostny może
być najłatwiej oceniony w przypadku analizy proporcji części anatomicznych,
możliwa jest bowiem ocena relacji pomiędzy gęstością elementów kośćca a
frekwencją poszczególnych części anatomicznych w materiale archeologicznym.
Transformacje materiałów kostnych, wskutek działań różnych czynników, w formy
fosylne i subfosylne oraz
rekonstruowanie historii tafonomicznej zbiorów kostnych były szeroko
dyskutowane w literaturze (np. Brain 1981; Binford, Bertram 1977; Noe-Nygaard
1977; Lyman 1987, 1994; Blumenschine 1988; Marean 1991; Marean, Spencer 1991;
Marean, Bertino 1994). Nowe możliwości poznawcze materiałów
faunistycznych - sfera społeczna Analiza
zwierzęcych szczątków kostnych w kategoriach społecznych stała się w ostatnim
okresie przedmiotem wzrastającego zainteresowania (np. Crabtree 1990;
Gifford-Gonzalez 1991, 1993; Hawkes 1993; Kent 1993; Gifford-Gonzalez, Bartram
1997; Enloe 1997; Stiner, Kuhn 1997; Zeder 1997). Jednym z najbardziej obiecujących
aspektów badań dotyczących społecznych wymiarów działań pradziejowych grup
ludzkich jest pożywienie. W jego wybór, przygotowanie i spożywanie uwikłane są
różne aspekty kultury, przed wszystkim technologia, wymagania kaloryczne,
reguły społeczne oraz sfera wierzeń. Szczególnie istotne są w tym kontekście
ustalenia kto jest producentem a kto konsumentem, kto przygotowuje pożywienie
dla kogo, jakie rodzaje pożywienia konsumują poszczególne
jednostki/grupy/segmenty społeczne, gdzie usuwa się szczątki pokonsumpcyjne, w
jaki sposób zachodzi przygotowywanie i dystrybucja pożywienia w granicach
definiowanych przez relacje etniczne, klasy, płeć czy generacje (Gumerman
1997:107). Analizę
społecznego wymiaru relacji człowiek - populacje zwierzęce należy jednak rozpocząć
od przyjrzenia się wymaganiom, które wymuszają na ludziach hodowane zwierzęta
oraz sposobom w jakie wpływają one na decyzje, które zmuszone są podejmować
grupy ludzkie a które dotyczą przemieszczania się, stacjonarności czy
rozproszenia. Sama decyzja, które zwierzęta zabić jest bardzo skomplikowana i
nakłada się na nią splot czynników takich jak trwanie i jakość stada z jednej
strony oraz społeczne potrzeby, pragnienia, motywacje z drugiej strony. Te dwie
grupy czynników mogą pozostawać ze sobą w konflikcie. W
społecznościach o zaznaczonej wyraźnie hierarchii społecznej istnieje niezwykle
rozbudowany system w obrębie którego produkuje się, rozprowadza, przygotowuje,
konsumuje pożywienie i w końcu usuwa zanieczyszczenia. Czynności związane z
pozyskiwaniem, przerabianiem i dystrybucją mięsa i innych produktów pochodzenia
zwierzęcego, mieszczą się w ramach zachowań gospodarczych sterowanych przez
organizację sfery społecznej. Kolejne etapy, które dotyczą przygotowywania,
konsumpcji oraz usuwania odpadków, kształtowane są przez kategorie o
charakterze społecznym i ideologicznym, takie jak pojęcie jadalności,
tożsamość, status, etc. Tak
więc społeczny wymiar pożywienia sprawia, że nie można go analizować tylko pod
kątem diety i zapewnienia jednostce/grupie odpowiedniej ilości kalorii. Należy
wyraźnie rozdzielić gospodarkę żywnościową (dietę) od kulturowo i społecznie
regulowanych zasad sporządzania i spożywania określonych rodzajów pożywienia.
Jak wydaje się, dla rolniczych społeczności pradziejowych pożywienie było
ważnym elementem w tworzeniu tożsamości społecznej oraz w negocjowaniu pozycji
i ról społecznych (np. Keswani 1994). Społeczna i prestiżowa wartość zwierząt
oraz produktów zwierzęcych w wielu wypadkach mogła dominować nad ich
ekonomicznym wykorzystywaniem, w rozumieniu współczesnych standardów
efektywności gospodarki hodowlanej. Poszczególne gatunki zwierząt, wybrane
osobniki czy części tuszy zwierzęcej, mogły posiadać szczególne, partykularne
znaczenie. Mogły nimi być np. wielkość, długość rogów/poroża, grubość futra a
cechy te mogły określać prestiż wiązany z własnością, reprezentacją, rolą
społeczną, ofiarą, etc. Proces
tworzenia społecznych i kulturowych znaczeń pożywienia (jak również reguł
usuwania zanieczyszczeń) ma charakter dynamiczny. Kształtowany jest on przez
relacje konstytuujące porządek społeczny i kulturowy w danej grupie oraz w
ramach realizowanych w praktyce działań, zakreślonych przez te relacje. Do tej
pierwszej grupy zaliczyć można np. patrylinearny bądź matrylinearny rodzaj relacji
pokrewieństwa, rozdzielenie strefy życia publicznego od życia prywatnego, sfery
sakralnej od sekularnej, etc. Relacje te, dystynktywne dla każdej społeczności,
stanowią tło, kanwę na której zachodzi
praktyka codziennego życia. Do najważniejszych rodzajów aktywności,
kształtujących obserwowany archeologicznie układ zwierzęcych szczątków
kostnych, należy pozyskiwanie zwierząt, rodzaj obróbki rzeźnej, sposób
przygotowywania pożywienia, rodzaj i miejsce konsumpcji oraz sposoby pozbywania
się odpadków pokonsumpcyjnych. Co więcej, wymogi analityczne nakładają na nas
konieczność uwzględnienia poziomu organizacji społecznej, na którym realizowane
są w praktyce dystynktywne dla grupy
relacje i w ramach których mają miejsce zachowania społeczne. W
społecznościach rolniczych relacje te
przejawiają się na poziomie domostwa, społeczności wioskowej oraz w formie
relacji pomiędzy elitami (tam gdzie są one wykształcone). Należy przypuszczać,
że poważne znaczenie odgrywać będą status społeczno-ekonomiczny jak też przynależność
etniczna. Przy takiej organizacji społecznej depozyty zwierzęcych szczątków
kostnych tworzone są przede wszystkimi na poziomie domostwa, jako rodzaju
soczewki, ostatniego ogniwa w ciągu zdarzeń zachodzących pomiędzy grupą a
populacjami zwierzęcymi. W
związku z tym, że poziom domostwa uznajemy za najważniejszy w kształtowaniu
charakteru depozytów kostnych, najodpowiedniejszą strategią analityczną, która
pozwala na wszechstronne poznanie społecznego wymiaru relacji jakie zachodzą
pomiędzy zwierzętami a ludźmi w społecznościach rolniczych, jest analiza i
interpretacja przestrzennej dystrybucji części anatomicznych, zarówno w obrębie
osady/obozowiska jak i na poziomie analiz porównawczych, pomiędzy osadami w
mikroregionie. Jest ona bardziej wartościowa aniżeli analiza udziału
gatunkowego czy struktury płci i wieku. Na procentowy udział poszczególnych
części szkieletu zwierzęcia patrzeć można zarówno w kategoriach ich wartości
żywieniowych jak i ze względu na ich znaczenie społeczne. Dotychczas wskazywano,
że analiza profili szkieletów przynieść może informacje dotyczące dostępu do
różnych części zwierzęcia, wymiany, handlu, jak również transportu mięsa,
funkcji osady/obozowiska czy sukcesu łowieckiego (np. Jones, Metcalfe 1988;
Blumenschine, Madrigal 1993; Marshall, Pilgram 1991; Marshall 1994). Decyzja
dotycząca tego jaki rodzaj tuszy zwierzęcia wykorzystać i w rezultacie jaki
rodzaj praktyk rzeźnickich zastosować jest zwykle dyktowany celami/regułami
społecznymi, co sprawia, że w niektórych wypadkach, podział tuszy może różnić
się od tego jaki jest narzucany przez anatomię zwierzęcia. Co więcej, procentowy udział poszczególnych szczątków
anatomicznych okazuje się przydatnym narzędziem do analizy continuum od gotowania
(przygotowania mięsa i jego konsumpcji) aż do usunięcia zanieczyszczeń.
Nakierowanie analizy na końcowy etap tworzenia się depozytu kostnego przyczynia
się do lepszego zrozumienia jego charakteru (np. Gifford-Gonzalez, Bartram
1997). Należy wyraźnie podkreślić, że analiza procentowego udziału
poszczególnych części anatomicznych musi być uzupełniana przez inne rodzaje
analiz, przede wszystkim przez analizę modyfikacji obserwowanych na kościach
(oraz rodzaje ich złamań), umożliwiających poznanie historii tafonomicznej
depozytu. Ze
względu na charakter relacji społecznych w społecznościach rolniczych analizy
tego typu należy prowadzić na poziomie obiektu, elementu zabudowy osady czy
warstwy w których szczątki zostały znalezione (np. przeprowadzone z bardzo
dobrym skutkiem przez Moździocha, 1998). Analiza kontekstualna umożliwia
rozpoznanie czynników odpowiedzialnych za tworzenie się zbiorów kostnych w
poszczególnych kontekstach. Jest to procedura bardziej wartościowa poznawczo
niż poszukiwanie uniwersalnych regularności na poziomie osady czy regionu. Co
więcej, miejsce zdeponowania określa warunki działania całego zestawu czynników
tafonomicznych takich jak dostęp i niszczenie przez psy, wietrzenie, deptanie,
działanie wody, etc., które wpływają na charakter i stan zachowanych materiałów
kostnych. Każdy
fragment szkieletu można opisać ze względu na jego współcześnie znaną wartość
żywieniową; wartość ta może być mierzona w ilości białka, tłuszczu, soli
mineralnych, energii, etc. (np. Binford 1978; Marshall, Pilgram 1991).
Interpretacja poszczególnych elementów charakteryzujących zbiór kostny nie może
się jednak opierać na nieuświadamianym zwykle założeniu, że pradziejowi rolnicy
i pasterze, decydując się jakie zwierzę zabić lub którą jego część wykorzystać,
opierali swą decyzję na kalkulacji optymalizującej produktywność oraz
zmierzającej do jak najwyższych energetycznych zysków przy jednoczesnym
obniżeniu kosztów wyżywienia i utrzymania stad, uwzględniając przy tym poziom
jego biologicznego bezpieczeństwa. W interpretacjach tego typu niewiele uwagi zwraca
się na decyzje motywowane kwestiami społecznymi oraz praktykami rytualnymi,
zakładając, że społeczności pradziejowe postrzegały oraz wykorzystywały
zwierzęta, które hodowały i na które polowały zgodnie ze współcześnie
przyjmowanymi standardami gospodarki hodowlanej lub ogólnie, współczesnych
wymogów ekonomiki produkcji rolnej (np. Uerpmann 1973). Tymczasem już samo
pojęcie, klasyfikacja zwierząt jest
konstruktem kulturowym, co najlepiej widzimy w różnorodnych taksonomiach
ludowych. Tak więc reguły społeczne i kulturowe mogły w najpoważniejszym
stopniu określać rodzaj konsumowanych zwierząt i poszczególnych części ich
tuszy. Taka
optymalizacyjna interpretacja w kategoriach zakładanej maksymalizacji zysków
i minimalizacji strat nie jest narzędziem heurystycznym, za pomocą którego
można w uniwersalny sposób uchwycić czy wyjaśnić partykularność decyzji
dotyczących hierarchizacji zwierząt oraz jakości i ważności pożywienia.
Wskazują na to liczne obserwacje etnograficzne. Tak np. O'Connell and Metcalfe (1997)
zauważają, że współczesne społeczności łowiecko-zbierackie często pomijają
zasoby, które napotykają codziennie, które są łatwo dostępne i łatwe do
kontroli na rzecz innych (w szczególności dużych zwierząt, będących przedmiotem
polowań), które wydają się mniej atrakcyjne z ekonomicznego i energetycznego
punktu widzenia. Z kolei Marshall (1996) zaobserwowała, że większość
współczesnych grup pasterskich i rolniczych ze wschodniej Afryki, w odróżnieniu
do łowców-zbieraczy z tego terenu, zjada tylko zwierzęta wyposażone w kopyta
(kopytne), unikają natomiast drapieżników oraz naczelnych, które posiadają
pazury. W krajach arabskich, szczególnie w środkowym Afganistanie mięso
charakteryzujące się, według współczesnych wskaźników, najwyższymi standardami
żywieniowymi, nie uchodziło w oczach tych społeczności za najbardziej
wartościowe. W odróżnieniu od tych standardów, największym powodzeniem cieszyło
się mięso starych, kastrowanych baranów (tryków), a to z powodu dużych ilości
tłuszczu, które posiadały (Hesse 1986:17-18). Bartosiewicz (1997) w ostatnio
publikowanej analizie zaprezentował ceny wołowiny i wieprzowiny, pochodzące z
różnych części anatomicznych, na rynkach wiejskich w 14 krajach europejskich.
Wartość poszczególnych części anatomicznych, mierzonych ceną detaliczną, nie
były w wielu przypadkach pozytywnie skorelowane z ich wartością żywieniową,
mierzoną zawartością białka i tłuszczu. Dla przykładu, bardzo wysoką pozycję w
tym rankingu cenowym posiadał ogon, który z energetycznego i żywieniowego punktu
widzenia zajmuje bardzo niską pozycję. Efektywnym
sposobem badania społecznego wymiaru relacji człowiek-zwierzęta (w tym
pożywienia), oprócz analizy dystrybucji przestrzennej poszczególnych części
anatomicznych, jest też analiza struktury stada. Relatywny wzrost udziału
szczątków zwierząt dorosłych może być bowiem wskaźnikiem ich znaczenia jako
symbolu prestiżu a niekoniecznie dowodem na istnienie mlecznego profilu
gospodarki zwierzęcej lub wykorzystania zwierząt jako siły pociągowej. Z kolei
archeologiczne zbiory kostne z przewagą kości zwierząt młodych można
interpretować jako wskaźniki intensyfikacji konsumpcji rytualnej a
niekoniecznie mięsnego profilu gospodarki zwierzęcej (modele profili
określających specjalizację w eksploatacji zasobów zwierzęcych zaproponował
Payne 1972). W podobny sposób można też analizować strukturę pogłowia,
udowadniając uprzednio, że jest ona możliwa do wiarygodnego oszacowania na
podstawie zwierzęcych szczątków kostnych ze stanowisk archeologicznych. Konkluzje Podsumowując,
należy zwrócić uwagę, że w rolniczych społecznościach pradziejowych zwierzęta
były hodowane oraz konsumowane w sposób, który akcentował, podkreślał relacje
społeczne, ukazywał różnice społeczne, różnice wieku czy płci, uwypuklał
negocjujący wymiar relacji i więzów społecznych, etc. Spostrzeżenie to otwiera
bardzo obiecujące perspektywy badawcze rozszerzając dotychczasowe interpretacje
o sferę społeczną i ideologiczną. Ogromne zróżnicowanie wykorzystywania
zwierząt przez poszczególne społeczności pradziejowe sprawia jednak, że
archeologia nie będzie w stanie sformułować spójnej i uniwersalnej metodologii
za pomocą której w jednoznaczny, nie budzący wątpliwości sposób dotrzeć będzie
można do społecznego wymiaru eksploatacji zwierząt przez społeczności pradziejowe. Taka
konstatacja stawia przed nami konieczność innego spojrzenia na proces poznawczy
w archeologii. Należy pogodzić się z faktem, że jakakolwiek interpretacja
tworzona na gruncie archeologii będzie zawsze niepełna, zależna od natury
źródeł oraz kontekstu. Nierealistyczny jest również postulat, że kiedykolwiek
otrzymamy ostateczny obraz przeszłości, który do końca zrozumiemy i odpowiemy
na pytanie jak i dlaczego było? To z kolei wymusza inne rozumienie analogii
etnograficznej i etnoarcheologicznej w odniesieniu do sfery społecznej.
Etnografia, etnoarcheologia i badania eksperymentalne nie są w stanie
dostarczyć lub zaprojektować ram odniesienia na poziomie organizacji
społecznej społeczeństw pradziejowych. Nie oznacza to jednak, że wartość tych
badań jest dla archeologii znikoma. Wręcz przeciwnie, pomimo, że nie są w
stanie dostarczyć spójnego, jednorodnego wyjaśnienia struktury społecznej grupy
pradziejowej, przynoszą bogactwo i różnorodność danych, pochodzących z
uzyskanych niezależnie od archeologii analiz, które wskazują, ujawniają,
sugerują potencjalne interpretacje. Zadaniem archeologa jest ich ocena oraz
wybór jednej z nich. Prawomocność takiej interpretacji zależeć jednak będzie od
uwzględnienia w pierwszej kolejności wpływu procesów formowania na charakter
depozytu kostnego, jak również potrzeb biologicznych hodowanych stad.
Uwzględnić również należy skalę, czas i kontekst oraz reguły usuwania
zanieczyszczeń. Bibilografia Bartosiewicz, L. 1995. This little piggy went on market...an archaeozoological study of modern meat values. Journal of European Archaeology 5(1): 170-182. Binford, L.R. 1978. Nunamiut Ethnoarchaeology. Academic Press, New York. Binford, L.R. 1983. Behavioral archaeology and the "Pompeii Premise". In Binford, L.R. (ed.), Working at Archaeology: 229-241. Academic Press, New York. Binford, L.R. and Bertram, J.B. 1977. Bone frequencies - and attritional processes. In Binford, L.R. (ed.), For Theory Building in Archaeology: 77-156. Academic Press, New York. Blumenschine, R.J. 1988. An experimental model of the timing of hominid and carnivore influence on archaeological bone assemblages. Journal of Archaeological Science 15: 483-502. Blumenschine, R.J. and Madrigal T.C. 1993. Variability in long bone marrow yields of East African ungulates and its zooarchaeological implications. Journal of Archaeological Science 20: 555-587. Brain, C.K. 1981. The Hunters or the Hunted?, University of Chicago Press, Chicago. Crabtree, P.J. 1990. Zooarchaeology and complex societies: some uses of faunal analysis for the study of trade, social status and ethnicity. In Schiffer, M.B. (ed.), Archaeological Method and Theory, Vol. 2: 155-205, University of Arizona Press, Tucson. Cribb, R.L.D. 1985. The analysis of ancient herding systems: an application of computer simulation. In Barker, G and Gamble, C. (eds.), Beyond Domestication in Prehistoric Europe. Investigations in Subsistence Archaeology and Social Complexity: 75-106, Academic Press, New York. Deal, M. 1985. Household pottery disposal in the Maya Highlands: An ethnoarchaeological interpretation. Journal of Anthropological Archaeology 4:243-91. Enloe, J.G. 1997. Producers and consumers: social aspects of zooarchaeology, (maszynopis). Gifford-Gonzalez, D.P. 1991. Bones are not enough. Analogies, knowledge, and interpretive strategies in zooarchaeology. Journal of Anthropological Archaeology 10:215-254. Gifford-Gonzalez, D.P. 1993. Gaps in the zooarchaeological analyses of butchery: is gender an issue? In Hudson, J. (ed.), From Bones to Behavior: Ethnoarchaeological and Experimental Contributions to the Interpretation of Faunal Remains: 181-199, Southern Illinois University Press, Occasional Paper no. 12, Carbondale. Gifford-Gonzalez, D. and Bartram, L.E. 1997. Animals and social relations: linking concepts to archaeofaunal samples, (maszynopis). Gumerman, G. IV. 1997. Food and complex societies. Journal of Archaeological Theory and Method 4(2):105-139. Hawkes, K. 1993. Why hunter-gatherers work. An ancient version of the problem of public goods. Current Anthropology 34(4): 341-351. Hayden, B. and Cannon, A. 1983. Where the garbage goes: refuse disposal in the Maya Highlands. Journal of Anthropological Archaeology 2:117-63. Hesse, B. 1986. Animal use at Tal Mique-Ekron in the Bronze Age and Iron Age. Bulletin of the American School of Oriental Research 264:17-27. Jones, K.T. and Metcalfe, D. 1988. Bare bones archaeology: bone marrow indices and efficiency. Journal of Archaeological Science 15: 415-423. Kent, S. 1993. Variability in faunal assemblages: the influence of hunting skill, sharing, dogs, and mode of cooking on faunal remains at a sedentary Kalahari community. Journal of Anthropological Archaeology 12: 323-385. Keswani, P.S. 1994. The social context of animal husbandry in early agricultural societies: ethnographic insights and an archaeological example from Cyprus. Journal of Anthropological Archaeology 13: 255-277. Kreutzer, L.A. 1992. Bison and deer bone mineral densities: comparisons and implications for the interpretation of archaeological faunas. Journal of Archaeological Science 19: 271-294. Kruk, J. 1980. Gospodarka w Polsce południowo-wschodniej w V-III tysiącleciu p.n.e.,
Ossolineum, Wrocław. Lasota-Moskalewska, A. 1997. Podstawy
archeozoologii. Szczątki ssaków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Lyman, R.L. 1984. Bone density and differential survivorship of fossil classes. Journal of Anthropological Archaeology 3:259-299. Lyman, R.L. 1987.
Archaeofaunas and butchery
studies: a taphonomic
perspective. In Schiffer, M.B. (ed.), Advances
in Archaeological Method and Theory, Vol. 10:249-337, University of Arizona
Press, Tucson. Lyman, R.L. 1994. Vertebrate
Taphonomy, Cambridge University Press, Cambridge. Marciniak, A. 1996. Archeologia i jej
źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań, Warszawa. Marciniak, A. 1999. Faunal materials and interpretive archaeology - epistemology reconsidered. Journal of Archaeological Theory and Method 6(4): 293-320. Marean, C.W. 1991. Measuring the post-depositional destruction of bone in archaeological assemblages. Journal of Archaeological Science 18(6): 677-694. Marean, C.W. and Spencer, L.M. 1991. Impact of carnivore ravaging on zooarchaeological measures of element abundance. American Antiquity 56(4): 645-658. Marean, C.W., Spencer, L.M., Blumenschine, R.J. and Capaldo, S.D. 1992. Captive hyena bone choice and destruction, the schlepp effect and Olduvai archaeofaunas. Journal of Archaeological Science 19:101-121. Marean, C.W. and Bertino, L. 1994. Intrasite spatial analysis of bone: subtracting the effect of secondary carnivore consumers. American Antiquity 59(4): 748-768. Marshall, F. 1994. Food sharing and body part representation in Okiek faunal assemblages. Journal of Archaeological Science 21: 65-77. Marshall, F. 1996. Bones and the social context of human behavior: pastoral and ethnoarchaeological insights. Referat wygłoszony na 59th SAA Meeting, New Orleans. Marshall, F. and Pilgram, T. 1991. Meat versus within-bone nutrients: another look at the meaning of body part representation in archaeological sites. Journal of Archaeological Science 18: 149-163. Moździoch, S. 1998. Socjotopografia grodu wczesnośredniowiecznego w Bytomiu Odrzańskim w świetle analizy materiałów kostnych. (w tym tomie). Noe-Nygaard, N. 1977. Butchering and marrow fracturing as a taphonomic factor in archaeological deposits. Paleobiology 3: 218-237. O'Connell, J.F. and Metcalfe, D. 1997. Behavioral ecology and zooarchaeology. (maszynopis). Patrik, L.E. 1985. Is there an archaeological record? In Schiffer, M.B. (ed.), Advances in Archaeological Method and Theory Vol. 8:27-62, University of Arizona Press, Tucson. Payne, S. 1972. On the interpretation of bone samples from archaeological sites. In Higgs, E.S. (ed.), Papers in Economic Prehistory: 65-81. Rathje, W.L. (1979). The telltale garbage of Tucson. Early Man Winter: 19-21. Schiffer, M.B. 1976. Behavioral Archaeology. Academic Press, New York. Schiffer, M.B. 1983. Toward the identification of formation process. American Antiquity 48: 675-706. Schiffer, M.B. 1996. Some relationships between behavioral and evolutionary archaeologies. American Antiquity 61(4):643-662. Schmitt, D.N. and Lupo, K.D. 1995. On mammalian taphonomy, taxonomic diversity, and measuring subsistence data in zooarchaeology. American Antiquity 60(3): 496-514. Staski, E. and Wilk, R.R. 1981. Material culture of poor people in marginal areas: a case from the Toledo district, Belize. Artykuł przedstawiony na 17th Meeting of the Sociedad Mexicana de Antropologia, San Cristobal, Chiapas, Mexico. Stiner, M.C., Kuhn, S.L. 1997. On the place of zooarchaeology in research on Pleistocene human sociality, (maszynopis). Topolski, J. 1998. Przyrodniczy i humanistyczny punkt widzenia w historiografii. (maszynopis). Turner-Walker, G. and Parry, T.V. 1995. The tensile strenght of archaeological bone. Journal of Archaeological Science 22: 185-191. Uerpmann, H.P. 1973. Animal bone finds and economic archaeology: a critical study of "osteo-archaeological" method. World Archaeology 4:307-322. Zeder, M.A. 1997. Zooarchaeology and the study of complex societies in the Ancient Near East, (maszynopis). Uwaga: Artykuł ten został opublikowany w pracy: P.Wyrost, N.Pospieszny, B.Gediga (red.), Szczątki zwierzęce jako źródło badań nad zróżnicowaniem poziomów życia materialnego i kulturowego ludzi w różnych okresach dziejowych, pp. 19-32. Wrocław: Akademia Rolnicza, 1999. |